کد خبر : 87114
تاریخ : 1403/7/15
گروه خبری : گردشگری

کاوش در «معبد آناهیتا» پس از 22 سال وقفه


صنعت گردشگری نوعی صنعت خدماتی و اقتصادی است که در حال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین و پردرآمدترین صنعت جهان است. در استان کرمانشاه مجموعه‌ای از آنچه که بشر تجربه کرده مانند غارهایی که انسان‌های اولیه در آن زندگی کرده‌ تا آثاری که با دست کنده شده و اکنون به میراث تاریخی تبدیل شده و یا آداب‌ورسوم، پوشاک، آئین‌ها و مراسمات مختلف را می‌توان دید. این استان پهنه غنی از میراث‌فرهنگی را در خود نهفته است با داشتن آثاری تاریخی همانند بیستون و طاق‌بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق‌وند، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر و... جاذبه‌های منحصر فردی برای جذب گردشگران از اقصی‌نقاط ایران و جهان را داراست.
کاوش دوباره در تخت جمشید غرب ایران
معبد آناهیتا در دروازه ورودی استان کرمانشاه که تخت‌جمشید غرب ایران نامیده می‌شود می‌تواند صنعت پرسود گردشگری در استان را رونق دهد که متأسفانه سالیان سال است مورد غفلت قرار گرفته است.
اخیراً کاوشگران باستان‌شناس در معبد آناهیتا بعد از 22 سال توقف کاوش‌ها در این بنای تاریخی، به‌منظور رفع تاریخ‌گذاری محوطه و نوع کاربری محوطه در پی کاوش‌های جدید هستند.اثر تاریخی معبد آناهیتا در متون تاریخی در دو مقطع به چشم می‌خورد، در هزاره اول قبل از میلاد در منابع آشوری به نام معبد ایشتار و سال 37 میلادی به معبد آرتمیس از آن یاد می‌شود که نشان از تعلق این اثر به دوران اشکانی می‌دهد، البته برخی از اسناد دوره اسلامی این بنا را به دوران ساسانی و کاخ خسرو دوم نسبت می‌دهند.
آناهیتا، بزرگ‌ترین تک بنای سنگی ایران
آن‌گونه که مرتضی گراوند مدیر پایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا می‌گوید؛ در کاوش‌ امسال با معماری معاصر محوطه مواجه شده‌ایم که به‌دقت مستند‌نگاری می‌شود و بخشی از این‌ها برای روایت تاریخ بنا برای مردم نگهداری می‌شود و بخشی هم برچیده خواهد شد تا به لایه اصلی محوطه برسیم.
ساماندهی بزرگترین تک بنای سنگی ایران
داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه دررابطه‌با دستاوردهای اخیر کاوش‌ها در معبد آناهیتا به خبرنگار فارس، گفت: معبد آناهیتا بزرگ‌ترین تک بنای سنگی ایران است.
وی خاطرنشان کرد: ساماندهی محوطه تاریخی فرهنگی معبد آناهیتا به عنوان گام نخست تعریف شده که خوشبختانه طی 18ماهه گذشته این ساماندهی در راستای نورپردازی و حفاظت محوطه انجام شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با اشاره به کاوش‌های گسترده باستان‌شناسی از معبد آناهیتا، گفت: برای پیداکردن کارکرد و شکل واقعی معبد، باید با کاوش‌های صورت‌گرفته از زیر خاک بیرون آید.
ثبت معبد آناهیتا در فهرست موقت آثار جهانی
وی با بیان اینکه معبد آناهیتا در فهرست موقت آثار جهانی به ثبت رسیده است، گفت: برنامه‌ای که الان با مجموعه استان پیگیری می‌شود ثبت محور ساسانی و اشکانی از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن در عراق است که در این راستا امسال هم یک‌سوم اعتبارات کاوش‌های استان خاص معبد آناهیتا است که در سطح ملی هم پیگیر جذب اعتبارات خوبی هستیم تا در حداقل زمان ممکن بتوانیم کاوش‌های گسترده را در معبد انجام دهیم.
فرمانی خاطرنشان کرد: کاوش‌های امسال بیشتر مربوط به آثاری به دوران معاصر است که این اعتبارات که تا کنون از محل اعتبارات شهرستانی و استانی در نظر گرفته شده جوابگو نیست و می‌طلبد مجموعه مدیریتی استان نگاه ویژه‌ای به این مجموعه تاریخی فرهنگی بی‌نظیر را داشته باشند تا ان‌شاءالله به اهداف و برنامه‌ریزی که برای آینده این اثر در نظر داریم جامعه عمل بپوشانیم.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/87114