کد خبر : 85129
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : شهر

درخواست مردم کرمانشاه از شهرداری: زباله‌ها را جمع کنید

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه شهروندان کرمانشاهی وجود زباله در محل و تعلل در جمع آوری آنها است چراکه علاوه بر زشتی چهره شهر، بوی بدی در محل به مشام می رسد که مردم این بو را در خانه خود هم احساس می کنند.

امروز که در فصل گرم سال قرار داریم، آب و هوا به اندازه کافی مردم را اذیت می کند و آنچنان که مردم برخی از محلات می گویند بوی بد زباله هم به این گرمای هوا اضافه شده که بدیهی ترین حق مردم که تنفس یک هوای پاک است را هم از آنها دریغ می کند.

خطرات ناشی از ریختن پسماندهای خانگی در مکان هایی نزدیک به مناطق مسکونی و رودخانه ها و دفن غیر اصولی زباله موجب انتقال بیماری های خطرناک مانند کزاز، حصبه، سالک پوستی و انگل های روده ای و مسمومیت خواهد شد؛ پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از رهاسازی نامناسب زباله ها وآلودگی های ناشی از آن زنگ خطری جدی برای شهروندان است که با جان و سلامت آنان سر و کار دارد.

بیماری تب دنگی نیز این روزها در اغلب برخی از استان‌های کشور مشاهده شده و برای جلوگیری از ورود این بیماری به استان دستگاه‌های مسوول باید از بروز این بیماری پیشگیری کنند و نگذارند این بیماری وارد استان شود.

 شهرک معلم کرمانشاه
آقای اختیاری که ساکن شهرک معلم کرمانشاه است نسبت به انباشت زباله و بي‌توجهی شهرداری نسبت به این موضوع گلایه کرد و گفت: تعداد سطل های زباله ای که برای محلات در نظر می گیرند جوابگوی این حجم از زباله نیست و در برخی محلات یک سطل برای چند کوچه در نظر می‌گیرند که باعث جمع شدن زباله می‌شود و بعد از مدتی بوی بد زباله‌های جمع شده در کوچه می پیچد و واقعا آزاردهنده و باعث بیماری های فراوانی می شود.

آقای مرادی در شهرک دولت آباد با اشاره به اینکه سطل‌های زباله این محله همیشه پر از زباله است گفت: متاسفانه بیشتر مواقع سطل‌های زباله در این محله پر از زباله است و شیرابه این زباله در کوچه‌ها سرریز می‌شود و حتی وارد خانه‌ها هم می‌شود و این در حالی است که همین زباله‌ها که دیر جمع‌آوری می‌شود باعث می شود حیواناتی چون موش، گربه و سگ‌های ولگرد هم در اطراف سطل های زباله جمع شوند.

 شهرک الهیه کرمانشاه
محله وزیری کرمانشاه هم یکی دیگر از محلاتی است که مردم نسبت به جمع آوری زباله در آن گله مند هستند به نحوی که اقای بهرامی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه شهرداری برای مردم این مناطق احترامی قائل نیست و انگار نمی‌دانند چندین خانواده در این محله زندگی می‌کنند، خانواده و زن و بچه دارند و این بوی بد برای آن‌ها مضر است.

یکی از ساکنان شهرک تعاون کرمانشاه هم  نسبت به وضعیت غیربهداشتی زباله‌ها در این محله گلایه کرد و گفت: در این محله زباله و نخاله فراوانی جمع شده و تبدیل به مکانی برای حیواناتی مانند سگ و موش شده است.

آقای شکوهی منش با بیان اینکه شهرداری حتی زباله‌های خیابان اصلی شهرک تعاون را هم جمع آوری نمی‌کند، افزود: علاوه بر زباله‌ها، شن، ماسه و سرنگ آلوده در خیابان اصلی دیده می شود و در کوچه‌های ما هم زباله جمع‌آوری نمی‌شود و حجم زباله در این محله به حدی است که باعث ورود موش به خانه‌ها شده و هیچ نهادی پاسخگوی این وضعیت نیست.

در روزهای اخیر و همزمان با گرمای طاقت‌فرسایی که بر استان حاکم شده است، مردم برخی از محلات با ارسال نامه به شهرداری، نصب بنر و یا ارسال متن و تصویر محلات در فضای مجازی، نسبت به انباشت زباله در محلات خود اعتراض خود را بیان کردند؛ مردم در این نامه خطاب به شهردار کرمانشاه تاکید کردند که سری به این محلات بزنند و از نزدیک شاهد وضعیت وخیم آنها باشد و برای حل مشکل چاره اندیشی کند.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در خصوص انباشت زباله در برخی از محلات شهر گفت: وظیفه جمع‌آوری زباله با شهرداری مناطق است که پیمانکار در سه نوبت صبح، ظهر و شب زباله را از محلات جمع‌آوری می کند و براساس قراردادی که منعقد شده مردم باید ماهیانه ۳۰ هزار تومان بابت جمع‌آوری زباله به پیمانکار شهرداری بدهند که در بسیاری از موارد مردم این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند.

سجاد یزدانی با بیان اینکه پرداخت نکردن حق‌الزحمه باعث می‌شود جمع‌آوری زباله برای پیمانکار صرفه اقتصادی نداشته باشد، افزود: در این حالت بار جمع‌آوری زباله روی دوش شهرداری مناطق قرار می‌گیرد و آن‌ها باید برای جمع‌آوری زباله‌های انباشته شده، اقدام کنند که در نتیجه شاهد بی‌نظمی و انباشت زباله در برخی از محلات شهر کرمانشاه هستیم.

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۷۵۰ تُن زباله از شهر کرمانشاه جمع آوری می شود گفت: یکی دیگر از مشکلات شهرداری در جمع‌آوری زباله این است که حدود ۳۵ درصد از زباله‌های شهر کرمانشاه به صورت سنتی جمع‌آوری می شود که این موضوع هم منجر به کندی ارائه خدمات به مردم می شود.

 

کلانشهر کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و شهرداری در قالب هشته منطقه شهری به شهروندان آن خدمات ارائه می کند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85129