کد خبر : 87087
تاریخ : 1403/7/15
گروه خبری : جامعه

سپهرغرب مطرح کرد:

اقشار مختلف مردم در همدان، مشتاق یاری استاندار جدید

دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در استان: توجه به گردشگری ورزشی، برای همدان ثروت‌آفرین است/ دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان: استفاده از تجارب مثبت و منفی گذشتگان، مسیر را برای شما روشن می‌کند


دولت وفاق ملی پس از انتخاب وزیران و تشکیل کابینه، با همراهی مجلس شورای اسلامی انتخاب و تغییر استانداران را در دستور کار قرار داده است. سازوکار تعیین‌شده به‌نوعی در راستای عمل به وعده انتخاباتی دکتر پزشکیان مبنی بر بهره‌مندی از نظرات کارشناسی در تعیین مناصب کلیدی است و استانداران جدید معرفی‌شده سوابق مختلفی در وزارت کشور داشته‌اند که این امر نشان می‌‌دهد دولت قصد دارد از بدنه وزارت کشور در تعیین استانداران استفاده کند.
شامگاه پنجشنبه حمید ملانوری‌شمسی سکان استانداری همدان را در دست گرفت و در نخستین سخنرانی خود در بین مسئولان و اقشار مختلف مردم، نشان داد با وجود غیر بومی بودن، نگاهی جامع، عمیق و پُرجزئیات به استان همدان دارد.
استاندار همدان متولد سال 1351 در شهرستان انار واقع در استان کرمان بوده و از کارکنان وزارت کشور به‌شمار می‌رود که سابقه تصدی پست‌های مختلف را در بدنه این وزارتخانه دارد؛ او خدمت در مجموعه وزارت کشور را با بخشداری انار آغاز کرد، پس از آن سال‌ها به‌عنوان شهردار بهرمان فعالیت داشت و سپس به‌عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه رفسنجان انتخاب شد.
وی پس از پایان دوران خدمت در شهرستان رفسنجان نیز به‌عنوان مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمان انتخاب شد و سرپرستی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان را نیز در سوابق خدمتی خود تجربه کرده است.
استاندار جدید همدان از سال 1397 تا پیش از انتصاب، به‌عنوان استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور بود.
گروه خبری سپهر ضمن آرزوی توفیق برای استاندار همدان و اعلام آمادگی در رصد و شناسایی مسائل استان و به امید روزهای درخشان برای همدان در آینده‌ای نه‌چندان دور، بر آن است تا با نگاهی به نظرات صاحب‌نظران سیاسی استان از طیف‌های مختلف، نظرات آن‌ها را درخصوص فضای سیاسی همدان و انتظاراتشان از استاندار، با مخاطبان این رسانه و مردم شریف استان به اشتراک بگذارد.
آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با دکتر بهروز کارخانه‌ای، دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در استان و حیدرعلی بابایی، دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی همدان است که می‌آید:
* استاندار همدان نشان داد اشراف خوبی بر مسائل استان دارد
دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در استان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه باید واقعیت‌ها را ببینیم، گفت: آقای ملانوری بومی همدان نبوده و قاعدتاً اطلاعات او نه بر پایه رصد شخصی، بلکه مبتنی بر جمع‌آوری داده از راه‌های گوناگون است؛ بنابراین طول می‌کشد تا بر فضای استان اشراف پیدا کند.
بهروز کارخانه‌ای با این بیان که یک خلأ جزئی با بومی نبودن استاندار جدید در همدان حس می‌شود، خاطرنشان کرد: البته اشراف بر اطلاعاتی که بر پایه عدد و رقم است، زود جبران می‌شود؛ آنچه مهم است منش و اقتدار او در دستیابی کیفی به مسائل بوده که در مراسم معارفه این ویژگی در ایشان کاملاً مشهود بود.
وی سپس تأکید کرد: از صحبت‌های آقای ملانوری این‌طور برداشت کردم که گره‌گشایی اقتصادی در استان در انتظار ما بوده و احتمالاً مشکلاتی که مربوط به مجوزها، بارنامه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی صنفی است، حل خواهد شد.
دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در استان با اشاره به اینکه استاندار همدان سه شاخصه برای انتخاب مدیران دستگاه‌های اجرایی درنظر گرفته‌اند که مایه امیدواری و خوش‌بینی است، تصریح کرد: تخصص و کارآمدی، گره‌گشایی و همدلی با مردم، ازجمله این شاخص‌ها بود که بسیار ارزشمند هستند.
کارخانه‌ای با این بیان که جهان امروز به سمت اخلاقی شدن پیش می‌رود و پیامبر اسلام نیز برای اخلاق مبعوث شدند، اظهار کرد: اینکه استاندار همدان حُسن خلق داشتن و ترشرویی نکردن با مردم را یک اصل مهم می‌دانند، در چنین دنیایی ذی‌قیمت است؛ اینکه مسئولان خود را تافته جدابافته ندانند و با مسئولیت پذیرفتن شخصیت دیگری پیدا نکنند، اصل مهمی است که به پیشبرد کارها و ارائه خدمات به مردم، کمک می‌کند.
وی ادامه داد: خداوند بهشت و جهنم را خلق کرده تا نوع عملکرد ما را محاسبه کند؛ اینکه کاری به بهترین نحو انجام شود، دو دنیا را به بهشت تبدیل می‌کند. خداوند از ما کار زیاد نمی‌خواهد، بلکه احسن عمل می‌خواهد که به معنی کار خوب است. ما باید این را بدانیم و به‌عنوان یک فرهنگ اصولی و درست، آن را در جامعه پیاده کنیم؛ این مهم در صحبت‌های استاندار محترم نیز مشهود بود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تجارب ارزنده استاندار همدان در منصب‌های گوناگون، داشتن دانش کافی و تواضع رفتاری وی، اظهار کرد: اینکه استاندار خوب و کارآمد باشد، فقط یک سوی قضیه است و اینکه بتواند خوب بودن را به زیرمجموعه خود تسری بدهد، بخش دیگر ماجرا است.
کارخانه‌ای ادامه داد: انتظار ما از او این است که بتواند تخصص، اخلاق‌مداری و پیگیری امور از سوی نیروهای زیرمجوعه و مدیران را نیز با جدیت دنبال کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه انجام کار باید با پذیرفتن واقعیت و تلاش حداکثری برای استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود صورت پذیرد، گفت: تحریم‌ها، کمبود منابع مالی و مواردی از این قبیل می‌تواند روی انجام کارها اثر بگذارد، اما گاهی مسائل کلان نبوده و مربوط به خود ما در استان است.
دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در استان اضافه کرد: آقای ملانوری به‌درستی به موضوع گردشگری اشاره کرد که این موضوع مهم و اساسی است؛ اما در ایران صنعت گردشگری با محدودیت‌هایی مواجه بوده که مانع از رسیدن به جایگاه حقیقی‌ ما می‌شود، درحالی که به‌لحاظ منابع و جاذبه رتبه‌ای بین پنجم تا دهم در جهان داریم که اگر تعامل با جهان بهتر شده و رفت‌وآمدها به کشور زیاد شود، از بسیاری درآمدها ازجمله نفت و مالیات، بی‌نیاز می‌شویم.
کارخانه‌ای با این بیان که گردشگری ابعاد مختلفی دارد و بسیار ثروت‌آفرین است، توضیح داد: گردشگری ورزشی یکی از انواع گردشگری بوده که باید از آن در همدان استفاده شود؛ مسئله‌ای که متأسفانه طی دولت گذشته آن‌گونه که شایسته بود، از آن استفاده نشد. ما شاید نتوانیم به گردشگری بگوییم به‌جای انتخاب ترکیه، ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری‌ات انتخاب کن، اما وقتی ازنظر ورزشی قوی باشیم، اجباراً گردشگر به این سمت می‌آید و می‌تواند از جاذبه‌های همدان استفاده کند.
وی سپس تأکید کرد: گره‌گشایی از صنعت، مسئله مهم دیگر است. گاهی این موضوع به‌دلیل عدم یک اقدام کوچک توسط مدیری، بر زمین می‌ماند؛ برای مثال یک گاوداری سه هزار رأسی در کبودراهنگ وجود دارد که از زمان آقای احمدی‌نژاد قابلیت افتتاح داشته، اما همچنان معلق مانده و در دولت آقای روحانی و رئیسی نیز نتوانستند برای آن کاری بکنند که به چرخه تولید وارد شود و مردم بتوانند از تولیدات آن استفاده کنند. سؤال این است که چرا باید سرمایه‌ ملی که با وارد کردن تجهیزات و خرج ارز این کشور به‌وجود آمده، ب‌ دلیل عدم پیگیری غیر قابل استفاده بماند؟ مشاوران آقای استاندار می‌توانند با شناسایی این پروژه‌ها در یاری رساندن به استاندار جهت حل مشکلات، وارد میدان شوند.
دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در استان ابراز کرد: تغییر و تحول در بخش کشاورزی با اتکا به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و پرهیز از خام‌فروشی، نکته مهم دیگری بود که در صحبت‌های استاندار مورد توجه قرار گرفت.
کارخا‌نه‌ای سپس با این بیان که ملانوری بر فرهنگ نیز اشراف خوبی دارد که نویدبخش آینده درخشان برای استان است، از زحمات استاندار سابق همدان تقدیر کرد، تلاش اصحاب رسانه برای نشان دادن مسائل استان به استاندار فعلی را مهم و حیاتی خواند و سخنانش را با آرزوی موفقیت برای وی، به پایان برد.
* نمره مردم همدان قابل دفاع بوده و عملکرد مسئولان جای بحث دارد
دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه همدان درحال حاضر ازنظر شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی از استان‌های مستعد و با ظرفیت است، عنوان کرد: آنچه که به مردم مربوط می‌شود، نمره و امتیاز مثبت و بالایی دارد، اما در بحث مدیریت عکس این در بخش‌های مختلف به‌وضوح به چشم می‌خورد.
حیدرعلی بابایی خاطرنشان کرد: ضعف در مدیریت‌ها باعث شده استعداد و توانمندی استان در بخش‌های گوناگون از نیروی انسانی گرفته تا فرهنگ اعتقادی، اجتماعی و غیره، در حاشیه باشد که اصلاح این امر نیازمند مدیریت هم‌کفو و هم‌سطح با این توانمندی‌ها است.
وی با این بیان که اگر مدیریت متناسب با ظرفیت‌ها بود اکنون توفیقات بیشتری نصیب استان شده و شاهد پیشرفت‌های بسیاری بودیم، تصریح کرد: اعتلا و ارتقای استان در گرو مدیریت مناسب بوده و اصل این موضوع به دو سه شخص خاص در استان برمی‌گردد.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: استان همدان به تعبیر رهبر حکیم انقلاب (دامت برکاته) دارالمؤمنین و دارالمجاهدین است؛ با این وصف دیگر جای کتمان و انکار و در لفافه حرف زدن نیست و انصافاً اگر در همدان مدیران در مناصب گوناگون با فرصت‌هایی که در اختیار دارند خود را با مردم تنظیم کنند، با آنان پای کار باشند، دل بسوزانند، هزینه کنند، وقت بگذارند، با مردم همدل بوده، صداقت داشته باشند و از آن‌ها کمک بگیرند، به سطح واقعی استان که از جایگاه فعلی بسیار بالاتر است، دست پیدا می‌کنیم.
بابایی متذکر شد: اگر کاری بر زمین می‌ماند و مسئله‌ای محقق نمی‌شود، ربطی به مردم ندارد؛ چراکه نمره مردم قابل دفاع است و اشکال بیشتر به مسئولان برمی‌گردد که متأسفانه با شرایط ناهماهنگ‌ هستند و شاید بتوان به تعبیر بهتر این‌طور گفت که در جاهایی کمتر شفاف، کمتر صادق، کمتر توانمند و کمتر دلسوز بوده‌اند.
وی با این بیان که در پیشبرد یا عقب‌گرد یک کار مجموعه عوامل دست به دست هم می‌دهند، اظهار کرد: گاهی خروجی این دست به دست هم دادن حیف و میل شده و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود؛ درنتیجه آن عاملی که کارش را درست انجام داده نیز نادیده گرفته می‌شود.
دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: اگر یک شخصی با هر جایگاهی (اعم از شخصیت سیاسی یا رسانه‌ای) واقعاً دلسوزانه، نه برای انتقام یا تسویه حساب سیاسی و از سر حب و بغض، فضای استان را رصد کند، درمی‌یابد که با تغییر بعضی رفتارها، انجام برخی کارهای سلبی یا ایجابی، صادق بودن و اصلاح روش‌های غلط، سرعت رشد، ترقی و تعالی همدان بیش از این خواهد بود.
بابایی ادامه داد: با این شرایط، شناخت دلسوزانه و بی‌طرفانه از همدان، برنامه‌ریزی متناسب با این شناخت‌ها، مسئولیت‌ سپردن به افراد توانمند، انتخاب روش‌های درست در انجام کارها و همدلی همگانی می‌تواند همدان را به جایگاه واقعی و اصلی خود برساند.
وی با آرزوی توفیق برای استاندار همدان که بخشی از میراث شهدا و قابلیت نظام جمهوری اسلامی در اختیار وی است، یادآور شد: این مسئولیت امانتی است که به دست آقای ملانوری سپرده شده و بنده قلباً و صادقانه امیدوارم وی بتواند در پیشبرد اهداف استان موفق شود؛ موفقیت او در گرو شناخت دقیق و درست از فضای استان و استفاده از تجارب گذشتگان است.
دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان همدان اضافه کرد: استاندار همدان باید با شجاعت و بدون اینکه مغلوب جریان یا فرد خاصی شود، بتواند ضمن دریافت تجارب ارزشمند گذشتگان، از ناکامی‌های گذشته عبرت بگیرد و با اتکال به خداوند و کمک مردم، استان را به جایگاهی که حق آن است، نزدیک کند.
بابایی در بخش پایانی سخنان خود با این بیان که بنده به‌عنوان یک ایرانی که دل در گرو همدان دارم با هر دیدگاه و سلیقه سیاسی دعا می‌کنم ملانوری بتواند در استان تحول ایجاد کند، گفت: امیدوارم هرکس با هر توانمندی که دارد، به او کمک کند تا امانت مردم را به‌درستی به سرمنزل مقصد رسانده و از دل حوادث به سلامت گذر کند که هم خدا و هم مردم از راضی باشند و حقی از این همدانی‌های شریف ضایع نشود.
در خاتمه باید گفت؛ حال که استان همدان سکان استانداری را با تصمیم جمعی عقلا به دست ملانوری سپرده و آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، هم ملانوری فرد توانمند و اهل تعاملی بوده و هم نگاه نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان، نمایندگان مردم همدان در مجلس، جناح‌ها، احزاب و مردم به او مثبت است، امیدواریم همین امر مایه تحولی جدی در همدان باشد. مردم همدان نیازمند شغل و مسکن‌ هستند؛ مسئله‌ای که هر استانداری آمده، بر آن صحه گذاشته، اما کار به شکل ملموسی در این دو بخش پیش نرفته است. این استان به گردشگری و مواهب خدادادی خود شناخته می‌شود، اما هیچ‌گاه اقدامی جدی در این راستا برای حضور حداکثری گردشگران و توریست‌ها در آن صورت نگرفته و به‌عنوان یک مقصد ارزان و بی‌دردسر شناخته می‌شود که شاید چندان آورده مالی برای استان نداشته باشد.
همدان ما سرشار از غنایم فرهنگی، هنری و عرفانی است و شاید کمتر استانی در این جایگاه باشد. مردم از استاندار جدید همدان انتظار دارند شادی و نشاط به‌عنوان یک مؤلفه اساسی حیات مادی و معنوی در این شهر قوت گرفته و پُررنگ شود و صدای همه مردم از جامعه دانشگاهی و علمی گرفته تا بیماران خاص، کارگران و زنان و دختران، شنیده شود.
همدان شاید نتواند مثل برخی از استان‌های مجاورش صنعتی صرف شود، اما می‌توان مشکلات و مسائل این مسیر را حل کرده و در این بخش نیز به یاری مردم و تولیدکنندگان بیاید. ای‌بسا مسیر سخت و طولانی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی که سرمایه‌گذار را از آوردن سرمایه خود به این استان پشیمان کرده و یا سرمایه‌گذار همدانی را فراری می‌دهد، هموار شود.
آقای ملانوری به همدان خوش آمدید! این استان با تمام توان و امکانات خود به‌مثابه یک امانت در دستان شما است. امید که با استفاده از ظرفیت مشاوران نخبه و دلسوز و رصد میدانی امور و البته حذف چهره‌های ناکارآمد و تکراری، بتوانید استان همدان را در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و اجتماعی با همان شعار تخصص، انگیزه و حُسن خلق که پیش‌تر به آن اشاره کردید، به جایگاه حقیقی و واقعی خود نزدیک کنید.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/87087