کد خبر : 85112
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : استان‌ها

بیمارستان سیار 50 تختخوابی در مرز باشماق به زائران اربعین خدمات می‌دهد

دکتر فریدون عبدالملکی روز چهارشنبه در جلسه کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان اظهار کرد: این بیمارستان با امکانات پذیرش، اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه رادیولوژی و بخش‌های تحت نظر خانم و آقا با مدیریت استاندارد و کادر درمانی مجهز و مجرب در مرز باشماق آماده خدمت‌رسانی به عاشقان و زائران اربعین است.

وی با تأکید بر آمادگی 16 بیمارستان اصلی دانشگاهی در استان و شهر مریوان و ارائه خدمات به زائران حسینی، افزود: دستورالعمل درمانی اربعین به تمامی مراکز درمانی برای آمادگی کامل، پذیرش و درمان بی قید و شرط بیماران و مصدومان احتمالی با دادن خدمات کامل درمانی و پاراکلینکی به زائران اربعین ارسال خواهد شد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت‌های بیمارستان‌های سطح استان و فعال بودن کامل اورژانس، اضافه کرد: استفاده حداکثری از اتاق عمل و سایر بخش ها، دسترسی زائران به خدمات آزمایشات و تصویربرداری اورژانسی در همه ساعات شبانه‌روز و تعامل و هماهنگی بین بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران اعزامی از دیگر اقدامات درمانی بیمارستانی در این ایام مبارک است.

عبدالملکی با اشاره به فعالیت داروخانه بیمارستان 50 تختخوابی سیار، ادامه داد: در مرز باشماق با پیش‌بینی و تجهیز داروهای مورد نیاز با امکان پذیرش نسخه الکترونیکی، تجهیز و کامل می‌شود که خدمت‌رسانی مطلبی را برای زائران حسینی به انجام برسانیم.

وی به هماهنگی به رزرو خون با پیش‌بینی 10 روزه و هماهنگی با سازمان انتقال خون اشاره کرد و افزود: آمادگی برای توزیع واحد خون به‌موقع در شهر مریوان انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌های و اقدامات کمیته بهداشت و درمان اربعین در حوزه بهداشتی، فوریت و پیش‌بیمارستانی، درمانی و بیمارستانی و در نهایت حوزه دارو و تجهیزات با شرح وظایف مشخص و مدیریت واحد کمیته بهداشت و انجام می‌شود.

عبدالملکی با بیان اینکه حوزه بهداشت نقش مهمی در تأمین، حفظ و سلامت زائران دارد، افزود: مدیریت بهداشت محیط با برنامه‌ریزی مناسب اقدام به آموزش، نظارت و کنترل کیفی و ارزیابی خطر و مداخله برای بهبود وضعیت تأمین آب شرب بهداشت مواد غذایی بهداشت محل اسکان، بهداشت سرویس‌های بهداشتی جمع‌آوری و دفع فاضلاب و پسماند کنترل ناقلان بیماری‌های گندزدایی و سمپاشی می‌کند.

وی به مهم‌ترین اقدامات برنامه عملیاتی اربعین حوزه بهداشت سخن اشاره کرد و گفت: بازرسی بهداشتی از منابع تأمین و مخازن آب و بازرسی بهداشتی از موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و محل‌های اسکان زائران با اولویت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی و محل‌های اسکان، نظافت گندزدایی و تهویه و مدیریت پسماند و فاضلاب بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر ضرورت بازرسی بهداشتی از همه مراکز و اماکن مسیر حرکت زائران به‌ویژه زائران خارجی تأکید کرد و ادامه داد: این بازرسی باید در داخل استان با اولویت بهداشت محیط محل بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی انجام شود.

عبدالملکی اضافه کرد: بازرسی بهداشتی از تأسیسات عمومی پارک‌ها سرویس‌های بهداشتی بین راهی اقامتگاه‌ها و ایستگاه‌های عرضه سوخت مسیر حرکت و تردد و اسکان زائرین نیز از اقدامات ضروری کمیته بهداشت اربعین است.

وی با اشاره به کنترل بازرسی مستمر از شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی و مواد غذایی، افزود: بازرسی مواد غذایی به‌ویژه مواد غذایی عرضه‌شده در ورودی و خروجی شهرها، کیوسک‌ها و دستفروشان مواد غذایی در مسیرتردد زائران به شدت مهم و قابل توجه است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی (ع) در کردستان به کنترل و بازرسی بهداشتی وسایط نقلیه عمومی تأکید کرد و گفت: بازرسی بهداشتی پایانه ی مرزی، آموزش متصدیان، مسئولان، نیروهای خدماتی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و آموزش زائران از دیگر اقدامات مهم این حوزه است.

دکتر عبدالملکی با اشاره به برنامه‌ریزی به‌منظور پیش‌بینی برآورد تأمین و استقرار اکیپ‌های نظارتی به‌صورت ثابت و سیار افزود: آموزش متصدیان و کارگران مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی، محله‌های اسکان، مراکز و اماکن بین راهی بسیار مهم است.

وی از استقرار کارشناس در پایانه مرزی باشماق خبر داد و گفت: رصد، نظارت و کنترل بیماری‌ها در عراق و مبادی ورودی کشور با حضور کارشناس حوزه بهداشتی قابل بررسی است و پیگیری است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85112