کد خبر : 85107
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : استان‌ها

تولید 23 هزار تن انواع میوه در ایلام در سال زراعی جاری

بابک افراز روز چهارشنبه اظهار کرد: استان ایلام دارای پنج هزار و 802 هکتار باغ میوه است که چهار هزار و 875.5 هکتار از این میزان را باغ‌های بارور و 926.5 هکتار نیز باغ‌های غیرباور تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید میوه در استان مربوط به ارقام مختلف انگور، گردو، زیتون و انار است که مازاد برخی از این محصولات به خارج از استان نیز صادر می‌شود، افزود: انگور بیشترین میزان تولید میوه استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: مازاد ارقام انگور تولیدی ایلام به استان‌های تهران و کرمانشاه و ارقام زیتون نیز به استان‌های شمال کشور صادر می‌شود.

افراز با اشاره به اینکه استان ایلام ظرفیت صادرات میوه به عراق و کشورهای منطقه را دارد، یادآور شد: عمده‌ باغ‌های اقتصادی استان در شهرستان‌های ایوان، ایلام، ملکشاهی، چرداول و سیروان قرار دارد.

وی بیان کرد: شرایط اقلیمی و جوی در طول سال آبی، تغذیه مناسب درخت، استفاده درست و به موقع از سموم و کود، مقابله با آفات و امراض ازجمله بیماری قارچی سفیدک انگور و موارد دیگر در میزان کمی و کیفی محصولات باغی استان در طول سال زراعی تأثیرگذار است.

این مسئول در مورد کیفیت میوه‌های تولیدی استان ایلام، توضیح داد: ایلام از دیرباز استانی مبتنی بر فعالیت‌های دامپروری و زراعی بوده است و اراضی باغی خاصی نداشته اما در سال‌های اخیر سطح زیر کشت باغ‌های اقتصادی استان افزایش یافت.

افراز اضافه کرد: در سال‌های اخیر به‌منظور افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی استان به ویژه باغ‌های اقتصادی اقداماتی چون اصلاح باغات، انجام پیوندک، ایجاد داربست، آموزش بهره‌برداران و اصلاح نژادی درختان انجام شده و این اقدامات باعث تحول در حوزه باغی استان شد.

وی یادآور شد: هرچند ایلام از نظر سطح باغی و میزان تولید میوه نسبت به دیگر مناطق کشور در رده استان‌های پایین جدول قرار دارد اما از نظر کیفیت، مرغوبیت و سلامت محصول از مقبولیت بالایی در کشور برخودار است.

در صورت تأمین منابع آبی و اعتباری، سه هزار هکتار از اراضی شهرستان سیروان به تولید محصولات کشاورزی اختصاص می‌یابد که در طرح الگوی کشت این سایت 70 درصد اراضی این سایت برای تبدیل به باغات برنامه‌ریزی شده که درصورت تحقق این برنامه، سطح باغات استان ایلام برای سال‌های آتی افزایش می‌یابد.

سال زراعی و آبی از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد محاسبه می‌شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85107