کد خبر : 85084
تاریخ : 1403/5/2
گروه خبری : مشکات

حذف و اضافه‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی

شصت‌ودومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

* ارائه گزارش از طرح زندگی با آیه‌ها

در ابتدای این جلسه و پیش از طرح دستورها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به ارائه گزارش کوتاهی در مورد طرح زندگی با آیه‌ها پرداخت و گفت: گام نخست این طرح در ماه مبارک رمضان به مرحله اجرا درآمد و حدود 11 میلیون نفر از طریق این طرح وارد مسابقات مربوط به آن شدند؛ این تعداد در یک تا 360 مسابقه شرکت کرده بودند، به‌طوری که عدد آزمون نهایی یک میلیون و 800 هزار نفر بود.

دبیر ستاد راهبری تدبر در قرآن کریم «روزآمد کردن» و «پیگیری امور» را دو رویکرد طرح زندگی با آیه‌ها در این ماه‌ها معرفی کرد و افزود: یکی از مباحث در زمینه روزآمد کردن، بحث پژوهش آیات بود. در همین راستا 200 آیه، ناظر بر مباحث اصلی و روز جامعه، انتخاب و در گام نخست روی منظومه فکری مقام معظم رهبری حرکت کردیم، اما برای تقویت این کار، آثار و منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره)، شهید آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله جوادی عاملی و مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را هم ازلحاظ کمی و کیفی بررسی خواهیم کرد تا ببینیم این حضرات، چه آیات و روایاتی را در سخنان و در منظومه فکری خود مطرح کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: ناظر بر پیگیری امور هم رویکرد ما به این سمت رفت که اگرچه قله اتفاق زندگی با آیه‌ها ماه مبارک رمضان است، اما مقرر شد مناسبت‌های دیگر را هم جدی بگیریم. بر همین اساس از دهه کرامت تا عید غدیر و عروج شهید آیت‌الله رئیسی و نیز ماه محرم را به آیات قرآن کریم گره زدیم و برای آن تولیدات مختلفی داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه بحث دانش‌آموزی را بیشتر جدی خواهیم گرفت، تصریح کرد: یک دور کل کتاب‌های درسی را با محوریت آیات بررسی کردیم تا بتوانیم یک پروژه مجزا برای دانش‌آموزان داشته باشیم، در کنار این سعی بر تقویت بحث فضای مجازی شده است.

* تهیه 100 کلیپ از کاروان قرآنی نور

در ادامه این جلسه قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز به حضور کاروانی از قاریان قرآن در ایام حج اشاره کرد و گفت: امسال 20 قاری ممتاز قرآن کریم از ایران به سفر حج مشرف شدند و برنامه‌های قرآنی خوبی در کاروان‌های ایرانی و غیر ایرانی اجرا کردند. براساس تعامل خوبی که با این عزیزان داشتیم، آیاتی با موضوعات مشخص همچون اهمیت وحدت مسلمین، موضوع برائت، بحث مقابله با ظلم و تأکید بر مقاومت را در اختیار این قاریان قرار دادیم تا در قالب یک کلیپ کمتر از دو دقیقه در یک مکان مقدس مثل مسجدالنبی، مسجدالحرام یا اُحُد، به تلاوت این آیات بپردازند.

سیدمهدی مصطفوی افزود: تعداد این کلیپ‌ها بیش از 100 عدد است و به آن‌ها زیرنویس ترجمه به زبان‌های مختلف اضافه شد که منتشر می‌شوند؛ از همکاری دیگر دستگاه‌ها در این زمینه استقبال می‌کنیم.

نماینده رئیس نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز با اشاره به اینکه کاروان قرآنی نور همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری بوده است، گفت: در دوره‌های نخست تعداد اعضای این کاروان افزون‌بر 100 نفر بود، اما در این سال‌ها به‌دلیل محدودیت، کاهش یافته است.

سیدعلی سرابی افزود: متناظر با کاروان قرآنی اعزامی به حج از حدود 10 سال قبل کاروانی قرآنی اربعین نیز راه‌اندازی شده و طی آن قاریان ممتاز قرآن کریم در ایام اربعین با حضور در موکب‌ها و حرم‌های مطهر ائمه (ع)، به تلاوت قرآن کریم می‌پردازند؛ با اطلاعات و آمار موجود، امسال در کاروان قرآنی اربعین بیش از 150 قاری حضور خواهد داشت.

حجج‌الاسلام احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین و محمدحسین پورثانی، دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم و معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش نیز به ارائه توضیحاتی در مورد آخرین رویدادهای قرآنی این دو دستگاه که بخشی از آن مسابقات قرآن بود، پرداختند.

* تلاش برای شروع یک فعالیت راهبردی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از شروع یک فعالیت راهبردی در دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خبر داد و گفت: این کار، تدوین یک قانون جامع در حوزه ترویج حفظ قرآن کریم مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم است؛ این قانون بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را درگیر خود خواهد کرد.

شبیر فیروزیان توضیح داد:‌ به‌عنوان مثال در این قانون بانک مرکزی بانک‌ها را موظف خواهد کرد که اگر مؤسسه‌ای قرآنی در طول سال تعداد خاصی حافظ قرآن تربیت کند، از برخی تسهیلات برخوردار شود و یا وزارت مسکن موظف می‌شود بخشی از ظرفیت‌های زمین و مسکن خود را به سمت حوزه مؤسسات قرآنی ببرد و یا اینکه وزارت ارتباطات، اینترنت رایگان در اختیار این قبیل مؤسسات قرار دهد.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم افزود: این قانون چه از طریق مجلس و چه دولت، باید پیش برده شود و ما به‌عنوان شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز کار را در جبهه دیگر پیش ببریم تا در مجلس قانون خوبی در این زمینه تصویب شود. جلسات کارشناسی مربوط به این موضوع هنوز برگزار نشده و فعلاً در حد مقدمات پیش‌نویس است.

* برگزاری 4 جلسه شورای توسعه در 6 ماه

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز با اشاره به اینکه در این 6 ماه با احتساب جلسه حاضر چهار جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شده است، گفت: در طول این 6 ماه تکاپوی خوبی در کمیسیون‌ها شد و علاوه‌بر آن ارتباط بین دبیرخانه و کمیسیون‌ها نیز احیا شد؛ اگرچه این ارتباط احیا شده و دوستان در کمیسیون‌ها کارها را پیش می‌برند، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. به‌ازای چهار جلسه شورای توسعه، کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها باید جلسات بیشتری را برگزار می‌کردند.

در بخش دیگری از این جلسه و به‌عنوان دومین پیش از دستور عضویت رؤسای چهار دستگاه جهاد دانشگاهی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، شورای فرهنگ عمومی و سازمان برنامه و بودجه به بحث گذاشته شد.

* بررسی عضویت چهار دستگاه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک پیشنهاد اصلاحی در مورد عضویت رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه داد که براساس آن «رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده او در جلساتی که لازم است این سازمان حضور داشته باشد، با داشتن حق رأی، حاضر شوند»، درنهایت پس از رأی‌گیری این پیشنهاد به تصویب رسید.

در ادامه در مورد عضویت جهاد دانشگاهی و خبرگزاری قرآنی ایکنا در شورای توسعه فرهنگ قرآنی بحث و مقرر شد عضویت دستگاه‌های جدید و حذف دستگاه‌های کم‌کارکرد و کم‌بازده از شورای توسعه مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه در مورد عضویت رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و نیز عضویت شورای فرهنگ عمومی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز تبادل نظر شد که با رأی‌ اکثریت عضویت این دو دستگاه به تصویب رسید.

در بخش دیگری از این جلسه، به نخستین دستور که بررسی و تصویب پیشنهاد اصلاح دستورالعمل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها و شهرستان‌ها بود، پرداخته شد.

* توجه بیشتر به محتوای قرآن و بحث حکمرانی قرآنی

در بخش پایانی این مراسم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییرات صورت‌گرفته در شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سال گذشته تاکنون، گفت: شورای توسعه یک نشاط خاصی پیدا کرده و فعال‌‎تر شده است؛ مواردی که از طریق این شورا در ماه مبارک رمضان انجام شد، برکات فراوانی داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه با تأکید بر اینکه لازم است شورای توسعه برای امسال اولویت‌هایی درنظر بگیرد، افزود: مهم‌ این است که چند کار عملیاتی هم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد من کار عملیاتی در حوزه آموزش‌وپرورش و حتی به‌صورت جدی‌تر در مهد کودک است؛ مجموعه‌های مردمی که برای کودکان و نوجوانان برنامه قرآنی دارند، حمایت شوند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم قرآن را فقط حفظ کنیم، گفت: در این جلسات صرفاً در مورد صورت قرآن و ظاهر آن بحث می‌شود؛ باید از محتوای قرآن هم استفاده کنیم که مهم‌ترین این محتواها، حکمرانی است. در یکی از جلسات بحث حکمرانی را از سوره مبارکه مائده استخراج کردم و متوجه شدم قرآن ظرفیت عظیمی برای این مبحث دارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85084