کد خبر : 85137
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : سلامت

75 درصد مبتلایان به تب دِنگی بدون علامت هستند

فاطمه ترکمان‌اسدی روز چهارشنبه اظهار کرد: اما از این 25 درصد تعدادی دچار علائم شدید نظیر ضایعات پوستی، سرددرد شدید، درد پشت کره چشم، دردهای استخوانی و عضلانی شدید و حتی علائم خونریزی‌دهنده و درنهایت مرگ می‌شوند که نگران این طیف هستیم.

ترکمان‌اسدی با بیان اینکه تب دنگی وارد کشور شده اما در استان همدان این پشه شناسایی نشده است، اضافه کرد: این پشه کافی است از پایانه‌های مرزی یا مرزهای هوایی و زمینی وارد استان شود؛ در این صورت به‌واسطه داشتن تخم‌های بسیار مقاوم و قابلیت تکثیر در زیستگاه‌های مختلف، می‌تواند خطرآفرین شود.

* تلاش مسئولان استان جلوگیری از ورود پشه به همدان است

وی ادامه داد: تخم این پشه در آب گلدان، آب راکد و آب قوطی قابلیت تکثیر دارد؛ همچنین این نوع پشه بسیار به لاستیک خودرو علاقه‌مند است و در محل‌های انبار لاستیک که کمی هم آب به داخلشان نفوذ کرده، به‌راحتی به تخم‌ریزی و تکثیر می‌پردازند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: درصورت تخم‌ریزی و ازدیاد پشه در آن منطقه، شروع به گزش انسانی می‌کند و به‌طور معمول این پشه دوست دارد در طول روز خون‌خواری و گزش بکند.

ترکمان‌اسدی تأکید کرد: همه تلاش‌ها و همت مسئولان استان به جلوگیری از ورود پشه به همدان معطوف شده است.

بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود؛ به شرطی که این پشه قبلاً فردی را که ویروس این بیماری را داشته، نیش زده باشد و بر اثر گزش افراد، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند و در غیر این صورت گزش این پشه به‌تنهایی خطری ندارد.

یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری، تب شدید است؛ به همین علت به این بیماری تب استخوان‌شکن هم می‌گویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده می‌شود، اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری در بیش از 110 کشور دنیا ازجمله در اروپا شده است.

تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت‌های پوستی و در مواردی خونریزی به‌خصوص از لثه، ازجمله علائم اصلی این بیماری است؛ اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماری‌های تنفسی مثل کرونا و آنفلوآنزا، کار شناسایی را سخت می‌کند.

بیماری تب دنگ درمان اختصاصی ندارد، اما علائم آن تا حدود 14 روز بعد از گزش پشه آئدس درصورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد، در فرد بروز می‌کند که در بیش از 80 درصد موارد علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است.

میزان مرگ‌ومیر این بیماری نیز حدود 2.5 درصد است، اما گسترش این بیماری از طریق تخم‌گذاری پشه آئدس می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد و در مواردی مرگ‌آور باشد. بنابراین مهم‌ترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخم‌گذاری پشه آئدس است، پشه‌ای که در آب‌های کوچک راکد مثل ظرف گلدان‌ها یا در داخل تایر خودروها تخم‌گذاری می‌کند و در شرایط سخت نیز تخم این پشه زنده می‌ماند.

براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درحال حاضر بیش از 150 بیمار مبتلا به دانگ شناسایی شده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85137