کد خبر : 85960
تاریخ : 1403/6/5
گروه خبری : شهر

پیشرفت 50 درصدی ساماندهی رودخانه آبشوران کرمانشاه

دستور استاندار برای تسریع در اجرای طرح

تاخیر و مدیریت نامناسب در امر ساماندهی رودخانه آبشوران کرمانشاه که امروزه به یکی از مطالبات چندین ساله مردم این شهر تبدیل شده است استاندار کرمانشاه را برآن داشت تا برای حل مشکلات آن وارد عمل شده و خود پیش قدم شود.

آبشوران (ئاوشوران) یک رودخانه‌ قدیمی در کرمانشاه است که از درون این شهر می‌گذرد؛ شاخه اصلی این رود از سراب قنبر در جنوب غرب کلانشهر کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از یکی شدن با شاخه‌ای دیگر از درون بافت قدیمی شهر و محله آبشوران گذشته و به سوی شمال شرقی جریان می‌یابد تا در نهایت به رود قره‌سو بریزد.

آبشوران رودخانه ای که از دل شهر یک میلیونی کرمانشاه عبور می‌کند و هم اکنون به مکانی برای ریزش و ورود بخشی از فاضلاب و زباله‌ها تبدیل شده که سیمای نامناسبی به این شهر داده است.

مشابه این رودخانه که برخی از آن به عنوان رگ مسموم کلانشهر کرمانشاه یاد می‌کنند در سایر شهرهای کشور نیز به تعداد زیاد دیده می‌شود اما به گفته بیشتر کارشناسان مدیریت شهری چنانچه به خوبی ساماندهی می‌شد امکان این وجود داشت که از آن همانند دیگر نقاط کشور به عنوان یک ظرفیت طبیعی برای جذب گردشگر استفاده شود اما به دلیل فقدان متولی دچار آلودگی شده و اکنون به یک معضل بهداشتی بزرگ برای ساکنان حاشیه آن بدل شده است، مشکلی که در فصول گرم سال به اوج خود می‌رسد.

معضلاتی مانند بوی بد آب و تبدیل شدن کانال رودخانه به یک سطل زباله بزرگ موضوعی است که اگر چه دستگاه‌های ذی‌ربط آن را تایید می‌کنند اما هر یک با شانه خالی کردن از بار تعهد آن؛ موضوع را به دیگری احاله می‌دهند.

به گفته شهروندان کرمانشاهی این رودخانه نه تنها باعث آبادانی و زیبایی شهر نشده بلکه با ریزش بخش زیادی از فاضلاب شهر به داخل آن به تهدیدی بزرگ برای ساکنان محلات اطراف آن تبدیل شده و نه تنها چهره شهر را زشت کرده بلکه بوی تعفن آن نیز باعث آزار عابران و ساکنان اطراف آن شده است.

طرح ساماندهی رودخانه آبشوران مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه است که هرچند در سال‌های اخیر اقدام‌هایی برای ساماندهی آن انجام شده اما این طرح نیز مانند بسیاری دیگر از طرح‌های توسعه ای در استان روند بسیار کندی دارد به همین دلیل استاندار کرمانشاه برای تسریع و شتاب بخشی به اجرای آن خود قدم پیش گذاشته است.

این رودخانه علاوه بر ساماندهی، نیازمند جداسازی فاضلاب نیز هست، زیرا اکنون به دلیل کافی نبودن ظرفیت تصفیه‌ فاضلاب شهر، بخشی از فاضلاب کرمانشاه وارد آبشوران می‌شود که این امر کار ساماندهی آن را دشوار کرده است اما تمام تلاش استانداری، شهرداری و شرکت‌های آب منطقه‌ای و آبفا با دستور استاندار کرمانشاه، پیشبرد سریع‌تر طرح است.

شاید اگر شهر کرمانشاه در مسیر توسعه خود از نعمت مدیریت صحیح برخوردار بود امروز به جای اینکه شاهد معضلی به نام آبشوران باشیم ساکنان و گردشگران این شهر از زیباییش لذت می‌بردند.

هم اکنون قطعات 6، 7 و 8 محدوده بالادست سه راه برق و محدوده ساختمان دادگستری قطعه 12 در حال ساماندهی و رفع نقاط پرخطر است و 2 معضل اساسی آن عدم مستحکم بودن دیواره‌ها و ورود فاضلاب به آن است که قرار است در طرح ساماندهی هر 2 معضل همزمان حل شود.

برای تسریع در اجرای این طرح مهم و بررسی عملیات اجرا شده عصر جمعه چهارم شهریور محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهردار کرمانشاه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای، مشاور طرح و جمعی دیگر از مدیران بازدیدی میدانی را از روند اجرای این طرح و رفع نقاط پرخطر آن به عمل آورد.

در پایان این بازدید نشستی برای پیگیری اجرای طرح ساماندهی رودخانه آبشوران به ریاست استاندار در محل شهرداری کرمانشاه برگزار شد که در این نشست هماهنگی‌های لازم جهت رفع موانع تسریع در پیشرفت طرح انجام و مسوولیت بخش‌های مختلف در این زمینه تعیین شد.

طرح ساماندهی رودخانه آبشوران از 50 درصد پیشرفت برخوردار است

استاندار کرمانشاه در این نشست با تاکید بر ضرورت بروزرسانی طرح ساماندهی رودخانه آبشوران طی روزهای آینده، گفت: علاوه بر جلوگیری از سیلاب‌های فصلی، ساماندهی آبشوران در زیباسازی فضای شهری و ارتقای بهداشت عمومی در مرکز استان اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل لازم است موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در اجرای طرح دیده شود.

محمدطیب صحرایی اظهار کرد: ساماندهی رودخانه آبشوران به طول بیش از 14 کیلومتر از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 1390 به استان کرمانشاه است که تاکنون تنها بیش از 50 درصد آن اجرایی شده است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح ساماندهی رودخانه آبشوران در خیابان شهید اشرفی افزود: در مقابل مسجد آیت‌الله بروجردی قسمتی از طرح ساماندهی رودخانه آبشوران براساس ضرورت موجود در حال اجراست تا خطرات احتمالی در صورت وقوع سیلاب رفع شده باشد.

دستور اکید استاندار برای تسریع در اجرای طرح

صحرایی با بیان اینکه قسمت‌های مهمی از طرح ساماندهی رودخانه آبشوران باقیمانده است بیان کرد: پرونده طرح ساماندهی رودخانه آبشوران باید در هفته جاری از سوی دستگاه‌های مرتبط بروزرسانی شود و پس از آن در یک جلسه کارشناسی، گام‌های بعدی پروژه ساماندهی رودخانه آبشوران طراحی گردد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به ضرورت تکمیل طرح ساماندهی رودخانه آبشوران افزود: این پروژه بزرگ شهری نیازمند کار تیمی است که پس از به‌روزرسانی طرح ساماندهی رودخانه آبشوران و برآورد اعتبارات مورد نیاز، وظایف هر دستگاه در پروژه مشخص خواهد شد.

صحرایی برنامه زمان‌بندی اجرای طرح ساماندهی رودخانه را یکی از اولویت‌های به‌روزرسانی پرونده آبشوران دانست و بیان کرد: جلسه کارشناسی طرح تا پایان هفته جاری برگزار خواهد شد و در صورت نیاز جلسات تجمیعی در تهران برای پیگیری اجرای طرح از طریق دستگاه‌های ملی هم انجام خواهد شد.

شهرداری کارکرد زیباسازی آبشوران را اجرا کند

استاندار کرمانشاه با اشاره به گزارش دستگاه‌های مرتبط در مورد عدم اجرای کامل طرح ساماندهی آبشوران افزود: باید از مرحله "برای طرح ساماندهی اعتبار نداریم" عبور کنیم زیرا ظرفیت‌های ملی و امکان پیگیری تحقق آنها برای اجرای طرح ساماندهی وجود دارد.

وی با اشاره به کارکردهای رودخانه آبشوران برای کرمانشاه گفت: در کنار کانالی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر کرمانشاه، آبشوران می‌تواند کارکرد زیباسازی محیطی هم داشته باشد که شهرداری در به‌روزرسانی پرونده این طرح، موضوع زیباسازی این آبراه را هم در نظر داشته باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85960