کد خبر : 86700
تاریخ : 1403/7/4
گروه خبری : گردشگری

رونق گردشگری نیازمند پشتوانه فکری

زهره پوروهابی

اگرچه سفر در فرهنگ ما از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است و گشت‌وگذار در مناطق مختلف و دیدن حالات افراد، بسیار پسندیده تلقی می‌شود، اما گردشگری با تعبیر و تعریف جدید آن امری نوظهور است که خود می‌تواند به پیشران اقتصادی یک منطقه و حتی یک کشور بدل شود؛ این امر را می‌توان از اعداد و ارقام اعلام‌شده درباره دودوتا چهارتای اقتصادی این حوزه دریافت.

سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان، 7.6 درصد معادل 7.7 تریلیون دلار است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.
صنعت گردشگری 9 درصد از اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده و در ایران نیز سهم این صنعت از GDP حدود پنج درصد با رقمی بالغ‌بر 450 هزار میلیارد تومان و سهمش از اشتغال‌زایی هم حدود 6 درصد است؛ به همین دلیل اقبال به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را توسط فعالان و متقاضیان این حوزه، افزایش داده و منحنی رشد گردشگری در کشور صعودی است.
اگرچه عدد و رقم قابل اعتمادی از سهم گردشگری در اقتصاد استان همدان در دسترس نیست، اما از آنجایی که این حوزه محور پیشرفت استان به‌ویژه شهر همدان قرار گرفته است، انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی واقع‌بینانه، موتور محرک استان باشد؛ اما متأسفانه نه‌تنها تاکنون این رؤیا محقق نشده است، بلکه استان آسیب‌هایی از حضور بی‌قاعده و قانون گردشگران به‌ویژه در مناطق روستایی، خورده‌ است که با بی‌توجهی مسئولان، این آسیب‌ها به‌زودی بروز و ظهور قابل توجهی یافته و گریبان فرهنگ استان را خواهد گرفت؛ از ولنگاری برخی مسافران در مراکز گردشگری تا رفتارهای خلاف عرف و قانون در سطح روستاهای هدف گردشگری، همه و همه ثمره عدم نگاه همه‌جانبه و علمی مسئولان به این حوزه است، چراکه اگر نگاه علمی به این موضوع وجود داشت، در کنار تقویت حضور گردشگران، متولیان امر هویت بومی را نیز تقویت می‌کردند. در سایه این توجه که خود بر جذابیت‌ها دامن می‌زند، گردشگران به خود اجازه نمی‌دهند حریم فرهنگی مردم بومی را بشکنند و هر رفتار و منشی داشته باشند.
علاوه‌بر مسائل فرهنگی که ضروری است به آن پرداخته شود، یکی از جنبه‌های تحقق گردشگری پایدار در استان ما که تفاوت فصول آن قابل توجه بوده و بر میزان جذابیت آن برای سفر اثر می‌گذارد، تعریف رویدادها با توجه به ظرفیت‌های موجود است؛ تعریف و برگزاری عالمانه رویدادها از چنان اهمیتی برخوردار بوده که در ذیل گردشگری فرهنگی زیرشاخه‌ای تحت عنوان گردشگری رویداد طراحی شده است. این مهم، گونه‌ای نوین از گردشگری فرهنگی و یکی از جاذبه‌های این نوع از گردشگری برای شهرها است که با سایر انواع گردشگری در پیوند بوده و به‌نوعی معرف وجود فرهنگ و آداب و رسوم خاص در یک منطقه و یا شهر است که به‌دلیل قدمت تاریخی و ارزش فرهنگی، برای گردشگران از اهمیت خاصی برخوردار است.
فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری همچون نمایشگاه‌های عکس، کتاب، کنسرت‌ها، جشنواره‌های موسیقی، فیلم، فرهنگ بومی، خوراک، نوشیدنی و مذهبی و سیرک‌ها، ازجمله رویدادهایی هستند که می‌توانند شاخص‌های گردشگری رویداد محسوب شده و در گردشگری فرهنگی نقش مهمی را ایفا کنند. این نوع از گردشگری در کشورهای دیگر نیز از جایگاه خاصی برخوردار است؛ به‌طور مثال در سال 2022 ترکیه بیش از چهار هزار رویداد فرهنگی برگزار کرده که این رویدادها و جشنواره‌ها بیش از 33 میلیون بازدیده‌کننده داشته است. این رویدادها تنها در چند شهر استانبول، آنکارا، چاناق قلعه و دیاربکر برگزار شده‌اند. همچنین برگزاری این رویدادها از طریق شبکه‌های تلویزیونی، رادیو، بنرهای شهری و شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان تبلیغ و اطلاع‌رسانی و همچنین توسط 175 خبرگزاری خارجی از 37 کشور جهان پوشش داده شده‌اند. مهم‌ترین این رویدادها و جشنواره‌ها فستیوال پرتقال، زیتون و جشنواره صدمین سال پیروزی جنگ چاناق‌قلعه هستند که در مکان‌ها و شهرهای مختلف برگزار شده‌اند.
درواقع این رویدادها بهانه‌ای می‌شوند تا شهر برگزارکننده به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود، اما متأسفانه در بسیاری موارد وقتی در استان ما موضوع جشنواره و یا رویداد مطرح می‌شود، به نازل‌ترین شکل برای آن طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود؛ به‌نحوی که پای ثابت این‌گونه برنامه‌ها چند مسئول و گروه موسیقی است و اگر موضوع گردشگری کشاورزی باشد، یکی دو گروه از بانوان جوان، سبدهایی از آن محصول را حمل می‌کنند! همین و همین...

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86700