کد خبر : 87665
تاریخ : 1403/7/29
گروه خبری : فرهنگی

اوقاف در شهرهای مرزی کردستان مرکز خدمات درمانی احداث می‌کند


وی اضافه کرد: از 850 نیت واقف شناخته شده در استان، 30 نیت شناخته شده وجود دارد.به گفته وی، خیلی از انشعابات و مشکلات جامعه با وقف می‌توان مرتفع شود و این مباحث در مقوله وقف می‌گنجد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با اعلام برگزاری 72 برنامه هفته وقف در کردستان، همایش تجلیل از یاوران وقف، متولیان و خیرین، اهدای لوازم‌التحریر و سبد مهر تحصیلی، بسته‌های معیشتی کمک به بیماران، سالمندان و دیالیزی، برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم و نشست‌های وقف با همه اقشار جامعه را عناوینی از برنامه‌های هفته وقف در استان عنوان کرد.
کاروند اظهار کرد: آموزش 711 نفر حافظ قرآن، 200 نفر قاری قرآن و برگزاری مسابقات قرآن مرحله شهرستانی با شرکت 1200 نفر از محل نیات واقفین استان برگزار شده است.
وی گفت: در سال 1401 رتبه اول کشوری و بین‌المللی در رشته حفظ کل قرآن به کردستان رسید و در سال گذشته هم مقام اول و دوم کشوری در بخش برادران و خواهران در رشته معارف را کسب کردیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: برگزاری 15 محفل انس با قرآن و 40 کرسی قرآنی و برگزاری 14 مسابقه در دو بخش برادران و خواهران از دیگر برنامه‌های اوقاف در کردستان بوده است.
کاروند عنوان کرد: پروژه احداث مصلای مریوان حدود 60 درصد پیشرفت دارد که ظرف دو سال گذشته 20 میلیارد تومان اعتبار دولتی به‌جز کمک‌های مردمی به این پروژه تزریق شده است.
وی با بیان اینکه از محل موقوفات 4.5 میلیارد تومان به مسجد در بانه کمک شده است، تصریح کرد: در زمینه تعمیرات اساسی مساجد در سطح استان از محل موقوفات 42 میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: در 6ماهه نخست امسال چهار میلیارد تومان به علمای دینی استان کمک شده است.
به گفته کاروند‌ در مهرماه از محل موقوفات دو هزار بسته سبد مهر تحصیلی تهیه و در بین دانش‌آموزان نیازمند در حواشی شهر توزیع می‌شود.
وی همچنین گفت: در قالب اجرای طرح دست‌های مهربانی هم در 12 هر ماه هم‌زمان با کل کشور مساعدت به‌صورت نقدی و بسته‌های غذایی بیش از پنج هزار بسته غذایی از محل موقوفات تهیه و توزیع شده است.
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان، در قالب کارگاهی و انفرادی خیاطی هم برای 220 نفر شغل ایجاد شده است.
به گفته کاروند، 50 امین موقوفه در سطح استان تعیین شده است انصافاً در بحث ایجاد درآمد و مدیریت هزینه بسیار کمک‌حال بوده است.
وی عنوان کرد: دو هزار و 591 موقوفه در کردستان وجود دارد که یک هزار و 30 مورد آن درآمدزا است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان تصریح کرد: این اداره کل 19 هزار و 876 مستأجر در رقبات دارد که بخشی از این رقبات اراضی کشاورزی هستند.
کاروند گفت: حدود 97 درصد از اسناد مالکیت موقوفات در کردستان اخذ شده است، گفت: در طول یک سال گذشته سه هزار و 352 برگه سند مالکیت اخذ شده است که دو هزار و 931 برگ اخذ سند برگ اولیه و‌ مابقی تک‌برگ است و کردستان جز استان‌های برتر در کشور است.
وی ادامه داد: بهره‌وری بیشتر از اراضی موقوفات و حفظ و احیای موقوفات از اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه در استان است، در همین راستا بازسازی املاک موقوفه در حال تخریب در دستور کار و اقدامات خوبی دراین‌خصوص انجام‌گرفته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: مرکز دارالقرآن در سه هزار و 500 مترمربع در سنندج احداث شده است.
کاروند گفت: ساخت سه مکان خدمات درمانی در سه شهرستان سقز، بانه و مریوان به‌زودی از محل درآمد موقوفات آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: اوقاف کردستان آمادگی واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث باغ پرندگان و مجتمع آبی دارد.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/87665