شناسه خبر:44204
1400/5/16 09:57:56

سپهرغرب، گروه گردشگری: افرادی که قصد سفر به کشورهای مختلف را دارند اهداف مختلفی را برای انتخاب مقصد در سر می‌پرورانند، برخی در پی آشنایی با فرهنگ‌های مختلف هستند، گروهی برای بازدید از آثار تاریخی راهی سایر نقاط دنیا می‌شوند حال آن که بسیاری نیز بازدید از فضاهای آبی معروف جهان را هدف سفر خود در نظر می‌گیرند.

گزارشگران و محققان سراسر دنیا، اغلب به مطالعه در مورد اهمیت فضاهای سبز، بناهای تاریخی و فرهنگ در هویت‌بخشی شهرها می‌پردازند و وجود فضاهای آبی از دید آن‌ها پنهان می‌ماند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا به‌واسطه وجود فضاهای آبی بی‌نظیر خود، هر ساله میزبان هزاران و حتی میلیون‌ها مسافر از سایر نقاط دنیا هستند که در رونق گردشگری آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند به‌عنوان مثال ونیز ایتالیا که به شهر کانال‌های آبی نیز شهرت دارد یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که هر سال، تنها به واسطه کانال‌ها و چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیز آبی، میلیون‌ها نفر را از سراسر جهان به سمت خود فرا می‌خواند. در ادامه به معرفی سایر نقاط جهان پرداخته می‌شود که وجود فضاهای آبی بزرگ‌ترین نقش را در رونق گردشگری آن‌ها ایفا کرده است.

  غارهای مرمرین، شیلی

شیلی یکی از بهترین کشورهای دنیا به‌حساب می‌آید که چشم‌اندازهای طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. کلیسای مرمری در این کشور که به وجود غارهای مرمرین نیز شهرت دارد یک فضای آبی محافظت‌ شده بسیار شگفت‌انگیز است که قدمتی بیش از 6 هزار سال دارد و به واسطه زیبایی خارق‌العاده خود، به محبوبیت بالایی در میان گردشگران سراسر دنیا دست یافته است. عمق آب‌های این غار مرمری در بعضی از نقاط آن حتی به 586 متر می‌رسد و به همین دلیل به‌عنوان یکی از عمیق‌ترین آب‌های دنیا شناخته شده است. فرسایش خاک باعث ایجاد مناظری مواج در این منطقه آبی شده که برخورد آب‌های سبز و آبی به این صخره‌های مرمری، تنوع رنگی بسیار اعجاب‌انگیزی روی سطح آن به وجود آورده است.

  چشم آبی، آلبانی

چشم آبی یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی قاره اروپا و واقع در کشور آلبانی است که برای مدت زمان زیادی از دید گردشگران پنهان مانده بود با این حال زمانی که افرادی از سراسر دنیا پس از ورود به آلبانی، زیبایی‌های اعجاب‌انگیز این فضای آبی را کشف کردند، سیل گردشگران به سمت آلبانی و کلانشهر Finiq روانه شد. افراد جهانگرد آب‌های این رودخانه را شفاف‌ترین آب‌های جهان در نظر گرفته و غواصان از شنا در عمقی بیش از 50 متر در آن، نهایت لذت را تجربه کرده‌اند. امروزه گردشگری در Finiq به طور باورنکردنی رونق یافته است که البته چشم آبی مهم‌ترین نقش را در این رونق بر عهده دارد.

  غار آبی، کرواسی

غار آبی کرواسی که در خلیجی کوچک به نام Balun در دریای آتیک کرواسی واقع شده است از دیدنی‌ترین جاذبه‌های کشور به حساب می‌آید که گردشگران در بدو ورد به کرواسی، بازدید از این چشم‌انداز اعجاب‌انگیز را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند. جالب است بدانید که تا سال 1884 مردم تنها از طریق شنا می‌توانستند به آب‌های این غار دسترسی داشته باشند اما زیبایی منحصر به‌فرد آن، مقامات کرواسی را به ایجاد زیرساخت‌های تسهیل رفت و آمد به آن سوق داد.

امروزه غار آبی کرواسی به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های آبی جهان به حساب می‌آید که گردشگری را در کشور به‌طور قابل توجهی رونق بخشیده است. ساکنان اطراف این غار، بهترین زمان بازدید از آن را بین 11 صبح تا دو عصر می‌دانند چراکه در این بازه زمانی، تابش شدید نور خورشید به دیواره‌های غار و انعکاس آن روی سطح آب، چشم‌اندازهایی به یاد ماندنی در ذهن بازدید‌کنندگان به وجود می‌آورد.

  مرداب آبی، ایسلند

بدیهی است که بسیاری از گردشگران از انتخاب یک شهر آبی برای مقصد گردشگری خود، پا را فراتر از بعد زیبایی آن می‌گذارند و به آن‌ها به‌عنوان منبع درمانی نگاه می‌کنند. در این راستا مرداب آبی ایسلند یکی از بهترین گرمابه‌های جهان به حساب می‌آید که علاوه بر جذب گردشگران به زیبایی بی‌نظیر خود، برای اهداف درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که رستورانی بسیار مجلل در یکی از جزایر این فضای آبی اعجاب‌انگیز واقع شده که محبوبیت آن را در نگاه گردشگران دو چندان کرده است.

  غار علی‌صدر، ایران

غار علی‌صدر از مشهورترین جاذبه‌های آبی ایران در استان همدان به حساب می‌آید که با چشم‌انداز منحصر به‌فرد خود به شهرت جهانی دست یافته و توانسته است هر ساله میزبان گردشگران بی‌شماری از سراسر دنیا باشد. مردم فضاهای زیبای داخل غار را به وسیله قایق‌های گروهی طی کرده و تفاوت دنیای داخل با خارج از آن را به شکلی رویایی تجربه می‌کنند. هوای بسیار خنک فضای داخلی غار، گردشگری در این جاذبه اعجاب‌انگیز در فصل تابستان را برای مسافران خوشایند می‌کند.

غار علی‌صدر از اسرارآمیزترین و زیباترین جاذبه‌های آبی دنیا به حساب می‌آید که ارتفاع آن از سطح دریا، بیش از 2180 متر است. دهلیزها، دالان‌ها و تالارهای پیچ در پیچی سراسر فضای داخلی غار را فرا گرفته و تماشای زیبایی‌های آن برای بازدیدکنندگان را تنها از طریق قایق فراهم آورده است.

آب دریاچه علی‌صدر هیچ رنگ و بوی خاصی ندارد با این حال وجود املاح مختلف در آن، آشامیدن این آب را غیرممکن و حتی خطرناک کرده است. عمق آب در نقاط مختلف غار با هم متفاوت است اما شفافیت بیش از حد آن، امکان تماشای عمق 10 متری را نیز برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد.

غار علی‌صدر از امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی متعددی نظیر رستوران‌ها، شهربازی، سرویس بهداشتی، بازارچه‌های صنایع‌دستی، نمازخانه و پارکینگ برخوردار است و می‌تواند نیازهای بی‌شماری از مسافران را برآورده کند.

شناسه خبر 44204