کد خبر : 86729
تاریخ : 1403/7/4
گروه خبری : سیاسی

خشم اپوزیسیون از رویکرد ضد مهاجرتی دولت جدید فرانسه


برونو رتالو، وزیر کشور جدید فرانسه می‌خواهد سیاست مهاجرتی این کشور را تشدید کند. وی اعلام کرده که می‌تواند تغییراتی را با صدور فرمان اعمال کند؛ اپوزیسیون فرانسه از این رویکرد وزارت کشور فرانسه عصبانی هستند.
وزیر کشور محافظه‌کار جدید فرانسه با برنامه‌هایش برای سیاست سخت‌گیرانه‌تر مهاجرت، انتقاداتی را برانگیخته است.
وی در‌این‌باره گفت: من این حق را برای خود محفوظ می‌دارم که برخی از مقررات را با فرمان اجرا کنم.
این مقام مسئول توضیح داد که این موارد شامل افزایش اخراج و مجوزهای اقامت کمتر برای مهاجرانی است که بدون مدارک وارد کشور شده‌اند.
این وزیر فرانسوی همچنین اعلام کرد که کاهش مراقبت‌های پزشکی برای مهاجران نیز می‌تواند با فرمان تنظیم شود.
وی تأکید کرد: فرانسوی‌ها امنیت بیشتر و مهاجرت کمتر می‌خواهند.
رتالو در ابتدای عهده‌داری وزارت کشور البته تنها به احیای نظم به‌عنوان اولویت اشاره کرد و کلمه مهاجرت را ذکر نکرد؛ بااین‌حال متعاقباً در مصاحبه‌های متعدد به‌صراحت گفت که این موضوع باید مهم‌ترین موضوع و اولویت باشد.
وی دراین‌باره گفت: ما در مجلس ملی اکثریت نداریم، اما اکثریت مردم فرانسه در جناح راست و چپ می‌خواهند که کنترل مهاجران را به‌دست بگیریم.
وزیر جدید کشور فرانسه اعلام کرد که به‌زودی با بخشداران مناطقی که در آن‌ها آشوب مهاجرت وجود دارد، دیدار خواهد کرد.
وی تأکید کرد که مهاجرت گسترده فرصتی برای فرانسه نیست.
رتالو این ارزیابی خود را تکرار کرد که فرانسه یکی از جذاب‌ترین کشورها برای مهاجران است؛ با وجود اینکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد فرانسه با 167 هزار درخواست در سال 2023، نسبت به آلمان از نیم کمتر مهاجر پذیرفته است.
اپوزیسیون در جناح چپ با عصبانیت به این موضع‌گیری‌های وزیر کشور جدید واکنش نشان داد. اولیویه فور، رهبر حزب سوسیالیست به شبکه تلویزیونی BFM گفت: نیت وی نفوذ ایدئولوژیک به مواضع افراط‌گرایان راست را آشکار می‌کند.
وی خاطرنشان کرد که رتالو به‌عنوان رهبر گروه محافظه‌کار در سنا، تشدید گسترده قوانین مهاجرت را در پیش گرفته است.
به گفته وی تعدادی از اقداماتی که او از آن دفاع کرد، بعداً توسط شورای دولتی رد شد.
آرتور دلاپورت، نماینده سوسیالیست پارلمان فرانسه هم دراین‌باره گفت: اگر دولت بخواهد با فرمان چنین اصلاحاتی را اعمال کند، این رسوایی است.
مارین توندلیه، رهبر حزب سبز هم رتالو را به استفاده از لفاظی خطرناک با مقصر دانستن مهاجران به‌خاطر بیماری‌های متعدد در جامعه فرانسه متهم کرد.
ماتیلد پانوت، رهبر فراکسیون پارلمانی پوپولیست چپ به نوبه خود رتالو را به‌دلیل اظهارات قبلی به نژادپرستی متهم کرد.
به‌عنوان مثال، وی از برچسب زدن او به مهاجران به‌عنوان فرانسوی کاغذی نام برد.
رتالوی 63 ساله یکی از معدود وزنه‌های سنگین سیاسی در دولت جدید فرانسه به حساب می‌آید که بقای آن به این بستگی دارد که حزب راست‌گرای پوپولیستی افراطی مارین لوپن از آرای عدم اعتماد چپ‌گراها به این دولت حمایت نکند.
دولت جدید فرانسه به نخست‌وزیری میشل بارنیه به‌شدت به رضایت حزب راست افراطی مارین لوپن برای تداوم حیات خود نیاز دارد و به اجبار باید به راست افراطی و اهداف مد نظر آن گرایش پیدا کند.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86729