کد خبر : 85229
تاریخ : 1403/5/6
گروه خبری : گردشگری

«هگمتانه» ثبت جهانی شد

علی دارابی که به‌منظور حضور در چهل‌وششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نوـ هندوستان در رأس هیئتی عالی از وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور دارد، گفت: محوطه باستانی هگمتانه با شواهدی بی‌نظیر از دوره ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی با اجماع اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: در بررسی اولیه نهاد ارزیابی کمیته میراث جهانی (ایکوموس) پرونده پیشنهادی ایران با عنوان «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» که شامل دو بخش محوطه باستانی و بخش مرکز تاریخی شهر همدان بود، اصطلاحاً دیفر اعلام شده بود؛ ازاین‌رو با تدبیر معاونت میراث فرهنگی و گرفتن مشورت‌های کارشناسی از متخصصان ذی‌ربط، اصلاح راهبرد روایت تدوین پرونده پیشنهادی در دستور کار قرار گرفت و پس از رایزنی‌های فراوان با ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه موافقت شد و این اثر به‌عنوان بیست‌وهشتمین میراث جهانی ایران به ثبت یونسکو رسید.

دارابی ادامه داد: براساس مصوبه کمیته میراث جهانی هیچ محدودیتی برای ثبت بخش مرکز تاریخی شهر همدان در آینده وجود ندارد؛ با این توضیح که هم‌اکنون نیز این بخش در پهنه حریم محدوده ثبت جهانی قرار داشته و تحت حفاظت و حمایت یونسکو خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه هگمتانه نام کهن‌شهری باستانی از دوره ماد بوده و به‌عبارتی مادر شهرهای باستانی تمدن پارسی است، گفت: از این محوطه باستانی آثار بسیار ارزشمندی از دوره هخامنشی، ساسانی و شواهدی بی‌نظیر از شهرسازی دوره اشکانی یافت شده است.

دارابی ثبت محوطه باستانی هگمتانه را به ملت شریف ایران و به‌ویژه مردم استان همدان تبریک گفت و خاطرنشان کرد: براساس قانون برنامه هفتم توسعه کشور، برنامه منظمی برای ارتقای کیفی و کمی ثبت جهانی ایران تدوین شده که ان‌شاءالله در دولت جدید محقق می‌شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85229