کد خبر : 85136
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : سلامت

توصیه‌های یک پزشک برای جلوگیری از گرمازدگی؛

فعالیت ورزشی را به صبح یا شب منتقل کنید

محمدحسن انتظاری درباره تغذیه در فصل گرما و راه‌های پیشگیری از گرمازدگی تصریح کرد: امسال شاهد گرم‌ترین روزها در 30 سال اخیر هستیم؛ بنابراین لازم است که برای پیشگیری از گرمازدگی برنامه غذایی مربوط به فصل گرم سال برای خود و خانواده تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه امسال علاوه‌بر گرما بسیاری از استان‌های کشور با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند، اظهار کرد: آلودگی و گرمای هوا اثر تشدیدکننده نسبت به یکدیگر دارند، به‌عبارتی در شرایطی که آلودگی هوا در استانی مستقر باشد، فرد زودتر از حالت عادی احساس گرما و تنگی تنفس خواهد داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تهران با بیان اینکه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بانوان باردار و کهنسالان در این شرایط باید تا حد امکان کمتر از منزل خارج شوند، تأکید کرد: کمبود آب و الکترولیک در بدن سبب گرمازدگی می‌شود؛ بنابراین قدم نخست پیشگیری از گرمازدگی، نوشیدن آب کافی است.

انتظاری با بیان اینکه نوشیدن آب کافی، خوردن میوه و سبزیجات، سالاد میوه، خربزه، طالبی و غیره در فصل تابستان توصیه می‌شود، ادامه داد: نمی‌توان عطش خود را دوران تابستان با نوشیدن نوشابه، نوشیدنی‌های بسیار شیرین، چای، قهوه و غیره رفع کرد و بهتر است کمبود آب با نوشیدن آب طبیعی و خوردن میوه‌ها و سبزیجات تأمین شود.

وی با بیان اینکه نباید برای رفع عطش یک طالبی کامل یا بطری آب به‌یک‌باره خورد و باید اندک‌اندک در طول روز مصرف شود، تصریح کرد: مصرف فست‌فود، چیپس، پفک و سایر تنقلاب آب بدن را کم می‌کند و سبب تشنگی و گرمازدگی می‌شود.

انتظاری با بیان اینکه قرار گرفتن در هوای خنک و یا دوش آب سرد به‌عنوان نخستین گام برای رفع گرمازدگی شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: درصورتی که با فرد گرمازده روبه‌رو شدید، در نخستین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و یا مقداری یخ زیر بغل او قرار دهید؛ سپس با اورژانس 115 تماس بگیرید. لازم است در وعده ناهار از غذاهای آبکی و کم‌گوشت استفاده شود و بهتر است غذاهای پُرپروتئین را به موعد شام منتقل کنید.

این متخصص تغذیه و رژیم ضمن تأکید بر مصرف آب و دوغ و خیار در فصل تابستان، گفت: برخلاف فصل زمستان، بهتر است که از نمک بیشتری استفاده کرده و وعده صبحانه هم از خیار و گوجه به همراه پنیر استفاده کنید.

وی با بیان اینکه خیار، گوجه‌فرنگی و سبزیجات جذب آب را کم می‌کنند و این عمل سبب می‌شود فرد دیرتر آب بدن خود را از دست بدهد، اظهار کرد: استفاده برنج مخلوط همچون لوبیاپلو و عدس‌پلو به همراه ماست، سبزیجات و سالاد در ایام تابستان توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لبنیات نیز به‌ویژه ماست در گرمای تابستان جایگزین مناسبی برای گوشت است، افزود: ماست ترکیب شگفت‌انگیزی از پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات است که هم احساس سیری می‌آورد و هم حاوی میکروارگانیسم‌های فعالی است که قدرت سیستم ایمنی بدن و معده را افزایش می‌دهد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85136