کد خبر : 85125
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : زیست بوم

اختصاص ۱۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای کنترل بحران‌های تالاب میقان

یوسف یوسفی اظهار کرد: تالاب میقان اراک با وسعت ۲۵ هزار هکتار، یکی از مهمترین تالاب‌ها در مرکز کشور است که به لحاظ ویژگی‌های بوم شناختی، سالانه میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که در میان آنها بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده مشهود است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر سطح سفره‌های آب زیر زمینی در این منطقه ۱۴ متر افت داشته که این موضوع خطر شور شدن آب‌های زیرزمینی و آسیب‌های ثانویه به محیط تالاب را ۲ چندان کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: همچنین بر اثر ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک به این تالاب، شوری خاک قسمت جنوب شرقی تالاب کاهش پیدا کرده که گسترش پوشش گیاهی متراکم نیزارها در این قسمت را به دنبال داشته که این موضوع باعث دگرگونی زیست بوم این منطقه شده است.

یوسفی تصریح کرد: خشکسالی‌های ناشی از کم بارشی در سال‌های اخیر موجب شده که تالاب میقان در زمره ۱۸۷ کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگردها در کشور قرار گیرد و باعث شود تا آب و هوای شهر اراک و شهرهای مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلایندگی ناشی از گرد و غبار شوند.

وی گفت: هوای کلانشهر اراک در سال گذشته ۱۳۷ روز ناسالم را ثبت کرد که ۱۰۰ روز آن مربوط ریزگردها و گرد و خاک از کویرهای مرکزی بود و در سال جاری نیز تاکنون ۲۳ روز ناسالم با آلاینده ریزگردها ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردی با چالش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه نیز همراه است.

یوسفی بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال از مبلغ اختصاص یافته برای حل بحران‌های زیست‌محیطی این منطقه به پروژه تثبیت خاک و جلوگیری از حرکت ریزگردها به اداره‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی اختصاص یافته است.

 

وی با تاکید بر اینکه به حوزه بحران‌های زیست محیطی تالاب باید نگاه ویژه‌ای داشت، گفت: در طرح مدیریت زیست بومی تالاب میقان اراک توجه به بحران‌ها مدنظر قرار گرفته و برای روش‌های مقابله با بحران‌ها و اعتبارات اجرایی این طرح راهکارهایی تدوین شده که با توجه به تدوین جزئیات برنامه، مسئولیت هر دستگاه مشخص است، اما باید به روند اجرای آنها توجه شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85125