شناسه خبر:46699
1400/7/17 08:58:59
اسدآباد دومین شهرستان محروم استان؛

گردنه اسدآباد سرگردان در گردونه تصمیمات

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌ مهوش: پس از گذشت بیش از یک دهه از مصوبه احداث تونل در گردنه اسدآباد در دولت نهم، به‌تازگی این پروژه با اعتبار یک‌ونیم میلیارد تومان از محل اعتبار در اختیار نماینده، در مرحله مطالعات قرار گرفته است.

گردنه اسدآباد یکی از زیباترین و درعین ‌حال مخوف‌ترین راه‌های موصلاتی استان همدان در شهرستان اسدآباد است که سالانه در عدم تعریض و ایمن‌سازی، بسیاری از هم‌وطنان را به کام مرگ می‌کشاند، به‌طوری که طبق بررسی‌های صورت‌گرفته و آمار منتشرشده سالانه دست کم 21 نفر در این مسیر پُرحادثه جان خود را از دست داده و 100 نفر نیز مجروح و مصدوم می‌شوند که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت در هر کیلومتر این مسیر سالانه یک‌ونیم نفر جان خود را از دست می‌دهند که این تعداد مرگ با هیچ حساب و کتاب کارشناسی هم‌خوانی ندارد، به‌طوری که در رده‌بندی‌های جاده‌های حادثه‌خیز کشور جزء 10 جاده حادثه‌آفرین به حساب می‌آید.

بخش عمده از تصادفات این محور به‌صورت رخ به رخ بوده و همین امر مرگ‌بار بودن این گردنه و درعین‌حال ضرورت پرداختن مسئولان و مدیران شهرستانی و استانی به این مقوله را ایجاب می‌کند؛ زیرا گردنه اسدآباد تنها یک مسیر عبور از مرکزیت استان همدان و شهرستان‌های آن به اسدآباد نیست، بلکه محل عبور بزرگراه کربلا از این شهر نیز بوده و درعین‌حال با توجه به قرار گرفتن آن در شاهراه ارتباطی 6 استان کشور و پُل ارتباطی با برخی کشورهای همسایه، می‌توان این مسیر را از راه‌های بین‌المللی نیز قلمداد کرد.

از طرفی طبق آنچه که در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان آمده، مطالعه و اجرای تونل گردنه اسدآباد، تعریض گردنه و نصب نیوجرسی از اقدامات اولویت‌دار و محرک توسعه شهرستان اسدآباد مطرح شده است.

از سوی دیگر سال‌ها است که مسئولان مرتبط با این بخش، نمایندگان شهرستانی و کارشناسان راهور در گفت‌وگو با رسانه‌ها بر ضرورت توجه به این محور مواصلاتی و نیز لزوم ایمن‌سازی از طرق مختلف تأکید دارند، اما گویی این اتفاق تنها در حد حرف باقی مانده و آن مختصر کار صورت‌گرفته نیز طی یکی دو سال اخیر بوده است؛ حال آنکه به گفته رنجبرزاده، نماینده پیشین شهرستان اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، احداث تونل در این محور جزء مصوبات دوره پایانی دولت احمدی‌نژاده بوده، اما اگر طی این سال‌ها گذری از این محور کرده باشیم، می‌بینیم آنچه از این وعده عاید محور مذکور شده، همچنان نامناسب بودن روشنایی، پیچ‌های پُرخطر، مسیر نامناسب، آسفالت‌های آسیب‌دیده، تصادفات رخ به رخ، سقوط اتوبوس و ماشین‌ها به داخل دره و مسائلی از این دست است.

حال با گذشت سال‌ها از این وعده و وعید‌ها، بر آن شدیم تا درخصوص وضعیت فعلی این محور مواصلاتی گفت‌وگویی را با کیومرث سرمدی‌واله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس یازدهم ترتیب دهم که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردنه اسدآباد به‌عنوان یک گردنه استراتژیک در محور ارتباطی استان‌های مرکزی و شرقی کشور به غرب و البته مسیر کربلا مطرح است، گفت: با وجود این ظرفیت، اما متأسفانه شاهد هستیم که گردنه اسدآباد به‌لحاظ مشکلاتی که دارد، همواره به‌جای پتانسیل و فرصت، مخاطراتی برای مردم ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه گردنه اسدآباد به‌جای آنکه به‌عنوان یک فرصت دیده شود متأسفانه به سبب اعتبارات قطره‌چکانی و بی‌توجهی‌های صورت‌گرفته نسبت به آن طی سال‌های متمادی به یک تهدید تبدیل شده است، افزود: طی این سال‌ها اعتبارات مناسبی برای ایمن‌سازی و مناسب‌سازی گردنه اسدآباد درنظر گرفته نشده است، به‌گونه‌ای که هرساله اعتباراتی محدود به این گردنه تزریق می‌شود که آن‌قدر محدود است که حتی برای هزینه‌های نگهداری این مسیر نیز کافی نیست.

سرمدی با اشاره به اینکه باید بحث گردنه اسدآباد به‌لحاظ تعریض و ایمن‌سازی مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد، گفت: با توجه به شرایط استراتژیک، این گردنه به‌لحاظ اعتباری نیازمند نگاه ملی است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع امکان‌سنجی ایجاد تونل و یا یا اجرای طرح دیگر در دستور کار مطالعاتی است، عنوان کرد: طی این سال‌های موضوع مذکور در حد حرف بوده است، اما با پیگیری‌های انجام‌شده بالاخره یک‌ونیم میلیارد تومان از اعتبارات ملی در اختیار نماینده برای مطالعات این پروژه اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته با تصمیمات گرفته‌‌شده و پیگیری‌ها طرح جداسازی لاین رفت و برگشت گردنه اسدآباد با نیوجرسی از راهدارخانه به سمت همدان به طول 15 کیلومتر آغاز و طی این طرح در فاز نخست کار یک مسیر به طول پنج‌ونیم کیلومتر انجام شد و مابقی نیز در دستور کار اجرا قرار گرفته، عنوان کرد: در ادامه طرح فاز دوم نصب نیوجرسی به سمت شهر اسدآباد به طول هشت کیلومتر، شهریورماه آغاز شد و به‌صورت هم‌زمان بحث روشنایی و انتقال روی نیوجرسی و حفاظ‌های بتنی درحال انجام است.

این مقام مسئول ادامه داد: درحال حاضر با اجرای طرح جداسازی لاین رفت و برگشت گردنه براساس گزارش‌ها و آمارها، میزان تصادفات رخ به رخ در این مسیر کاهش داشته که قطعاً با اتمام کامل طرح، میزان تصادفات در گردنه کاهش دوچندان می‌یابد.

سرمدی با بیان اینکه روشنایی گردنه یکی از موارد ایمنی محور به‌شمار می‌رود، گفت: روشنایی مسیر در کنار جاده قرار داشته و چندان کاربردی ندارد که در این طرح قرار شد روشنایی گردنه روی نیوجرسی‌ها نصب شود و این امر از نقش مؤثری در افزایش نورپردازی و پوشش صددرصدی روشنایی در شب، کاهش مصرف برق و افزایش روشنایی برخوردار خواهد بود.

وی در ادامه از اختصاص حدود 60 میلیارد تومان اعتبار از محل محرومیت‌زدایی استان همدان به این شهرستان خبر داد و افزود: این شهرستان به‌دلیل محرومیت چندین‌ساله دومین سهم را از اعتبارات در استان از آنِ خود کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه به محض تخصیص اعتبارات بخش اعظمی از آن به سامان‌دهی و بهسازی راه‌های روستایی بنا به اولویت اختصاص خواهد یافت، تشریح کرد: بنا به گفته مدیران شهرستانی اعتبارات امسال در پنج محور آب روستایی، راه روستایی، آبخیزداری، بهداشت و مدارس، خوب تخصیص یافته و اعتبارات در 19 پروژه در بحث محرومیت‌زدایی برای شهرستان تعریف شده است.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در محور سنقر نیز شاهد بازسازی مسیر بوده و این کار تا پنج کیلومتر به اجرا درآمده است، گفت: تا پیش از این شرایط این محور به‌گونه‌ای بود که انگار در مسیر شخم‌زده درحال تردد هستیم؛ بنابراین امیدوارم روند بهسازی همچنان ادامه پیدا کند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد عقب‌ماندگی شهرستان اسدآباد در بدیهی‌ترین زیرساخت‌ها یعنی راه‌های مواصلاتی نیز مشهود بوده و طی این سال‌ها هر آنچه از سوی مدیران و نمایندگان مطرح شده، بیشتر درحد شوآف بوده که نتیجه‌ حاصل‌شده از آن قرار گرفتن این شهرستان در رتبه دوم محرومیت استان است. بنابراین خطاب به مدیران استانی به‌ویژه مدیران حوزه راه و شهرسازی باید خداقوت گفت! به‌طوری که این عزیزان هنوز برای اصلی‌ترین محور شهرستان یعنی گردنه اسدآباد پس از گذشت تقریباً یک دهه نیز نتوانسته‌اند نسخه‌ای بپیچند و هنوز آنچه انجام می‌شود، کارهای موقتی است که آن‌هم از سوی دستگاه دیگری درحال اجرا بوده که یقیناً تأثیرگذاری آن نسبت به اجرای یک نسخه راهبردی، اندک خواهد بود.

شناسه خبر 46699