کد خبر : 85094
تاریخ : 1403/5/2
گروه خبری : شهر

پایان جولان موش‌ها در ملایر

«مجتبی داوری» روز سه‌شنبه اظهار کرد: طی دو سال گذشته طعمه‌گذاری در تمام محلاتی که مردم گزارش وجود موش‌ها را داده بوده، انجام شد؛ اما با این وجود شاهد افزایش جمعیت موش‌ها در این محلات بودیم.

وی افزود: در همین راستا نیاز بود کارهای تخصصی‌تری را در این حوزه انجام دهیم و پیرو آن با یک شرکت دانش‌بنیان که تولیدکننده سم خاصی برای کنترل جمعیت موش‌ها بود، وارد مذاکره شدیم و قراردادی منعقد کردیم.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر ادامه داد: این شرکت از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال کار خود را در ملایر آغاز کرد و در طول روز کلونی و لانه موش‌ها را رصد، شناسایی و طعمه‌گذاری کرد و با کنترل طعمه‌ها، طی یک عملیات بهسازی، لانه موش‌ها را مسدود و دوباره لانه‌های مسدودشده را رصد کرد.

داوری با بیان اینکه این شرکت فعالیت شبانه موش‌ها را نیز زیر نظر دارد و با استفاده از اسلحه بادی اقدام به شکار آنان می‌کند و یا با ایجاد رعب و وحشت، موجب بازگشت موش‌ها به لانه‌هایشان می‌شود، افزود: موش‌ها با بازگشت به لانه از مواد غذایی که در لانه ذخیره کرده‌اند، تغذیه می‌کنند، اما چون ترسیده‌اند، زادوولد نمی‌کنند.

به گفته وی نحوه برخورد با موش مانند سگ‌های ولگرد نیست؛ چراکه لانه موش خیلی در دسترس نیست، علاوه‌بر اینکه حس بویایی موش 20 برابر سگ است و ضریب هوشی نزدیک به انسان دارد؛ به‌طوری که انسان‌ها را به‌ویژه فردی که به او آسیب زده باشد، شناسایی و هر زمان او را ببیند، از او فرار می‌کنند.

* لزوم مشارکت مردم در حفظ سلامت شهر

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر یادآور شد: موش موجودی است که از قدرت باروری بالایی برخوردار است و ظرف دو ماه بالغ می‌شود و شروع به زادوولد می‌کند و در طول یک‌سال می‌توانند یک‌هزار و 800 موش تولید کنند که این جمعیت ویرانگر سلامت مردم جامعه را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.

داوری به فعالیت شبانه‌روزی مجموعه برای کنترل موش‌ها اشاره و اظهار کرد: طی دو محور در طول روز طعمه‌گذاری و در طول شب رعب و وحشت ایجاد می‌شود و همین امر موجب شده که جمعیت موش‌ها در محلاتی که مشکل داشتیم، روند کاهشی داشته باشیم.

وی همکاری مردم را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای نابودی کامل موش‌ها عنوان کرد و گفت: ما به روند طعمه‌گذاری و انجام اقدامات برای مبارزه با موش‌ها ادامه خواهیم داد، اما ضرورت تداوم این روند بستگی به مشارکت مردم دارد و اگر محیط زندگی موش ناامن باشد، مانع تولید مثل و مهاجرت آن‌ها می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر آب، غذا و پناهگاه را سه مؤلفه و شاخصه اصلی حیات موش‌ها دانست و افزود: با حذف یکی از این شاخصه‌ها، می‌توان جمعیت موش‌ها را کنترل کرد.

داوری با بیان اینکه در سطح شهر موش غذای خود را از زباله‌ها تأمین می‌کند و زیر پُل‌ها و خانه‌های فرسوده برای خود پناهگاه می‌سازد، تأکید کرد: مسدود کردن لانه موش‌ها و جمع‌آوری دقیق‌تر زباله‌های سطح شهر از دیگر اقدامات شهرداری در زمینه معدوم‌سازی موش‌ها است.

وی یادآور شد: اقدامات لازم در این خصوص را انجام و به مغازه‌ها نیز اخطار دادیم که زباله‌های خود را به‌موقع بیرون بگذارند تا بتوانیم به این معضل شهری غلبه کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر به‌موقع بیرون گذاشتن زباله‌ها را یکی دیگر از اقدامات برای کنترل موش‌ها عنوان کرد و گفت: از مردم می‌خواهیم که زباله‌های خود را به‌موقع بیرون بگذارند و راه فاضلاب خود را ببندند، چراکه با بستن فاضلاب، محیط امن را از موش می‌گیریم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85094