کد خبر : 86051
تاریخ : 1403/6/7
گروه خبری : اقتصادی

ارزآوری 4 میلیون دلاری دانش‌بنیان‌ها با صادرات نانوکاتالیست


علی طاهری، مدیر صادرات این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این شرکت حائز گواهی IEQL به عنوان گواهی کیفیت محصولات صادراتی ایران شده است، گفت: این موفقیت به واسطه صادرات بیش از میزان 25 میلیون دلار کاتالیست طی دو سال اخیر بوده، ضمن آنکه راه‌اندازی پتروشیمی هنگام و پتروشیمی آرین متانول که اخیرا وارد مدار تولید شده،‌ با استفاده از کاتالیست‌های این شرکت بوده است.
طاهری، عملکرد کاتالیست‌ها را مؤثر بر میزان تولید و ارزآوری صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور دانست و اظهار کرد: یکی از نانوکاتالیست‌های ما که توانست گوی سبقت را در کیفیت از رقبای خارجی چون کشورهای انگلیس، دانمارک و آلمان بگیرد، نانو کاتالیست ریفرمینگ است که تاکنون 57 رفرنس استفاده در مجتمع‌های پتروپالایشی داخلی و 13رفرنس خارجی در استفاده از این نوع کاتالیست به ثبت رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 26 ریفرمر فولادی کشور و یک ریفرمر در کشور روسیه با کاتالیست‌های شرکت ما وارد مدار شده‌ است، ادامه داد: از دستاوردهای مهم این شرکت دانش بنیان می‌توان به تولید و تامین 8000 تن کاتالیست احیای مستقیم آهن و بارگذاری 27 ریفرمر احیای مستقیم آهن در کشور با استفاده از کاتالیست‌های تولید شده در این شرکت اشاره کرد.
مدیر صادرات کاتالیست این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: این شرکت با صادرات 4 محصول نانوکاتالیست و ارزآوری 4میلیون دلار توانست نقش ارزنده‌ای در صنعت کاتالیست کشور و در اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند.
کاتالیست به عنوان یکی از کالاهای تحریمی شناخته می‌شود که به عنوان یک محصول استراتژیک و دانش بنیان در صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور استفاده می‌شود. صنعت دانش بنیان تولید نانوکاتالیست‌ها از سال 1387 آغاز شد و از ابتدای دهه 90شمسی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش ویژه‌ای به خود گرفت. به طوری که با اعمال تحریم‌­ها، کاتالیست‌ها در صدر فهرست تحریم قرار گرفت و شاهد سلب تعهد شرکت‌های خارجی در تامین کاتالیست‌های صنایع ایران بودیم.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86051