کد خبر : 86705
تاریخ : 1403/7/3
گروه خبری : جامعه

بهار پروژه‌های شهرداری همدان در کنار شرکت دی


رئیس شورای اسلامی شهر همدان روز سه‌شنبه در جلسه امضای تفاهم‌نامه طراحی و ساخت پروژه‌های شهر همدان با شرکت دی، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و عرض تسلیت بابت جان‌ باختن هم‌وطنانمان در حادثه معدن طبس، ابراز کرد: از شهردار بابت اهمیتی که به پروژه‌های مهم می‌دهند، تشکر می‌کنم؛ به‌ویژه پروژه‌هایی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر تأسیس شده‌اند. با توجه به دید مثبت اعضای شورا و شهردار به تکمیل پروژه‌های مهم نیمه‌تمام، این مهم صورت می‌گیرد.
وی در ادامه به پروژه‌های درحال ساخت اشاره و اذعان کرد: درحال حاضر تنها پروژه نیمه‌تمام، پارکینگ آقاجانی‌بیگ است که طی بازدیدهایی که داشته‌ایم، روند خوبی دارد و اگر باقی‌مانده نیاز‌های مالی آن تأمین شود، تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به زمان‌بر بودن پروژه‌ها، تأکید کرد: علاوه‌بر اینکه پروژه‌های مذکور برای مردم حوصله‌بر است، متأسفانه بودجه بسیار زیادی هم می‌طلبند و چندین‌برابر برآورد آن‌ها باید هزینه شود تا یک پروژه به سرانجام برسد.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه جدید، تشریح کرد: املاک که سرمایه‌های اصلی شهرداری همدان بوده، قرار است در این تفاهم‌نامه مورد استفاده قرار گیرند؛ با توجه به همت و سابقه درخشان شرکت دی که تحت بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کند، امیدواریم شرایط تلخ گذشته درخصوص ترافیک میدان شهیدمدرس را دیگر تجربه نکنیم.
مسگریان تأکید کرد: امیدواریم این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.
وی با اشاره به روند ابتدایی پروژه، اظهار کرد: با وجود تلاش‌هایی که معاونت عمرانی شهرداری داشت و نیز هماهنگی استانداری جهت آغاز پروژه، اما این مهم صورت نگرفت؛ دغدغه‌هایی که طی سال جاری مطرح شد، سبب دیگری بود که این پروژه به‌موقع شروع به کار نکند، اما اکنون که مشکلات تا حدی برطرف شده‌اند، شاهد اجرا شدن این پروژه مهم خواهیم بود.
مسگریان با اشاره به دغدغه‌های شورای ششم اسلامی، عنوان کرد: این شورا در بحث بودجه‌بندی نظرات خوبی را ارائه داده است و قطعاً هر آنچه اتفاق می‌افتد، براساس این توافق‌نامه و در راستای همین بودجه‌بندی مصوب شورا است که امیدواریم در رابطه با مدت‌زمان نیز به نتیجه‌های مطلوب برسیم.
شهردار همدان نیز با اشاره به عقد قرارداد بین شهرداری همدان و شرکت دی، عنوان کرد: شرکت دی سابقه طولانی دارد و یکی از شرکت‌های موفق با بنیه مالی قوی است؛ در پی جلسات مختلفی که طی چندماه اخیر معاونت امور زیربنایی و شهرداری با کارشناسان این شرکت داشته است، امروز شاهد عقد تفاهم‌نامه‌ای بالغ‌بر سه هزار میلیارد تومان هستیم و امیدواریم بتوانیم در پروژه‌های آتی نیز از ظرفیت شرکت دی استفاده کنیم.
مسعود حسینی با اشاره به فعالیت پروژه‌ها، اظهار کرد: امسال شهرداری همدان معادل دو هزار و 500 میلیارد تومان بودجه عمرانی دارد که روند پیشرفت پروژه‌های درحال اجرا در سطح شهر براساس بازدید‌های اخیر، رضایت‌بخش است.
حسینی با اشاره به مصوبه بودجه شهرداری، تأکید کرد: با وجود وضعیت اقتصادی و روند تورمی که در کشور حاکم است، شهرداری‌ها فعالیت خود را ادامه می‌دهند و در شهر همدان با توجه به بودجه‌ای که به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و سیاست‌گذاری‌های که براساس برنامه بودجه برای شهرداری شده است، در این مسیر قدم برمی‌داریم.
شهردار همدان ابراز کرد: این تفاهم‌نامه شامل سرمایه‌گذاری شهرداری نیز می‌شود و درصورت نبود بودجه، شهرداری با انجام مذاکره و جذب سرمایه‌گذار، می‌تواند به این سرمایه‌گذاری دست یابد.
وی با اشاره به اصلی‌ترین مواردی که در شهر همدان با آن‌ها مواجه هستیم، گفت: یک بحث مهم ترافیک و پروژه‌های مربوط به آن است؛ از سال گذشته پروژه غیر هم‌سطح مدرس مورد نقد و بررسی و در دستور کار قرار گرفته است.
حسینی در ادامه عنوان کرد: اصلی‌ترین گره ترافیکی استان همدان در رینگ سوم، مربوط به تقاطع غیر هم‌سطح مدرس بوده که بسیار مورد نارضایتی مردم واقع شده است.
وی با اشاره به دیگر اقداماتی که در این پروژه انجام خواهد گرفت، گفت: در این تفاهم‌نامه علاوه‌بر تقاطع غیر هم‌سطح مدرس، فاصله غیر هم‌سطح 13 آبان، بازار خودروی دو و بازار پرندگان نیز قید شده است؛ البته باید مجوز‌ها و مصوبات همتای آن‌ها گرفته شود که سرمایه‌گذاری خوبی در سطح شهر همدان صورت می‌گیرد.
این مقام مسئول تأکید کرد: مذاکراتی با نهادهایی که به‌لحاظ سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری توان بالایی دارند، صورت گرفته است.
حسینی با اشاره به 118 هکتار اراضی شهری که به مسکن ملی اختصاص پیدا کرده است، گفت: امیدوارم با توجه به مذاکراتی که با این نهادها صورت گرفته و به جهت سرمایه‌ای که داریم، طراحی اولیه برای تأمین مسکن صورت گیرد و نیز توانمندی پیمانکاری که شرکت دی دارد، بتواند کار را به نتیجه برساند.
وی با اشاره به مشکلی که شهرداری همدان در تأمین منابع نقدی دارد، عنوان کرد: با توجه به اموال و ملک‌های زیادی که شهرداری همدان در اختیار دارد، نهاد ثروتمندی به‌شمار می‌آید؛ از طرفی نقدینگی اهمیت ویژه‌ای در اکثر پروژه‌ها دارد که در مقاطعی به‌لحاظ کمبود نقدینگی، دچار مشکل می‌شود.
حسینی در ادامه با توجه به مذاکراتی که در این پروژه شده است، گفت: 60 درصد منابع انجام پروژه‌های عمرانی شهرداری از محل اموال غیر منقول و ملکی و 40 درصد از محل نقدینگی است که یکی از ویژگی‌های این تفاهم‌نامه برای شهرداری محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اکثر پروژه‌های شهرداری به‌دلیل کمبود نقدینگی، با تأخیر در ساخت مواجهه می‌شدند.
شهردار همدان با اشاره به تالار قرآن به‌عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان، ابراز کرد: کار قسمت‌هایی از تالار اصلی و تالار قرآن توسط پیمانکار شروع شده است؛ همچنین برای ظرفیت یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 400 نفری این تالار، تأسیسات و طراحی زیبایی درنظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت دی نیز با اشاره به تأسیس این شرکت در شهر همدان، ابراز کرد: شرکت دی (سهامی خاص) به‌منظـور اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز تأسیس شد و در بنیاد مستضعفین فعـالیت خـود را آغـاز کرد؛ تمام متخصصین بزرگ در کشور به‌لحاظ عمرانی را هم به‌صورت مشاور و هم به‌صورت کارمند شرکت، به خدمت گرفته‌ایم تا بتوانیم پروژه‌های عمرانی خود را در سطح کشور با کیفیت و رضایت کامل به پایان برسانیم.
سیدمحمد علمایی به برخی از پروژه‌هایی که انجام داده است اشاره کرد و گفت: 15 پروژه در کشور انجام گرفته که در حوزه تونل، سد، راه، مسکن (برای مثال پنج هزار و 400 واحد مسکونی در کرمانشاه)، هتل (هتل استقلال در تهران)، آزادراه (آزادراه تهران- شمال که به‌تازگی قرارداد آن منعقد شده است)، مترو (متروی تهران) و پُل (پُل شهدای اروند و خرمشهر) بوده و از افتخارات این شرکت است.
علمایی تفاهم‌نامه‌هایی که در دو ماه اخیر منعقد کرده را از برکت امام حسین (ع) و اربعین حسینی می‌دانست.
مدیرعامل شرکت دی اظهار امیدواری کرد که در شهر همدان کارهای خوبی در زمینه عمرانی شکل بگیرد و همانند پروژه‌های قبلی موفق‌آمیز باشد.
وی بر همکاری و همیاری در به ثمر رسیدن این نوع پروژه‌ها تأکید کرد تا بتوان کشور و میهن آبادی در زمینه عمرانی داشت.
معاون شهرداری همدان نیز با اشاره به این تفاهم‌نامه، ابراز کرد: این تفاهم‌نامه قراردادی است که به‌صورت سه‌عاملی شامل کارفرما، پیمانکار و مشاور در استان همدان اجرا می‌شود؛ درحالی که تقاطع قبلی به‌صورت EPC و مشارکتی کار شده است. حدود یک‌سال می‌شود که با شرکت هگزا به‌عنوان مشاور این طرح قرارداد امضا شده است.
علی صفری در ادامه افزود: کارهای اولیه صورت گرفته است و امیدوارم ظرف یک ماه آینده با فرآیندی که طی می‌شود، شاهد انجام امور اصلی باشیم.
وی با اشاره به نقطه‌ای که تقاطع غیر هم‌سطح مدرس در آن قرار داد، عنوان کرد: تأسیسات، لوله آب اصلی شهر، مسیر فاضلاب و خطوط مخابراتی که در این نقطه قرار دارند، می‌طلبد که دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در سطح استان همدان نهایت همکاری را با شهرداری داشته باشند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86705