کد خبر : 86882
تاریخ : 1403/7/8
گروه خبری : اقتصادی

در دهمین نشست کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی همدان مطرح شد:

نیاز به آمار صحیح، جهت تصمیم‌گیری‌های کلان


به گزارش سپهرغرب و به نقل از روبط عمومی اتاق بازرگانی همدان، دهمین نشست کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی همدان برگزار شد، در این نشست یکی از مهم‌ترین تأکیداتی که اغلب فعالان اقتصادی حاضر در کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی داشتند، «نبود آمار صادرات» در استان همدان بود.
آن‌طور که مسئول برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی همدان اعلام کرد: قرار بر این است که سند توسعه صادرات استان تدوین شود، اما شرایطی وجود دارد که آمار دقیق مرتبط با صادرات قابل جمع‌‌آوری نیست.
حمیدرضا نجفی گفت: برای جمع‌آوری اطلاعات صادرات دچار مشکلاتی هستیم و نمی‌توانیم آمار دقیق را از دستگاه‌های مختلف به‌دست بیاوریم.
رئیس کمیسیون صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی نیز تأکید کرد: حتی در وزارتخانه‌ها هم آمار واقعی ارائه نمی‌شود.
خسرو طالبی‌رحیق خطاب به اعضای کمیسیون، گفت: سال گذشته به‌دلیل آمار اشتباه سطح زیر کشت سیب‌زمینی و حتی میزان صادرات آن، کشاورزان این حوزه با ضرر و زیان هنگفتی مواجه شدند.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی بخش تولید سیب‌ زمینی براساس میزان صادرات و سرانه مصرف بود، اما به‌دلیل آمار نادرستی که ارائه شد، خسارت زیادی به کشاورزان این بخش وارد آمد و این مشکل سبب شد کشاورزان امسال هم زیان بدهند.
طالبی‌رحیق تأکید کرد: داشتن آمار صحیح لازمه تجارت است و در غیر این‌ صورت اقتصاد استان نزولی می‌شود.
وی افزود: داشتن آمار بخش مهمی از تولید است و اگر دستگاه‌ها آمار صحیح و به‌روز ارائه نکنند، تولیدکنندگان نمی‌توانند برنامه درستی داشته باشند که درنهایت منجر به زیان واحد تولیدی می‌شود.
یکی دیگر از تولیدکنندگان به مشکلات پیش روی خود در بخش تأمین ارز و ثبت سفارش اشاره کرد و گفت: از سال1400 تا 1402، چهار پرونده وارداتی داریم که امسال از گمرک ترخیص شده‌اند.
وی ادامه داد: در این سال‌ها علاوه‌بر اینکه هزینه گمرک و اموال تملیکی را پرداخته‌ام، به‌دلیل ترخیص‌ نشدن، دچار مشکلات زیادی شده‌ام.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه یک‌سری کاغذبازی اداری سبب باز ماندن تولیدکنندگان از تولید شده‌ است، گفت: تولیدکنندگان با مشکل رفع تعهدات ارزی مواجه هستند.
این تولیدکننده اذعان کرد: پس از پشت سر گذاشتن ترخیص کالاهای مربوط به سال 1400 و 1402، اکنون برای ثبت سفارش جدید باید در صف بمانم.
وی تأکید کرد: در این چندسال واردات از اولویت شرکت بنده خارج شد و فقط به‌ دنبال تکمیل گزارش و آمار تولید بودم.
در نهایت اغلب تولیدکنندگان حاضر در جلسه بر این باور بودند که در استان نه‌تنها آمار صحیح وجود ندارد، بلکه یک‌سری کاغذبازی‌های اداری وجود دارد که فعالان اقتصادی را سردرگم کرده و آن‌ها را از تولید و فعالیت اقتصادی بازمی‌دارد.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86882