کد خبر : 87685
تاریخ : 1403/7/29
گروه خبری : گردشگری

آغاز کاوش جدید تپه باستانی چغاگلان مهران


فرزاد شریفی در خصوص کاوش‌های باستان‌شناسی جدید در تپه چغاگلان مهران اظهار کرد: در فاصله 30 کیلومتری شمال شرق مهران در استان ایلام و در ارتفاع 45 متری از سطح دریا قرار دارد و وجود رودخانه کنجانچم، قنات‌های زیبای امیرآباد و قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات و همچنین قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی، این سایت را از لحاظ تاریخی و گردشگری با اهمیت کرده است.
وی افزود: با توجه به کاوش‌های انجام شده در این تپه و یافته‌های باستان‌شناسی بر اساس گمانه‌زنی و آزمایشات دقیق، نشان بر وجود سکونت در بین 12 تا 950 سال جوامع انسانی پیش از تاریخ بوده که از این حیث قدیمی‌ترین مکانی است که حاوی بقایای نخستین تجارب استان به‌سوی آغاز کشاورزی و روستانشینی در ایران و جهان است.
این مسئول تصریح کرد: از اهداف بلندمدت این کاوش که در پنج فصل از سال 1402 تا 1407 پیش‌بینی شده است می‌توان به بررسی ژئوفیزیک محوطه، طراحی سایت دوزبانه و تملک اراضی مرتبط با محوطه، اجرای بخش‌های مختلف پارک باستان‌شناسی و انتشار مطالعات فصول کاوش است اشاره کرد.
شریفی ضمن تقدیر از مجموعه سپاه پاسداران استان که با کمک و همکاری ویژه این مجموعه توانسته‌ایم پروژه قنات‌ها را تا یک مرحله پیش ببریم، اضافه کرد: این پروژه می‌تواند در کنار سایت چغاگلان به یک منطقه گرشگری و توریستی تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث مالکیت اراضی که متعلق به مردم است و باید این حرائم خریداری شوند که بتوانی در کنار این قنات‌های تاریخی، چغاگلان به‌عنوان سایت موزه و پارک باستان‌شناسی تبدیل شود که این امر نیازمند اعتباری به مبلغ 15 میلیارد تومان است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ادامه داد: انتظار می‌رود در بحث مسئولیت‌های اجتماعی به تاریخ و تمدن استان ایلام نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان امر انجام شود.
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/87685