کد خبر : 85138
تاریخ : 1403/5/3
گروه خبری : استان‌ها

پیش‌بینی برداشت 33 تُن سماق از باغات تویسرکان

سجاد محمداصغری اظهار کرد: در سال‌ جاری 50 هکتار از سطح باغات این شهرستان به باغات سماق اختصاص دارد که براساس پیش‌بینی از این میزان افزون‌بر 33 تُن محصول سماق قابل برداشت خواهد بود.

وی میانگین عملکرد هر هکتار از باغات سماق را کمتر از 700 کیلو برشمرد و افزود: بیشترین تراکنش سطح باغات سماق تویسرکان به سرکان، آرتیمان و گزندر سرابی اختصاص دارد، ضمن اینکه بخش عمده باغات سماق تویسرکان در عرصه منابع ملی و حاشیه باغات واقع شده است.

محمداصغری با اشاره به اینکه اواخر شهریورماه برداشت سماق از سطح باغات تویسرکان آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرستان تویسرکان در بحث تولید سماق در سطح استان همدان به‌عنوان خاستگاه سماق رتبه نخست و در سطح کشور رتبه سوم را دارا است.

وی گفت: سماق تولیدشده شهرستان تویسرکان به‌صورت فله‌ای به سایر استان‌ها ازجمله تهران ارسال می‌شود و دارای مشتریان ویژه در بازار بوده و مشکلی در رابطه با بازاریابی آن برای باغداران تولیدکننده سماق وجود ندارد.

محمداصغری یکی از مهم‌ترین مشکلات تولید سماق در شهرستان تویسرکان را خام‌فروشی این محصول به‌دلیل نبود صنایع فرآوری مرتبط با سماق دانست و یادآور شد: نبود صنایع فرآوری مرتبط با سماق در تویسرکان موجب شده که باغداران شهرستان سماق تولیدشده خود را خام‌فروشی کنند.

وی با اشاره به ارزش اقتصادی و اشتغال‌زایی این محصول، تصریح کرد: سماق گیاهی کم‌آب‌بر و کم‌هزینه با درآمد خوب و اشتغال‌زایی بالا بوده و در جلوگیری از فرسایش خاک بسیار مؤثر عمل می‌کند؛ قسمت‌های مختلف سماق اعم از پوست، ریشه، ساقه، برگ‌ها و میوه آن در داروسازی، تولید لوازم آرایشی، دامپزشکی، چرم‌سازی، رنگ غذا و حفاظت از غذاهای کنسروی به‌دلیل آنتی اکسیدان بالای آن، کاربرد فراوان دارد.

این مقام مسئول افزود: سطح باغات سماق شهرستان هرساله به‌دلیل پاجوش زدن و رونده بودن درخت سماق افزایشی است؛ ضمن اینکه هرساله باغداران مختلفی نیز درخواست کاشت نهال سماق را دارند.

محمداصغری با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در رابطه با بحث سماق به‌عنوان یکی از محصولات کم‌آب‌بر، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جهاد کشاورزی شهرستان با توجه به کم‌آب‌بر بودن و مقاوم بودن این محصول در خشکی، به‌منظور اصلاح الگوی کشت برای توسعه سطح باغات سماق تویسرکان، ایجاد و راه‌اندازی نهالستان سماق بوده که با جدیت پیگیر این موضوع هستیم؛ ضمن اینکه توجه به صنایع فرآوری این محصول نیز جزء دیگر اولویت‌های شهرستان است.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سطح کشور لزوم کاشت محصولات کم‌آب‌بر بسیار احساس می‌شود؛ کشت گیاهان دارویی پُرسود و گیاهان کم‌آب‌بر و پُردرآمد یکی از روش‌های مقابله با خشک‌سالی و کم‌آبی است که کشاورزان می‌توانند در این شرایط کم‌‌آبی کشت خود را به کشت‌های کم‌آب‌بر از جمله سماق تغییر دهند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان ادامه داد: درختچه سماق مقاومت خوبی در برابر تغییرات درجه حرارت دارد و حداقل و حداکثر درجه حرارت مطلق ثبت‌شده رویشگاه‌های آن به‌ترتیب منفی 25 و مثبت 40 درجه است.

وی با تأکید بر اینکه کشت سماق در منطقه برای جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق شیب‌دار حائز اهمیت است، گفت: ازجمله مزایای مصرف سماق می‌توان به مبارزه با میکروب، مبارزه با عفونت‌های قارچی، مناسب برای دیابت و جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

درخت سماق بیشتر به‌صورت خودرو رشد می‌کند، اما امروزه به‌دلیل خواص دارویی و فواید زیادی که دارد، کاشت و گسترش این درختچه کم‌آب‌بر رو به افزایش است.

رنگ میوه‌های این درخت قرمز، جذاب و زیبا است؛ به‌طوری‌ که هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. در ابتدای رشد، طعم میوه سماق گس بوده، اما زمانی که کاملاً رسیده شود، طعم آن ترش می‌شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85138