شناسه خبر:45910
1400/6/24 11:04:39

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: به گفته محققان، ورزش در دوران بارداری می‌تواند برای ریه نوزادان مفید باشد.

به گفته محققان، این مطالعه یک نکته جالب ارائه می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی مادران با عملکرد بهتر ریه در نوزادان آنها و احتمالاً سلامت آنها در سنین بالاتر مرتبط است.

این مطالعه شامل 814 نوزاد سالم در نروژ و سوئد بود که عملکرد ریه آن‌ها در حدود 3 ماهگی ارزیابی شد. به طور کلی، 5.8 درصد آنها عملکرد ریه شأن پایین بود. از 290 نوزاد متولد شده از مادران بی تحرک، 8.6 درصد در گروه با کمترین عملکرد ریه قرار داشتند، در حالی که 4.2 درصد از آنها از مادران پرتحرک و فعال متولد شده بودند.

بر اساس یافته‌های مطالعاتی، میانگین عملکرد ریه در نوزادان مادران فعال و پرتحرک کمی بالاتر بود.

دکتر «رفنا کاترین گادمانداتیر» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اُسلو نروژ، در این باره می‌گوید: مطالعات قبلی نشان داده است افرادی که عملکرد ریه آنها در دوران نوزادی کم است، بیشتر در معرض ابتلاء به آسم، سایر بیماری‌های انسدادی ریه و عملکرد پایین ریه در سنین بالاتر قرار دارند.

وی در ادامه افزود: ما روندی را مشاهده کردیم که بر اهمیت توصیه به زنان در سنین باروری و زنان باردار در مورد فعالیت بدنی می‌افزاید. با این حال، ممکن است عواملی وجود داشته باشند که بر فعالیت بدنی مادر و عملکرد ریه در فرزندان تأثیر می‌گذارد که ما آنها را در نظر نگرفته ایم و می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

محققان قصد دارند نظارت بر عملکرد ریه نوزادان در حین رشد و ارتباط آن با ابتلاء به آسم و سایر بیماری‌های تنفسی را ادامه دهند.

شناسه خبر 45910