کد خبر : 85059
تاریخ : 1403/5/2
گروه خبری : جامعه

کسی آدرس این بلای خانه خراب‌کن را ‌نمی‌داند!

آخرین شیوع‌شناسی برای یافتن آمار معتادان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر کشور به سال 1394 بر می‌گردد. آمار‌هایی که پشت پرده اعتیاد در خانه به خانه ایرانی‌ها را به نمایش گذاشت؛ روندی که از آن روز‌ها تاکنون هیچ سازمانی به‌دنبال احیای مجدد و رصد آخرین وضعیت اعتیاد در کشور نرفته و تمام برنامه‌ریزی‌ها گویا براساس همان آمار‌های دهه 90 تدوین شده است.

همین دلیلی شده تا سازمان‌ها ودستگاه‌های متولی حوزه اعتیاد به درستی نتوانند طرح‌ریزی مدونی برای آسیب دیدن کمتر جوانان از اعتیاد را پیش بگیرند؛ با این حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت چهاردهم در قامت دولت جدید شیوع‌شناسی جدیدی را درباره اعتیاد آغاز خواهد کرد؟

در همین راستا باید نگاهی به آخرین آمار‌ها بیاندازیم، آمار‌هایی که نشان می‌دهند در این سال‌ها چند درصد از جوانان ما به بلای خانمان سوز اعتیاد مبتلا شده‌اند و چند درصد از مصرف‌کنندگان به کدام یک از انواع ماده مخدر روی آورده‌اند، آمار‌هایی خانه خراب‌کن که در نگاه نخست باید متولیان امر مبارزه با اعتیاد آن را جدی بگیرند و در گام دوم نیز خانواده‌ها به این آمار‌ها نگاه بیاندازند و به این واقع برسند که اعتیاد بیخ گوش فرزندان آن‌هاست.

*تأثیر اعتیاد بر آسیب‌های اجتماعی در جامعه

سازمان‌های بین‌المللی فقر، شکاف طبقاتی، توسعه بی‌عدالتی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، تولید و انباشت سلاح‌های کشتار جمعی، بحران‌های زیست محیطی و اعتیاد را به ترتیب چهار بحران اساسی در جهان اعلام کرده‌اند. اما براساس آنچه مراکز پژوهشی اعلام کرده‌اند اعتیاد به‌عنوان یکی از خانمان سوزترین بلایا در میان مردم تأثیر بسیاری بر تولید آسیب‌های اجتماعی دارد، به طوری که آمار‌های غیررسمی نشان می‌دهند اعتیاد در قتل عمد 25درصد، در همسرآزاری‌ها 65 درصد، در کودک‌آزاری 30 درصد، در طلاق 55درصد و در نهایت در ایجاد نزاع و عامل این ناهنجاری 23 درصد تأثیرگذار است و می‌توان موجب بروز این آسیب‌های اجتماعی شود.

علاوه بر این، گردش سود تجارت مواد مخدر در دنیا 500 میلیارد دلار است که نسبت به دهه گذشته این میزان 23 درصد افزایش یافته است؛ در عین حال مرگ و میر‌های ناشی از مواد مخدر هم 17. 5درصد افزایش یافته است. همچنین پرمصرف‌ترین مواد مخدر در دنیا هم از خانواده کانابیس‌ها است.

*آمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور

براساس آخرین آمار‌های اعلام شده در سال‌های منتهی به 1399، یک میلیون و 802 هزار مصرف‌کننده در کشور وجود دارد و از سال 1390 تاکنون 10 تریلیون تومان مواد مخدر کشف شده است.

بر اساس همین آمار‌ها، پرمصرف‌ترین ماده‌های مخدر در کشور، به ترتیب تریاک، حشیش و هروئین است و 75درصد مواد مخدر در شرق کشور کشف می‌شود.همچنین ایران رکورددار کشف مواد مخدر در دنیا است به طوری که آمار‌های اعلام‌شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد در 40 سال گذشته ایران در کشف مواد مخدر در دنیا نقش مهمی را ایفا کرده است.

این آمار‌ها حکایت از آن دارند که در سال 1400، 90 درصد تریاک جهان، 70 درصد مرفین و 20 درصد هروئین در دنیا در ایران و در مجموع 1200 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است و یک رکوردشکنی در دنیا به‌شمار می‌رود.

همچنین آمار‌های اعلام‌شده منتهی به سال 1400 نشان می‌دهد که زمان دسترسی به مواد مخدر در کشور تنها نیم ساعت است و سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر ازجمله سن مصرف سیگار در کشور 17 سال، حشیش 22 سال، تریاک 23سال، هروئین 25سال و شیشه 27 سال است و بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در کشور تریاک 57 درصد، حشیش 12درصد، شیشه هشت درصد و هروئین هفت درصد است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85059