کد خبر : 85892
تاریخ : 1403/5/31
گروه خبری : شهر

عضو شورای اسلامی شهر همدان:

تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی فرسوده است

علی‌اکبر نظری روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و بهداشت شورای اسلامی اسلامی شهر همدان ابراز کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی همدان فرسوده و قدیمی است و توجه مدیریت شهری و مسئولان استانی به این موضوع، ضرورت دارد.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش روزافزون احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در مناطق مختلف شهر، اضافه کرد: آتش‌نشانی همدان برای امدادرسانی یا اطفای حریق ساختمان‌های بلند، فاقد نردبان مناسب است که این موضوع علاوه‌بر کاهش سرعت امدادرسانی، برای سلامت و ایمنی آتش‌نشانان هم خطرناک است.

وی با تأکید بر اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی تاریخ مصرف دارند که باید این تجهیزات همیشه به‌روز و به‌هنگام باشند، افزود: حتی ساختمان مدیریت بحران شهرداری همدان ایمن نبوده و باید هرچه سریع‌تر رفع خطر شود.

این مقام مسئول بیان کرد: دو سال است که برای ایمن‌سازی این ساختمان در شورا بودجه‌ای لحاظ شده است، اما متأسفانه شهرداری هر سال این رقم را از بودجه حذف می‌کند.

نظری با بیان اینکه ساختمان مدیریت بحرانی که با بحران مواجه باشد پذیرفتنی نیست، اضافه کرد: به‌خاطر این موضوع چنانچه بر اثر حادثه‌ای همچون زلزله اتفاقی رخ دهد، شهرداری باید پاسخگو باشد و بنده در این مورد اعلام جرم می‌کنم؛ چراکه چندین‌بار هشدار لازم را داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بلایا و حوادث غیر مترقبه همواره خسارات جانی و مالی فراوانی را بر ملل مختلف تحمیل کرده، یادآور شد: با توجه به اینکه از میان 41 نوع بلایای طبیعی ثبت‌شده در جهان تاکنون حدود 33 نوع آن در ایران رخ ‌داده است، می‌طلبد مدیریت بحران همدان در این زمینه آمادگی داشته باشد.

* زنگ خطر بافت‌های فرسوده و ساخت‌وسازهای غیر مجاز

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: با توجه به اینکه همدان دارای بافت‌های فرسوده زیادی است، زنگ خطر رویداد فاجعه‌های بزرگ را به صدا درآورده که می‌تواند در اثر سیل، زلزله و یا هر حادثه طبیعی و غیر طبیعی دیگری رخ دهد و آن زمان دیگر کاری از دست هیچ‌کس برنمی‌آید.

نظری نقش مدیریت شهری و سازمان میراث فرهنگی در رفع خطر این بافت‌های فرسوده را بسیار مؤثر دانست و اضافه کرد: علاوه‌بر این ساخت‌وسازهای غیر مجاز هم با بحران ریزش یا حوادث ناگوار مواجه است که شهرداری در این زمینه باید اقدامات لازم را داشته باشد.

وی آمادگی مدیریت بحران شهرداری در هر شرایطی را ضروری دانست و گفت: لازم است دوره‌های آموزشی برای نیروهای مدیریت بحران به‌صورت مستمر برگزار شود.

نظری به نقش و وظیفه مدیریت شهری در ارائه آموزش‌های شهروندی اشاره کرد و یادآور شد: شهرداری باید از ظرفیت‌های خود ازجمله فرهنگسراها برای آموزش‌های شهروندی استفاده کند؛ چراکه در فرهنگ‌سازی مباحث شهری بسیار مهم است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85892