کد خبر : 86825
تاریخ : 1403/7/7
گروه خبری : جامعه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان مطرح کرد:

تغییر و تحول در مبارزه با مواد مخدر، نیازمند تغییر ساختارها

روز شنبه جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با حضور جمعی از متولیان دستگاه‌های اجرایی در سالن شهدای استانداری برگزار شد.
استاندار همدان در این جلسه عنوان کرد: سوق دادن تولید و مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی در گرو منافع و مصالح تولیدکنندگان مواد مخدر است. تجارت این توسعه کثیف را نباید به ناکارآمدی تقلیل داد؛ رویکرد ما هم به‌روز و علم‌محور است، اما دشمن با تمام توان خود برای آلوده کردن افراد و جوامع وارد میدان شده است.
علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: وحدت و انسجام در همه بخش‌ها و البته حمایت قاطع دستگاه قضا در بخش تقابل با مواد مخدر در حوزه‌های مبارزه و پیشگیری، ما را کمک می‌کند.
استاندار همدان ضمن تأکید بر افزایش مراکز ماده 15 و 16، گفت: ما قبل از تغذیه جسمی افراد ماده 16، باید به فکر پالایش روحی آنان باشیم؛ تا روح و ذهن فرد معتاد پاک نشود، نمی‌توان به پاکی جسم او امیدوار بود.
قاسمی‌فرزاد با این بیان که اشکالاتی هم در مراکز ماده 16 وجود دارد که نمی‌خواهیم همه را متوجه یک دستگاه خاص بکنیم، توضیح داد: بایستی هماهنگی از سوی سازمان بهزیستی صورت می‌گرفت و دانشگاه علوم پزشکی نظارت دقیق‌تری می‌داشت.
وی با گرامیداشت نام و یاد شهدای مبارزه با مواد مخدر، پیش‌درآمد مقابله را مباحث فرهنگی خواند و متذکر شد: اکنون در بهترین و طلایی‌ترین موقعیت آموزش‌وپرورش قرار داریم، چراکه نگاه دکتر کاظمی کاملاً فرهنگی و پیشگیرانه بوده و فرصت برای اجرای ایده‌ها بسیار مناسب است.
استاندار همدان تأکید کرد: شما متولیان امر باید از همه امکانات استفاده کنید؛ برای مثال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سمن‌ها ظرفیت‌های کم‌نظیری هستند که از طریق اقسام مختلف هنر می‌توانند به کودکان و نوجوانان آگاهی‌بخشی کنند؛ نقش رسانه و اصحاب قلم نیز در این میان بی‌بدیل است. اداره‌ کل فنی و حرفه‌ای هم می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند، چه در مراکز ماده 16 و چه بعد از پالایش فرد معتاد با به‌کار گرفتن او و مهارت‌آموزی تا افراد بهبودیافته با سلامت کامل به آغوش خانواده برگردند.
قاسمی‌فرزاد با این بیان که امروز هر فرد مبتلا به مواد مخدر نه‌تنها خود نابود می‌شود بلکه خانواده و جامعه‌ را نیز به نابودی می‌کشاند، تصریح کرد: مراقبت از فرزندان و نظارت بر فضاهای فعالیتی نسل جوان امروز وظیفه همه ما است؛ ضمن اینکه نباید از فرزندانی که والدین آن‌ها اعتیاد دارند، غافل شد. باید این گروه از دانش‌آموزان با مراقبت بیشتری به‌ویژه از سوی دانشگاه علوم پزشکی، مواجه شوند.
وی سپس با اشاره به اینکه بسیاری از نارضایتی‌هایی که در جامعه وجود دارد ناشی از مشاهده مصرف مواد مخدر در انظار عمومی است، ابراز کرد: طبق قانون افرادی که پس از دو نوبت حضور در مرکز ماده 16، یعنی برای سومین نوبت دستگیر می‌شوند، دیگر معتاد متجاهر یا بیمار محسوب نمی‌شوند، بلکه به‌عنوان مجرم باید دستگیر و راهی زندان شوند که لازم است این مهم مورد توجه قرار گیرد.
استاندار همدان سپس در بخش دوم سخنان خود با اشاره به حوادث منطقه، مواضع رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل را ارزشمند خواند و گفت: تأکید او بر خونریزی سفاکانه رژیم جعلی صهیونیستی و دفاع از مظلوم، موضع قابل توجهی بود که پیام نظام جمهوری اسلامی را به دنیا مخابره کرد.
قاسمی‌فرزاد بیان کرد: در این مقطع که شاهد سکوت جامعه جهانی در قِبال رژیم سفاک صهیونیستی هستیم، حمایت نظام جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
وی تأکید کرد: شهادت افراد موجب تقویت اسلام خواهد شد؛ همان‌طور که شهادت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام یزید و یزیدیان را به نابودی کشاند و دین اسلام را زنده کرد.
استاندار همدان ادامه داد: رژیم صهیونیستی و ظالمان تصور می‌کنند با حذف افراد می‌توانند مکتب را محو کنند، اما این تصور باطل است و دنیا شاهد گسترش حق و عدالت توسط وارثان اصلی زمین خواهد بود و البته عمر رژیم صهیونیستی را کوتاه خواهد کرد.
* نیازمند تغییر ساختارها هستیم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این جلسه بیان کرد: حضور دکتر مؤمنی و دکتر کاظمی در وزارت کشور و وزارت آموزش‌وپرورش دو فرصت مهم برای ما در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر است و همت دوستان را می‌طلبد تا از این فرصت استفاده کنند.
حسن رضانیا سپس گفت: اگر می‌خواهیم تغییر و تحول رخ دهد، ساختار ستاد باید اصلاح شود؛ این مسئله‌ای است که باید با اعتقاد به آن کار کرد.
وی با اشاره به مطالبه دکتر پزشکیان درخصوص بازنگری در شیوه‌ها، اذعان کرد: بسترهای بسیاری از اعتیادها در نسل جوان، در فضای مجازی فراهم شده و ما باید تمرکز خود را در این بخش مصروف کنیم و به فکر راهکار باشیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما نیازمند واکسیناسیون بخش فرهنگی و اجتماعی هستیم، افزود: نیمی از درمان آگاهی‌بخشی است؛ ضمن اینکه نیازمند تخصص کافی و منابع مالی نیز هستیم.
رضانیا با بیان اینکه در جنگ شناختی قرار داریم اما از آن مهم‌تر جنگ نگرش‌ها است که باید آن را جدی بگیریم، گفت: آموزش‌وپرورش و دانشگاه روی تغییر نگرش نسل جوان به مواد مخدر تمرکز کنند؛ این مسئله بسیار مهم است.
وی با این بیان که جبهه مقاومت قائم به فرد نیست، با آرزوی سلامتی برای سیدحسن نصرالله، سخنانش را به پایان برد.
* مراکز نگهداری ماده 16 بایستی به کارگاه تبدیل شوند
رئیس پلیس مبارزه‌ با مواد مخدر استان همدان نیز در ادامه با مقایسه آمار و عملکرد 6 ماهه سال 1403 پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان، تشریح کرد: در سال 1402 کل مواد مخدر کشف‌شده پنج‌ هزار و 328 کیلوگرم و در سال 1403 پنج‌ هزار و 786 کیلوگرم بوده که 9 درصد افزایش داشته است.
سرهنگ عباس عزیزی مطرح کرد: تعداد عملیات‌ صورت‌‌گرفته در سال 1402، 6 هزار و 791 مورد و در سال 1403، 6 هزار و 988 مورد بوده که سه درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: تعداد قرص‌های روان‌گردان و غیر مجاز کشف‌شده در سال 1402، تقریباً 34 هزار و 620 و در سال 1403، حدود 27 هزار و 642 مورد بوده که 20 درصد کاهش داشته است.
این مقام مسئول گفت: تعداد خشخاش و شاهدانه نیز در سال 1402، نزدیک به 34 هزار و 892 مورد و در سال 1403، حدود 238 هزار و 851 مورد بوده که تقریباً 584 درصد افزایش داشته است.
سرهنگ عزیزی سپس مهم‌ترین دغدغه پلیس را در این بخش افزایش ظرفیت مراکز ماده 16 به‌ویژه در شهرستان‌های کبودراهنگ و نهاوند خواند و عنوان کرد: با عنایت به سفر اخیر دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، ادارات و سازمان‌های مسئول نسبت به پیگیری این مهم تا حصول نتیجه، تلاش کنند.
وی سپس توضیح داد: در رابطه با معتادان متجاهر، ما نیازمند پنجره واحد هستیم؛ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر پیگیری کند تا مشکلات موجود در مراحل جمع‌آوری، غربالگری، نگهداری و صیانت، مرتفع شوند.
رئیس پلیس مبارزه‌ با مواد مخدر استان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت و همچنین مطالبه پلیس در سال جاری درخصوص حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی مددجویان مرکز نگهداری ماده 16، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با همکاری سایر اعضا در راستای ایجاد کارگاه‌های مشاغل و حرفه‌های مختلف، اقدام کند.
سرهنگ عزیزی خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری ماده 16 بایستی به کارگاه تبدیل شوند تا بهبودیافتگان پس از درمان، با آمادگی ذهنی به انجام کار مشغول شده و درآمد داشته باشند و پس از طی دوره نگهداری، صاحب حرفه شوند.
وی اضافه کرد: افزایش نظارت بر مرکز متادون‌تراپی کلینیک‌ها و مراکز سرپایی برای جلوگیری از نشت غیر مجاز داروهای درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه، از دیگر مطالبات پلیس است.
رئیس پلیس مبارزه‌ با مواد مخدر استان همدان این را هم گفت که ادارات بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در راستای پذیرش و درمان معتادان دارای زخم باز عفونی آبدار و صغر و کبر سن، اقدام کرده و از رهاسازی آن‌ها پس از جمع‌آوری توسط پلیس، اجتناب کنند.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: انتظار می‌رود نگهداری بخشی از خُرده‌فروشان سابقه‌دار و محکومان مواد مخدر در مرکز نگهداری ماده 42 (اردوگاه کار درمانی به‌جای زندان و ایجاد کار در شرایط سخت برای آنان) به‌منظور جلوگیری از بازگشت مجدد آن‌ها به چرخه جرم نیز به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
* امحای بیش از یک‌ونیم تُن مواد مخدر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان نیز گفت: در 6 ماهه نخست سال‌ جاری با توجه به جدیت اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های مختلف، در هشت کمیته استان همدان برتر شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفت.
حمزه عبدکوند خاطرنشان کرد: براساس مصوبات ستاد ملی و دستورالعمل‌های ابلاغی یک کمیته به‌نام شورای مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی، به هفت کمیته شورای تأمین اضافه شد که ایفای نقش می‌کند.
وی سپس با اشاره به اجرای دو برنامه توسط این شورا، از امحای بیش از یک‌ونیم تُن مواد و برگزاری یادواره شهدای مبارزه با مواد مخدر تحت عنوان شهدای جان، خبر داد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان بیان کرد: سرکشی و نظارت بر عملکرد مراکز ماده 15 با وجود اینکه مسئولیت آن با بهزیستی است نیز با قوت ادامه دارد.
* چهار مرکز متخلف با دستور دادستان تعطیل شد
مسئول کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر همدان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته، تشریح کرد: 206 مرکز اس‌یو‌دی، دو مرکز ماده 16، چهار مرکز دی‌آی‌سی، 9 مرکز ترک اعتیاد دولتی و 190 مرکز ترک اعتیاد خصوصی در استان همدان فعال است.
طوس کیانی با این بیان که 60 هزار بیمار در این مراکز تحت درمان هستند، متذکر شد: تعداد بیماران اچ‌آی‌وی تحت درمان رایگان 108 نفر است.
وی از فرآیند درمان 115 بانوی معتاد در مرکز دولتی درمان اختلالات مصرف دانشگاه علوم پزشکی در مرکز حنانه خبر داد و اعلام کرد: 450 مورد بازدید از مراکز درمان اختلالات مصرف مواد مخدر، اردوگاه‌های ماده 16 و کمپ‌های ماده 15 صورت گرفته و چهار مرکز متخلف با دستور دادستان در قرارگاه نظارت بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تعطیل شد.
کیانی در خاتمه افزود: ارائه خدمات به مادران باردار معتاد، درمان کودکان و نوجوانان معتاد در بیمارستان‌ها و تحت درمان قرار گرفتن سه هزار بیمار در مراکز درمان سرپایی اختلالات مصرف مواد دولتی و دانشگاهی، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر است.
* شناسایی40 گروه و کانال فعال فروش مواد مخدر در فضای مجازی
رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در فضای مجازی استان نیز از شناسایی 40 گروه و کانال که در حوزه فروش مواد مخدر در فضای مجازی فعالیت می‌کنند خبر داد و افزود: زیرساخت‌های آموزش مردم به‌ویژه در مورد مقابله با کشت و پرورش گل که در فضای مجازی زیاد شده، فراهم است و به‌زودی اجرا خواهد شد.
محمد داودی تأکید کرد: برنامه آموزشی تهیه و تولید مواد مخدر جدید در فضای مجازی منتشر می‌شود تا خانواده‌ها با تبعات مصرف مواد مخدر به‌ویژه گل، آشنا شوند.
وی این را هم اضافه کرد: به دنبال مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در فضای مجازی، از دو هفته پیش فعالیت این مجموعه آغاز شده و ادامه دارد.
این مقام مسئول با این بیان که فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده و افراد سودجو از این فضا و ظرفیت‌ها برای تبلیغ و فروش مواد مخدر استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در فضای مجازی نیز همانند فضای حقیقی، به‌صورت جدی ورود کرده‌ایم.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان نیز در ادامه این جلسه با اشار به سامان‌دهی زباله‌گردها، تصریح کرد: این بخش یکی از مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بود که در این راستا شرکت بهروب فعالیت خود را آغاز کرد.
مرتضی رضایی افزود: شرکت «بهروب» وارد چرخه جمع‌آوری زباله‌ها در سطح شهر شده و در نخستین گام نسبت به شناسایی زباله‌گردهای خودرویی، موتوری و پیاده اقدام کرده است.
وی با این بیان که در این راستا افرادی که نسبت به جمع‌آوری زباله اقدام می‌کنند دارای شناسه شده و افراد زباله‌گرد ساکن در گرم‌خانه نیز زیر پوشش این شرکت قرار می‌گیرند، سخنان خود را به پایان برد.
* شکل‌گیری کانون یاریگران زندگی در آموزش‌وپرورش
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در ادامه با اشاره به شکل‌گیری کانون یاریگران زندگی و مشارکت دانش‌آموزان در بخش آموزش و پیشگیری از مواد مخدر، گفت: مرحله ظرفیت‌سازی، نخستین مرحله از فرآیند فنی و اجرایی کانون بازیگران زندگی است که خود شامل سه بخش آموزش، تشکیل کانون، هویت‌بخشی و شبکه‌سازی است.
مجتبی قمری خاطرنشان کرد: در بخش آموزش سه محور آموزش مجریان و تسهیلگران، توانمندسازی دانش‌آموزان و توانمندسازی والدین و کارکنان در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: تشکیل کانون با هویت‌بخشی و شبکه‌سازی همراه بوده که هویت‌بخشی شامل تهیه اقلام تبلیغی و هویتی مربوط به پوشش اعضای کانون (شامل کلاه و حمایل، کارت عضویت، شبکه‌سازی، راه‌اندازی کانال کانون بازیگران زندگی در مدارس و ادارات) است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش استان همدان سپس با اشاره به اقدامات مربوط به فرآیند ترویج، اظهار کرد: توزیع محصولات فرهنگی و کمک‌آموزشی متمرکز در کانون بازیگران زندگی مدرسه، تهیه و تولید بسته‌های فرهنگی توسط کانون یاریگران زندگی مدرسه‌ و برگزاری رویدادهای فرهنگی توسط کانون بازیگران زندگی در مدرسه، سه اقدام مهم در این بخش است.
قمری با تأکید بر فعالیت‌های جامعه‌محور، ابراز کرد: تدوین نیمرخ چالش‌ها و فرصت‌های مدرسه، برگزاری جلسات گروهی درباره مخاطرات تهدیدکننده دانش‌آموزان در مدرسه و محله، تهیه پیش‌نویس فهرست مخاطرات و ترسیم مخاطرات روی یک برگه کاغذ به‌نام درخت مشکلات آسیب‌ها، در این بخش دنبال می‌شود.
وی با اشاره تدوین نیمرخ راهکارها و ایده‌ها در این بخش، گفت: برگزاری جلسات گروهی درباره راهکارهای محافظت از خود دانش‌آموزان در مدرسه، تهیه پیش‌نویس فهرست راهکارها، ترسیم مخاطرات روی یک برگه کاغذ A4 به‌نام درخت راهکار نیز در این بخش دنبال و انجام می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: طراحی پروژه کوچک، حمایت‌جویی پروژه کوچک و اجرا و مستندسازی پروژه کوچک نیز از برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود.
قمری با این بیان که توانمندسازی و آموزش اولیا و مربیان نیز در دستور کار است، از عضویت 11 هزار و 960 دانش‌آموز در کانون یاریگران خبر داد که فرصت بی‌نظیری است و سخنان خود را در این بخش به پایان برد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86825