کد خبر : 87646
تاریخ : 1403/7/29
گروه خبری : اقتصادی

روایتی از نبود زیرساخت‌ها در مرز گمرکی مهران و افزایش هزینه‌ها برای دولت


«بار مرغ من لب مرز مهران مانده و در حال فاسد شدن هست چرا که سردخانه در اینجا وجود ندارد» اینها سخنان یک راننده لب مرز گمرکی مهران است.
گمرک مهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین موانع افزایش صادرات در ایران، با چالش‌های زیرساختی مواجه است. علیرغم اینکه این گمرک در سال گذشته موفق به صادرات بیش از 1.6 میلیارد دلار کالا و کسب بالاترین ارزش صادراتی در میان 10 گمرک مهم کشور شد، فعالان اقتصادی استان ایلام به مشکلاتی اشاره دارند که فرآیند خروج کالاها را تسهیل نمی‌کند.
بسیاری از تجار بر این باورند که نبود زیرساخت‌های کافی، از جمله انبارها و تسهیلات لازم، موجب کندی در روند صادرات شده است. زمان زیاد صرف‌شده برای بارگیری و ترخیص کالا، هزینه‌ها را افزایش داده و مشتریان را به انتخاب مرزهای دیگر سوق می‌دهد.
*سردخانه نیست بار خراب شد
جعفری راننده‌ای که بارش لب مرز مانده می‌گوید: بار من مرغ است اما به علت مضکلات ترخیص پشت مرز مانده‌ام اما چون سردخانه وجود ندارد مرغ‌ها در حال خراب شدن هستند.
توسعه و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها به عنوان یک اولویت اصلی مطرح شده است که می‌تواند به تسریع روند خروج کالا و پاسخگویی به نیازهای بازار بین‌المللی کمک کند و در نهایت به رشد اقتصادی استان ایلام منجر شود.
*150هکتار فضای جدید نیاز گمرک
کمری، مسئول گمرک مهران نیز می‌گوید که برای بهبود عملیات گمرکی، حداقل به 150 هکتار فضای جدید نیاز داریم.
از طرفی گمرک مدعی است که از پنج ماه پیش گزارشی به سازمان گمرکی جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده و موضوع را به‌طور رسمی با استاندار مطرح کرده‌ است و می‌گوید: اگر به استانداردهای لازم برسیم، فرصت‌های صادرات به عراق بسیار امیدوارکننده‌تر خواهد بود.
*توقف صادرات تره بار و لبنیات
از روزهای گذشته صادرات تره‌بار و لبنیات از گمرکات ایلام به کشور عراق به‌دلیل نبود زیرساخت‌های صادراتی، سردخانه و... متوقف شده است.
بهبود زیرساخت‌ها و تحقق استانداردهای کیفی برای افزایش صادرات، به ویژه به عراق، می‌تواند به رشد اقتصادی استان ایلام و بهبود شرایط تجاری این منطقه کمک کند.
گرچه بر پایه گزارش بانک جهانی رتبه ایران در شاخص لجستیک گمرک، با بهبود 18 پله‌ای از 114 در سال 2014 به 96 در سال 2016 ارتقا یافت اما تأکید رهبر معظم انقلاب بر برخورد با قاچاق از مبادی رسمی، افزایش بیشتر زیرساخت‌های گمرکی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی گوشزد می‌کند.
بر اساس اعلام بانک جهانی به ازای هر روز تأخیر در انجام تشریفات گمرگ یک درصد ارزش کل کالا به هزینه‌های مترتب بر ترخیص کالا اضافه می‌شود؛ با این اوصاف تقویت زیرساخت‌های گمرکی نه هزینه بلکه صرفه‌جویی در هزینه‌های مردم و کشور است.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/87646