کد خبر : 85856
تاریخ : 1403/5/30
گروه خبری : مشکات

در گفت‌و‌گو با یک قاری و حافظ قرآن کریم عنوان شد؛

قرآن؛ نقشه راه سعادت و خوشبختی انسان

اهل بیت عصمت و طهارت بهترین الگوهای ما در زندگی

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی:

خداوند متعال به افرادی که با قرآن انس گرفته و در مسیر این کتاب آسمانی حرکت می‌کنند نگاه ویژه‌ای دارد. یکی از این افراد کسانی هستند که علاوه بر تلاوت آیات وحی، به حفظ آن نیز اهتمام دارند و از ابتدای زندگی خود با حمایت‌های خانواده با این مسیر الهی آشنا شده و در این راستا قدم برمی‌دارند.
ناگفته نماند که وجود مجموعه‌های قرآنی دارای برنامه مدون نیز به چنین افرادی کمک می‌‌کند که با یک شیوه درست و از پیش طراحی‌شده به سمت قرآن حرکت کنند. از نمونه‌های موفق آن می‌توان به جامعه‌القرآن اشاره کرد که در استان همدان شاهد فعالیت‌های مؤثری از این مجموعه هستیم و در سراسر استان شعبات متعددی راه‌اندازی کرده و قرآن‌آموزان زیادی نیز در برنامه‌های این مرکز حضور دارند.

در گفت‌و‌گو‌های متعدد به معرفی چهره‌های شاخص قرآنی استان در روزنامه سپهرغرب پرداخته‌ایم و در خدمت قاریان و حافظان کلام‌الله وحی بوده‌ایم.

این بار به سراغ سید محمدمهدی شیخ‌الاسلامی، یکی از نخبگان قرآنی استان که 21 سال سن دارد رفته و با وی گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

*در ابتدا بفرمایید حفظ قرآن را از چند سالگی شروع کردید و چه عاملی باعث شد که به این سمت‌وسو رفته و این مسیر را ادامه دهید؟

از چهار سالگی وارد جامعه‌القرآن واحد خردسالان همدان شده و در کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن شرکت کردم و در ادامه مسیرم به سمت حفظ قرآن سوق یافت.

از بچگی علاقه خاصی به آیات وحی داشتم همین امر و حمایت‌های پدر و مادر عزیزم و همچنین حضورم در جامعه‌القرآن کریم باعث شد این مسیر را ادامه دهم.

*قرائت و حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

حرکت در این مسیر به انسان کمک می‌کند که با شناخت بیشتری از جامعه به زندگی خود ادامه دهد و به نوعی می‌توان گفت که قرآن نقشه راه انسان برای رسیدن به سعادت و خوشبختی است و کسانی که در این مسیر قرار گرفتند و از راه مستقیم خارج نشدند در آینده به جایگاه بالایی نزد خداوند متعال خواهند رسید.

* خانواده به‌ویژه پدر و مادرتان در رسیدن به موفقیت‌ها در این مسیر چه نقشی داشته‌اند؟

طی کردن و موفق شدن در این مسیر بدون شک‌ بدون حمایت خانواده به‌ویژه پدر و مادر عزیزم رقم نمی‌خورد، آن‌ها از همان دوران کودکی مرا به قرار گرفتن در مسیر قرآن تشویق و با جان و دل حمایت کردند تا بتوانم به رشد و کمال برسم، قدردان زحمات این عزیزان برای همیشه هستم و دست آن‌ها را می‌بوسم و به داشتن آن‌ها افتخار می‌کنم.

*برنامه‌ریزی روزانه شما برای حفظ قرآن به چه صورت بوده است؟

برای حفظ در هر روز برنامه متفاوتی داشتم. از حفظ چند آیه تا پنج خط شروع می‌شد و در برخی از روز‌ها به نصف صفحه یا کل صفحه می‌رسید و حتی در برخی از روزها توانستم سه صفحه از این کتاب آسمانی را حفظ کنم.

ناگفته نماند که در مسیر حفظ قرآن، تمرکز اصلی حافظان همواره باید بر میزان کیفیت آیات محفوظی باشد و بدانند که کمیت در این زمینه مطرح نیست و هر کس بنا به توان و وسعی که دارد قرآن حفظ می‌کند.

*تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اید؟

از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توانم به مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان، سازمان اوقاف و امور خیریه و جشنواره ملی دانشجویان اشاره کنم؛ همچنین با عنوان امام علی (ع) شرکت کردم که توانستم در آن‌ها رتبه نخست تا سوم را کسب کنم.

*هم‌اکنون در چه مقطع و رشته‌ای تحصیل می‌کنید؟

دانشجوی ترم هفت مقطع کارشناسی رشته حقوق، گرایش علوم قضائی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری هستم.

* اگر از شما بخواهند الگویی را برای رسیدن موفقیت در زندگی معرفی کنید، چه کسی خواهد بود؟

به‌نظر بنده اهل بیت عصمت و طهارت (علیهما‌ السلام) بهترین الگو‌های ما در زندگی هستند، هر کس که به سیره و روش زندگی آن‌ها توجه داشته و به آن عمل کند، به‌دلیل اینکه از نورانیت آن‌ها بهره‌مند می‌شود می‌تواند بر اطرافیان خود نیز تأثیر بگذارد؛ البته ناگفته نماند که نبی گرامی اسلام (ص) و اهل‌بیت (ع) الگوی راستین دین هستند و اعمال آن‌ها تراز و میزان واقعی اعمال ما در روز قیامت خواهد بود.

*برنامه شما برای آینده چیست؟

قصد دارم که این مسیر را با جدیت دنبال کرده و ادامه بدهم و در مسابقات قرآنی نیز حضور داشته باشم. از طرفی علاقه فراوانی نیز به رشته درسی خودم در دانشگاه دارم و همواره از خداوند متعال خواسته‌ام که به جایگاهی برسم که بتوانم مشکلات مردم را حل کنم.

* توصیه شما به نوجوانان و جوانان چیست؟

توصیه‌ام این است که قدر فرصت‌هایی که در اختیار دارند را دانسته و برای زندگی خود با هدف و برنامه‌ریزی گام بردارند.

به سمت چیزی بروند که به آن علاقه داشته و می‌توانند در آن رشد کنند، خواهش می‌کنم که از معنویات در زندگی خود غافل نشوند چراکه مادیات ماندگار نبوده و از بین خواهد رفت.

*توصیه شما به خانواده‌ها برای تربیت قرآنی فرزندشان چیست؟

از خانواده‌های گرامی می‌خواهم که از همان دوران کودکی، فرزندان خود را با فضای هیئت‌های مذهبی، جلسات اهل بیت و کلاس قرآن آشنا کرده و آن‌ها را به حضور در کلاس‌های قرآنی تشویق کنند، در این مسیر هیچگاه به فرزند خود به اجبار کاری را توصیه نکنند.

*نوجوانان و جوانان برای قرائت و حفظ قرآن از کجا شروع کنند؟

ابتدا ضروری است که برای قرائت و حفظ این کتاب آسمانی به مقدمات آن که آموختن روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن است توجه لازم را داشته باشند و بعد از آن به سراغ حفظ قرآن کریم بروند. سپس از آیات و سوره‌های کوچک کار خود را شروع کنند که بیشتر توصیه می‌شود جز‌های 30،29 و 27 را در برنامه خود قرار دهند. همچنین بیشتر بر توانایی‌هایشان تمرکز کرده و اولویت اصلی، تمرکز بر کیفیت حفظ آیات باشد.

همانطور که گفته شد، قرآن کتاب آسمانی است که همچون یک نقشه راه انسان را به سمت و سوی خوشبختی و سعادت رهنمون می‌سازد.

بیشتر حافظان موفق قرآن کریم از دوران کودکی در این مسیر قدم برداشته و توانستند در همان دوران آن را حفظ کنند. البته نیاز است تا مقدمات حفظ را که شامل کلاس‌های آموزشی روخوانی، روانخوانی، صوت، لحن و تجوید می‌شود را سپری کنند.

الگو‌های موفق ما در زندگی اهل بیت عصمت و طهارت هستند که توانستند در دوره زندگی خود و حتی بعد از 1400 سال تأثیرگذار باشند.

به خانواده‌ها توصیه می‌شود که هیچگاه برای شرکت در برنامه‌های قرآنی به فرزندان خود اجبار نکنند بلکه فضاهای مختلف و جذابی را برای آن‌ها فراهم کنند تا بتوانند در همین سنین با قرآن مأنوس شده و خود برای انتخاب این مسیر قدم بردارند. در پایان به حافظان کریم نیز توصیه می‌شود که تمرکز اصلی آن‌ها بر کیفیت حفظ آیات باشد تا نتیجه کار خود را بهتر مشاهده کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85856