کد خبر : 85886
تاریخ : 1403/5/31
گروه خبری : استان‌ها

کشت توتون سال آینده در کرمانشاه انجام می‌شود

گرچه در سال های دور در کرمانشاه توتون کشت می شد اما سالهاست که از کشت این محصول در استان خبری نیست و گویی اداره دخانیات و جهاد کشاورزی به طور کامل بی‌خیال کشت توتون در استان کرمانشاه شده اند.

به گفته فرشید خدادوست مدیر زراعت جهاد کشاورزی کرمانشاه سالهاست که شرکت دخانیات برای کشت توتون با این نهاد همکاری نداشته است.

به همین مناسبت به سراغ حسین رستمی مدیرکل جدید دخانیات استان کرمانشاه رفتیم تا در خصوص چرایی عدم کشت توتون در استان با او گفت و گو کنیم.

رستمی در خصوص چرایی کشت نشدن توتون در سال های اخیر در استان کرمانشاه گفت: این موضوع را باید از مدیران قبلی پیگیری کنید اما در این مدتی که خود من به استان کرمانشاه آمده ام تاکنون چهار آزمایش آب و خاک در مناطق مختلف برای کشت توتون انجام داده ایم و متاسفانه هیچکدام از زمین ها قابلیت کشت توتون نداشتند.

وی افزود: زمینی که توتون در آن کشت می شود باید اولا آبی باشد یعنی دیم نباشد و اینکه کلر آب و خاک آن زیر یک باشد در حالی که متاسفانه اکثر زمین های کشاورزی در استان کرمانشاه کلر آب و خاکشان بالای ۲ و نیم است.

به گفته رستمی توتون خودش کلر دوست است یعنی اگر کلر آب و خاک ۲ باشد این را به چهار می رساند و کیفیت توتون پایین می آید.

مدیرکل دخانیات کرمانشاه در خصوص مزایای کشت توتون نیز گفت: کشت توتون کل آفت زمین را برای ۲ سال از بین می برد ضمن اینکه در هر هکتار زمین آبی ۲ تن محصول دارد و چون در ابتدای سال کشت انجام می شود در شهریور ماه کار به اتمام می رسد و برای نیمه دوم سال کشاورز می توانم کشت دوم هم داشته باشد.

وی خرید تضمینی توتون را دیگر مزیت آن برشمرد و گفت: برای امسال به طور میانگین هر کیلو توتون مرغوب ۱۷۰ هزار تومان از کشاورز خریداری شده است ضمن اینکه تمام بذر، سم و کود توتون توسط شرکت دخانیات تامین می شود و در مجموع می توان گفت که نسبت به سایر محصولات مقرون به صرفه است.

رستمی در خصوص استان هایی که کشت توتون دارند نیز گفت: در استان کردستان که همجوار ماست توتون به خوبی کشت می شود و اتفاقا کیفیت خیلی خوبی هم دارد ضمن اینکه در استان های گیلان، مازندران ، گلستان ، بوشهر و اصفهان نیز توتون کشت می شود.

وی تاکید کرد: شرکت دخانیات نسبت به کیفیت توتون حساسیت به خرج می دهد و توتون های تولیدی نیز در سیگارهای گروه بهمن استفاده می شود.

 

به گفته وی سیگارهای وینستون و کنت تولید داخلی نیز متعلق به شرکت های چند ملیتی است و شرکت دخانیات فقط در تولید سیگار بهمن در هفت کارخانه داخل کشور دخالت دارد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85886