کد خبر : 86737
تاریخ : 1403/7/4
گروه خبری : جامعه

مسئول اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان تویسرکان خبر داد:

نبود آموزش‌های لازم، علت سقوط از درختان گردو


امین مالمیر با بیان اینکه سالیانه افراد زیادی در شهرستان تویسرکان به‌دلیل سقوط از درخت گردو دچار آسیب جدی می‌شوند، اظهار کرد: به‌ دنبال بررسی‌ها و مطالعات صورت‌گرفته از مأموریت‌های پیش‌بیمارستانی این شهرستان که در فصل گردوتکانی انجام شده است، اکثر آسیب‌ها در ناحیه سر (ضربه‌های مغزی)، ستون فقرات، دست و پا بوده؛ همچنین ناتوانی کوتاه‌مدت مادم‌العمر داشته‌ایم و شاهد انواع خونریزی‌های داخلی نیز بوده‌ایم.
وی یادآور شد: با رعایت نکات ایمنی و شناخت علت‌های آسیب، می‌توان از خسارت‌های جانی، مالی و روحی و بروز حوادث غیر قابل جبران، جلوگیری کرد؛ متأسفانه در سال گذشته 50 نفر مصدوم در پی سقوط از درخت گردو در این شهرستان داشته‌ایم که نسبت به سال‌های گذشته تعداد سقوط از درختان کاهش یافته است.
مسئول اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان تویسرکان در ادامه با اشاره به اینکه از سال 1398 تا سال 1402 روند کاهش سقوط از درخت در این شهرستان وجود داشته است که می‌توان خشک‌سالی و نبود محصول گردو را یکی از علت‌های کاهش سقوط نام برد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1403 تاکنون 18 نفر سقوط از درخت ثبت شده است که از ابتدای شهریورماه تاکنون متأسفانه 9 سقوط از درخت گردو و یک نفر فوتی بوده است.
مالمیر به دلایل سقوط از درخت گردو پرداخت و تصریح کرد: کاشت نامنظم درختان گردو، عدم استفاده از ماشین‌های صنعتی در برداشت گردو، مبارزه نکردن با آفت درختان و عدم هرس کردن که سبب افزایش شاخه‌های خشک می‌شود، ازجمله این موارد هستند.
وی با اشاره به اینکه رعایت نکردن فاصله سبب افزایش ارتفاع صعود گردو می‌شود، گفت: برداشت محصول در زمان نامناسب که باعث خستگی مفرد گردوتکانان خواهد شد، احتمال اتفاق حادثه را افزایش می‌دهد.
مالمیر ادامه داد: همچنین عدم مهارت گردوتکان‌ها، نبود مکان‌های مناسب جهت آموزش گردوتکانی، بیمه نکردن درختان و باغات گردو، عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کلاه و دستکش، نداشتن شرایط فیزیکی مناسب و عدم استراحت کافی، از دیگر علت‌های سقوط از درختان گردو در این شهرستان است.
مسئول اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان تویسرکان مطرح کرد: از مهم‌ترین اقداماتی که در سال 1403 در راستای گردوتکانی در این شهرستان انجام شده است، می‌توان به تشکیل کارگروه تخصصی و تشکیل کارگاه مد نظر اشاره کرد.
مالمیر عنوان کرد: آموزش روستا به روستا از طریق اورژانس پیش‌بیمارستانی و مشارکت جهاد کشاورزی نیز انجام شده است.
وی افزود: همچنین چاپ بروشورهای آموزشی در فضای مجازی و توزیع در سطح شهرستان، چاپ بنر در سطح شهرستان و آمادگی کامل و تجهیز آمبولانس‌ها جهت کمک‌رسانی به حوادث گردوتکانی را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
مسئول اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان تویسرکان اظهار کرد: مهم‌ترین کارهایی که برای جلوگیری از سقوط از درخت گردو می‌توان انجام داد، شامل سرشاخه‌کاری درختان، بیمه کردن باغات گردو، رعایت فاصله‌گذاری بین درختان گردو، هرس و مبارزه کردن با آفات درختان گردو و تصویب قانون بازه زمانی مناسب خریدوفروش گردو است.
وی در پایان متذکر شد: آموزش افراد برای گردوتکانی، استفاده از افراد آموزش‌دیده در گردو‌تکانی و بهره بردن از شیکر و بالابر برقی در مراحل گردوتکانی، می‌تواند از بروز حوادث و سقوط از درختان گردو، تأثیر بسزایی داشته باشد.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86737