کد خبر : 85080
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : مشکات

در گفت‌وگوی اختصاصی سپهرغرب عنوان شد:

خدمت به زائران حرم رضوی، آرزوی حافظ 12 ساله قرآن کریم

نوجوانان و جوانان قدر زندگی خودتان در جمهوری اسلامی ایران را بدانید

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

یکی از گفت‌وگو‌هایی که همواره انرژی مضاعفی به من داده است، صحبت کردن با نوجوانانی است که توانسته‌اند در دوران کودکی مسیر زندگی خود را انتخاب کرده و به سمت قرائت قرآن و حفظ این کتاب آسمانی حرکت کنند؛ این‌بار جنس صحبت‌های ما با گفت‌وگوی‌های قبلی کمی متفاوت بوده و قرار است با یک دختر نوجوان 12 ساله همدانی که حافظ قرآن کریم است، مصاحبه داشته باشیم. او از نوجوانان موفقی است که توانسته در ایام شیوع ویروس کرونا که همگی ما زندگی را با شرایط سخت و با استرس‌های زیادی پشت سر گذاشتیم، حفظ قرآن را به اتمام برساند؛ آن‌هم دقیقاً در روز تولدش و در 9 سالگی. به‌واقع یک‌سال قبل از آن با حضور یک نخبه قرآنی در شهر همدان، با خدای خودش عهد بسته بود که این نوجوان را الگوی خود قرار می‌دهد و تا مهرماه سال آینده برای روز تولدش حافظ کل قرآن کریم می‌شود.
خداوند هم نگاه ویژه‌ای به او داشته است و نه‌تنها در حفظ قرآن، بلکه در زمینه‌های مختلف نیز استعداد‌های خاصی دارد؛ از دکلمه‌خوانی و خطابه‌خوانی گرفته تا حضور در گروه سرود تسنیم جامعه‌القرآن که امروزه این گروه سرود در استان، حرف برای گفتن دارد.

مردادماه سال 1401 بود که شهیدرئیسی به استان همدان سفر کردند تا از نزدیک در جریان وضعیت مردم دارالمؤمنین و دارالمجاهدین باشند و همین حافظ 12 ساله قرآن کریم بود که به نمایندگی از تمامی دختران این خطه، به استقبال رئیس‌جمهور محترم رفتند و خیر مقدم به محضرشان گفتند؛ اکنون این نخبه قرآنی ما یک آرزو دارد که بتواند همانند شهیدرئیسی، خادم حرم امام رضا (ع) باشد و به زائران این حرم ملکوتی خدمت کند.

واقعاً دل این دختر مؤمن ما پاک است؛ چراکه در زندگی به دو امانت پیامبر گرامی اسلام (ص) یعنی قرآن و اهل بیت (ع) تمسک پیدا کرده و زندگی خود را براساس فرامین خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بنا نهاده است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با حافظ 12 ساله قرآن کریم می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سوگند ممولر هستم، متولد 28 مهرماه سال 1391 در همدان و 12 ساله؛ بنده دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی مدرسه سعادت، حافظ کل قرآن کریم، عضو گروه سرود تسنیم جامعه‌القرآن واحد خردسالان و فعال فرهنگی هستم.

* حفظ قرآن را از چه سالی آغاز کرده و در چندسالگی موفق به اتمام آن شدید؟

در چهارسالگی وارد فعالیت‌های قرآنی شدم و در سن 6 سالگی دوره روخوانی و روان‌خوانی را در جامعه‌القرآن واحد خردسالان همدان به اتمام رساندم؛ به لطف خداوند متعال و با حمایت‌های پدر و مادر عزیزم و همچنین تشویق‌های مربیان خوبم، توانستم در سن 9 سالگی حافظ کل قرآن کریم باشم.

* چه عاملی باعث شد که به سمت قرآن بروید؟

در مهرماه سال 1399 و هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا در این کشور، سرکار خانم حنانه خلفی که یکی از نابغه‌های قرآن در ایران است (او توانسته ضمن حفظ آیات قرآن، بر ترجمه نیز تسلط خوبی داشته باشد)، به همدان سفر کرده و در مراسمی صحبت‌های خوبی داشتند؛ بنده هم که در آن زمان فقط 6 جزء از قرآن را حفظ کرده بودم، تحت تأثیر قرار گرفتم و با خدای خود عهد بستم تا مهرماه سال آینده، حافظ کل قرآن باشم.

* مشوق اصلی شما برای حفظ قرآن چه کسی بود؟

پدر و مادر عزیزم همواره در این زمینه بنده را یاری و حمایت کرده‌اند؛ برنامه‌های حفظ قرآن بنده و همچنین دوره‌های آن را مادرم پیگیری می‌کردند و بعد از آن نیز مشوق‌های اصلی‌ام برای این موضوع، سرکار خانم جواهری و سرکار خانم روشنیان از اساتید خوب و گران‌قدر جامعه‌القرآن همدان بودند.

* روزانه چه مقدار قرآن تلاوت می‌کنید؟

هر روز دو جزء از قرآن کریم را تلاوت کرده و آیات را تثبیت می‌کنم.

* برنامه‌ریزی شما برای حفظ قرآن به چه صورت بوده است؟

وقتی که حفظ قرآن را شروع کردم، ‌هم‌زمان با ایامی بود که کشور ما درگیر بیماری منحوس کرونا شده و از طرفی با محدودیت‌های خاصی برای شرکت در کلاس‌های جامعه‌القرآن مواجه بودم؛ اما خداوند بنده را کمک کرد و توانستم در آن زمان در هر ماه، یک جزء از قرآن را حفظ کنم و هم‌زمان با حفظ قرآن، به‌طور روزانه بین دو الی سه جزء از محفوظات را نیز دوره می‌کردم.

* حفظ قرآن چه تأثیری بر زندگی شما داشته است؟

حفظ قرآن در کل زندگی انسان تأثیر خوبی دارد؛ حافظ قرآن در زمینه اخلاق نیز به رشد خوبی دست پیدا می‌کند، چراکه این کتاب آسمانی یک نور برای هدایت بشریت است و هرکس به قرآن تمسک بجوید، برای او شفا و رحمت خواهد بود. خداوند نیز در آیه 28 سوره رعد چنین گفته که یاد خدا، آرام‌بخش دل‌ها است.

* تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اید؟

در مسابقات قرآن و معارف اسلامی آموزش‌وپرورش شهرستان در رشته حفظ تاکنون توانسته‌ام رتبه اول را در بین سایر دانش‌آموزان کسب کنم که شرکت در این مسابقه منوط به کسب رتبه اول در مسابقات سطح آموزشگاهی است. ناگفته نماند که مسابقات قرآن و معارف اسلامی آموزش‌وپرورش در مقطع ابتدایی صرفاً تا مرحله شهرستانی بوده و مراحل استانی و کشوری مختص دانش‌آموزان مقطع متوسطه است.

* الگوهای موفق شما چه کسانی هستند؟

الگو‌های موفق بنده سرکار خانم حنانه خلفی، نابغه قرآنی کشور که با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیدار داشتند و همچنین سرکار خانم زهرا زمانی وفادار هستند که روشندل بوده و توانسته با شرایط خاصی که دارد، قرآن کریم را به‌طور کامل حفظ کند.

* برنامه شما برای آینده چیست؟

از خداوند می‌خواهم که در ادامه زندگی نیز در مسیر قرآن قدم بردارم و همچنین بتوانم در حرم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به‌عنوان یک خادم به زائران این امام مهربانی‌ها خدمت کنم. دوست دارم که در دوران تحصیل مقطع متوسطه دوم در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل بدهم و بعد از آن نیز رتبه خوبی را در کنکور سراسری کسب کرده و در رشته دندان‌پزشکی فارغ‌التحصیل شوم.

* توصیه شما به نوجوانان و خانواده‌های این عزیزان چیست؟

از نوجوانان و هم‌سالان خودم می‌خواهم که قدر خودشان را بدانند و قرائت قرآن و حفظ آن را در برنامه‌ داشته باشند؛ بدانند که اگر با قرآن مأنوس باشند، قطعاً در آینده دچار زیان نخواهند شد و به نظر بنده برای فراگیری مباحث قرآنی از طریق جامعه‌القرآن که برنامه‌های خوب و مدونی را برای کودکان و نوجوانان دارد، اقدام کنند.

همچنین از خانواده‌های محترم نیز تقاضامندم که فرزندان خود را برای حضور در عرصه‌های قرآنی تشویق کنند و در این مسیر نیز صبر و پشتکار داشته باشند تا نتیجه حاصل شود؛ امید است که همه ما بتوانیم ادامه‌دهنده راه و مسیر سیدالشهدای خدمت، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عزیز باشیم.

همان‌طور که گفته شد، حفظ قرآن کریم برکات زیادی در زندگی انسان دارد و باعث می‌شود افراد بتوانند با توجه به دستورات الهی، گام بردارند. حافظان قرآن کریم از افرادی هستند که خداوند نیز نگاه ویژه‌ای به ایشان دارد و همواره مورد تکریم جامعه هم قرار می‌گیرند؛ مردم احترام خاصی برای آنان قائل هستند. کودکان و نوجوانان می‌توانند در دوران تحصیل خود، حفظ قرآن را نیز با حضور در جلسات و مراکز قرآنی، آغاز کرده و با همت و پشتکار، حافظ کل قرآن کریم باشند؛ تشویق فرزندان به حضور در این جلسات توسط والدین می‌تواند یک عامل مهم و اساسی برای این فرایند باشد. حافظان قرآن در عرصه‌های مختلف زندگی نیز موفقیت‌های بسیار زیادی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به آینده خوب این افراد و قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی مناسب اشاره کرد. نیاز است که حمایت از این افراد که امروزه به‌عنوان نخبگان قرآنی در بین آحاد مردم زندگی می‌کنند، مورد توجه دولت قرار بگیرد و مشوق‌هایی را نیز برای فعالان قرآنی در تمامی عرصه‌ها، مد نظر داشته باشند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85080