کد خبر : 86892
تاریخ : 1403/7/8
گروه خبری : فرهنگی

اهمیت شناخت تیپ‌های شخصیتی دانش‌آموزان


یک مشاور آموزشی خانواده و مدرس دانشگاه درخصوص شناخت تیپ‌های شخصیتی گفت: به‌طور قطع شناخت تیپ‌های شخصیتی می‌تواند به برقراری ارتباطی بهتر و باکیفیت‌تر ما با فرزندانمان بسیار کمک کند؛ این‌روزها با بازگشایی مدارس می‌توان اشاره کرد که آگاهی معلمین از تیپ‌های شخصیتی مساوی با تسهیل در فرآیند ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان و حتی فرآیند آموزشی آن‌ها است.
وحید نوربخش ادامه داد: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد وقتی ما مدتی در اتاقی باشیم که در همه وسایل و دیوارهایش رنگ قرمز بسیار به‌کار رفته باشد، شرایط روحی و جسمی‌مان بسیار متفاوت خواهد شد تا زمانی که در یک اتاقی باشیم که رنگ غالب وسایلش سبز یا آبی روشن است. در این دو مکان متفاوت حالمان، شرایط جسمانی‌مان و حتی ضربان قلبمان متفاوت می‌شود؛ همان‌طور که وقتی ما رنگ‌های مختلفی را می‌بینیم، تأثیرات متفاوتی بر مغز ما دارد و عملکردهای مختلفی را از خود نشان می‌دهیم. همان‌طور هم آدم‌های گوناگونی که با آن‌ها حشر و نشر داریم، تأثیرات مختلفی را بر ما، بر جسممان و عملکرد مغزمان می‌گذارند.
نوربخش درخصوص ضرورت شناخت تیپ‌های شخصیتی برای معلمین ادامه داد: وقتی شغل معلمی را برگزیدیم، بدان معنا است که ما در شغلمان با گروهی از دانش‌آموزان مواجه هستیم و به آن معنا است که با طیفی از رنگ‌های شخصیتی سروکار داریم. درحقیقت با یک رنگین‌کمان طرف هستیم؛ براساس تئوری رنگ ما طیف‌های متفاوتی داریم بعضی از دانش‌آموزان طیف بنفش هستند، برخی در طیف قرمز، بعضی از بچه‌ها آن سر طناب طیف رنگی هستند، مثلاً طیف آبی و این به آن معنا است که روحیاتی متفاوت و شخصیتی مستقل دارند.
وی افزود: بعضی‌ها ملایم و آرام هستند و بعضی‌ها پُرجنب‌وجوش؛ این تفاوت‌های فردی هر انسان با انسان دیگر است و به‌صورت طیف عمل می‌کند. یعنی این‌طور نیست که یک آدمی آبی باشد یا دیگری قرمز، بلکه انسان‌ها طیفی از رنگ‌های مختلف هستند و طول موج‌های متفاوتی دارند. درواقع انسان‌ها مانند همه رنگ‌ها که طول موج متفاوتی با رنگ دیگر دارند، یک طول موج متفاوتی از انسان‌های دیگر دارند و دارای تأثیرگذاری‌ها و تأثیرپذیری‌های مختلفی هستند.
این مشاور آموزشی گفت: وقتی اولیا و معلمین و کادر آموزش این تفاوت‌ها را حس کنند و نسبت به آن‌ها آگاه شوند، شخصیت‌های مختلف رنگ پیدا می‌کنند و می‌پذیریم که هر شخصیتی به‌گونه‌ای خاص عمل می‌کند، البته در طول طیف خود!
نوربخش ادامه داد: دانشمندان حوزه روانشناسی و رفتاردرمانی شخصیت‌های افراد را طبقه‌بندی می‌کنند؛ البته دانشمندان مختلف، براساس شیوه‌های متفاوت. این بدین جهت است که ما بفهمیم داشتن افراد متفاوت، به این معنا نیست که وقتی یک فردی در یک گروه و طبقه رفتاری قرار گرفت، یعنی با همه‌ اعضای آن گروه لزوماً یک مدل عملکردی دارد.
نوربخش در پاسخ به این سؤال که آیا شناخت طیف در شناخت توانایی‌های افراد مؤثر است؟ گفت: همان‌طور که گفتیم هر فرد موجود منحصربه‌فردی است؛ پس توانایی‌های یادگیری متفاوتی دارد، عملکردش در یک شرایط ثابت می‌تواند متفاوت باشد. هر کسی یک‌جور یاد می‌گیرد، هرکسی یک‌جور دنیا را نگاه می‌کند؛ به‌طور مثال شما یک فایل عکس را که رنگ‌های مختلف دارد، وقتی در یک مانیتور می‌بینید، آن رنگ قرمزش یک مدل بازتاب دارد و وقتی در قاب موبایل می‌بینید، همان رنگ قرمز یک مقدار تفاوت کرده، وقتی هم در تلویزیون دیده می‌شود، یک‌جور دیگر است و همین فایل عکس را وقتی پرینت می‌گیریم، رنگ قرمز در آن فرق می‌کند.
وی بیان کرد: نکته مثال این است که اصل فایل که یکی بوده، پس چرا در هر دستگاهی قرار گرفت، یک نماد و یک نمود دیگری را پیدا می‌کند؟ آدم‌ها هم همین‌گونه هستند. محبت از دیدگاه من یک شکل دارد و از دیدگاه کسی دیگر محبت رنگ دیگر دارد و او به‌گونه‌ای دیگر رنگ محبت را می‌بیند. یکی برداشتش از رفتار دارای خشم یک چیز است و در دیگری همان رفتار دارای خشم به رفتار پرخاشگرانه تلقی می‌یابد. یکی تیره‌تر می‌بیند و یکی روشن‌تر. فرض کنید که شما با یک دیو با یک غول دوست شدید، وقتی او به پشت شما می‌زند که از شما تشکر کند، ممکن است شما چند متر به آن طرف‌تر پرت شوید‍! قصد و نیت او تشکر از شما بوده و سعی می‌کند به شما محبت کند، اما این‌گونه ابراز می‌کند و شما هم آسیب می‌بینید و حتی ممکن است استخوان‌هایتان هم دچار شکستگی شود!
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/86892