شناسه خبر:51529
1400/11/3 14:38:56
نماینده ولی فقیه در سپاه منطقه شرق تهران در مصاحبه اختصاصی با سپهرغرب:

سیره زندگی حضرت زهرا (س) الگوی انسان کامل

سپهرغرب، گروه اندیشه - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده ولی فقیه در سپاه شرق تهران با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) عالم به غیب و عالم به آنچه که خداوند به بشریت تا روز قیامت عنایت کرده بوده است، ابراز کرد: علاوه‌بر آن این بانوی بزرگوار در تمامی شئونات زندگی شخصی و اجتماعی به اوج رسیده و نمونه یک انسال کامل است.

تبلور شخصیت و هویت انسانی به عوامل گوناگونی ازجمله امکان تأثیرگذاری از رهگذر حضور در عرصه اجتماعی وابسته است. از‌این‌رو در حرکت احیاگرانه پیامبران الهی و ازجمله پیامبر اعظم (ص) توجه ویژه‌ای به این موضوع مبذول شد، تا آنجا که با هدف پاسداشت هویت و کرامت انسانی زن، با درنظرگرفتن حقوق متناسب با توانمندی‌های او به همراه انتظار انجام تکالیف و وظایفی در شأن وی، از کهتری مقام زن در برابر مرد کاسته شد و از این طریق امکان تحقق استقلال شخصیتی و رفتاری برای جنس زن فراهم آمد.

رسالت پیامبر در زدودن خرافات جاهلیت و معرفی جایگاه شامخ زن در حیات اجتماعی- سیاسی، در رفتار آن بزرگوار با فاطمه زهرا علیهاالسلام تجلی یافت، اما با وجود همه این اقدامات در پی وفات آن حضرت (ص)، بار دیگر بیم آن می‌رفت که با تقویت تفکیک عرصه خصوصی از عمومی، جنسیت بر هویت غلبه یابد و انسانیت زن در پیشگاه مردانگی مرد مغلوب شود؛ ازاین‌رو اقدامی قاطع لازم بود که با گرامیداشت مقام زن، کرامت انسانیت را پاس داشت و این مهم جز از رهگذر خاندان نبوت و آن هم به دست تربیت‌شده بلافصل نبی، شدنی نبود. بنابراین تبیین سیره و شخصیت این بزرگوار و آسیب‌شناسی معرفی ایشان امروزه جزء ضرورت‌های انکارناپذیر جامعه است، بر این اساس در آستانه ولادت حضرت زهرا بر آن شدیم تا با حجت‌الاسلام احمد عادلی، نماینده ولی فقیه سپاه منطقه شرق تهران گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده ولی فقیه سپاه منطقه شرق تهران با بیان اینکه مقام حضرت زهرا (س) نه اکتسابی و نه اعتباری است، گفت: درواقع این مقام را نمی‌توان بنا به اعتبار پیامبر و یا کسب این رتبه تلقی کرد؛ زیرا پیامبر جز حضرت زهرا تعدادی دختر نیز داشته، اما نامی از آن‌ها در تاریخ وجود ندارد؛ حتی متأسفانه برخی از شیعیان هم از وجود این دختران بی‌اطلاع هستند.

حجت‌الاسلام احمد عادلی با تأکید بر اینکه نام و مقام حضرت زهرا (س) در جهان همچون گوهری درخشان می‌درخشد، خاطرنشان کرد: واقعیت مطلب این بوده که مقام این بانوی بزرگوار لدنی و الهی بوده است.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا به‌لحاظ شخصیتی و مقامی به جایگاهی رسیدند که حجت خدا بر حجج الهی به حساب می‌آیند، ابراز کرد: این به آن معنا است که حضرت زهرا (س) بر امامان معصوم امامت دارد.

حجت‌الاسلام عادلی افزود: در این ارتباط فقیه عالم مرحوم حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌فرموند من معتقدم در اذان و اقامه بعد از شهادت دادن به ولی بودن حضرت امیرالمؤمنین، می‌بایست بلافاصله بر عصمت و حجت بودن حضرت زهرا (س) نیز شهادت داده شود.

وی با بیان اینکه نکته مذکور در حدیثی از حضرت امام حسن عسگری (ع) نیز آمده است، اذعان کرد: نکته بعدی مرتبط با ویژگی عصمت کبری بودن این بانوی گرامی است.

   حضرت زهرا (س) دارای عصمت مطلق است

وی در تشریح مطلب فوق افزود: این به آن معنا است که عصمت حضرت زهرا (س) عصمتی است مطلق و نه نسبی.

حجت‌الاسلام عادلی با تأکید بر اینکه همگی ما دارای عصمت نسبی هستیم اما عصمت حضرت زهرا مطلق بود، ابراز کرد: یکی از نشانه‌های عصمت این بزرگوار به مسئله علم ایشان باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه درواقع طبق روایات خداوند علم به‏ «ما کانَ وَ ما هُوَ کائِنٌ وَ ما لَمْ یَکُنْ» تا قیام قیامت به حضرت زهرا (س) عطا شده است، گفت: علمی که به ذات الهی وصل باشد و از ذات لایزال او به کسی افاضه شده باشد، زمان و مکان نمی‌شناسد و محدود به گذشته و حال نخواهد بود؛ بلکه تمام زمان‌ها را درمی‌نوردد و تا برپایی قیامت پیش می‌رود، بنابراین علم حضرت فاطمه علیهاالسلام از این سنخ است.

حجت‌الاسلام عادلی با بیان اینکه مُصْحَف فاطمه (س) نیز از مستندات جایگاه این بانوی بزرگوار به حساب می‌آید، تشریح کرد: این عنوان نام کتابی است که فرشته الهی (جبرئیل) مطالب آن را پس از رحلت رسول اکرم تا زمان به شهادت رسیدن این بانوی بزرگوار، برای ایشان بیان کرده و امام علی(ع) آن‌ها را نوشته است.

وی ادامه داد: مطالب این کتاب شامل جایگاه پیامبر (ص) در بهشت و اخبار و رویدادهای آینده است. این کتاب نزد امامان شیعه بوده و بین آنان دست به دست می‌شده و دیگران به این کتاب دسترسی نداشته‌ و ندارند که اکنون در دست حضرت حجت است.

نماینده ولی فقیه در سپاه شرق تهران با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) عالم به غیب و عالم به آنچه که خداوند به بشریت تا روز قیامت عنایت کرده بوده است، ابراز کرد: علاوه‌بر آن این بانوی بزرگوار در تمامی شئونات زندگی شخصی و اجتماعی به اوج رسیده و نمونه یک انسال کامل است.

وی از عدم آشنایی مطلوب بانوان و کل جامعه با حضرت فاطمه (س) گلایه کرد و افزود: متأسفانه بانوان شناخت کافی از ابعاد شخصیتی ایشان ندارند، به‌طوری که شاید دیگر ادیان آن حضرت را در ابعاد مختلف بهتر می‌شناسند؛ البته این بیان به آن معنا نیست که بانوان به ایشان ارادت ندارند، همه بانوان از نظر بُعد احساسی همواره داغدار هستند و در مصائب این بزرگ‌بانو اشک می‌ریزند، اما بحث در رابطه با ابعاد و سیره زندگی است که متأسفانه برخی از افراد از این آشنایی دور هستند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه توجه صرف به بٌعد احساسی ما را از آنچه باید به آن بپردازیم دور کرده است، اذعان کرد: حضرت زهرا (س) انسانی است که در مباهله حضور داشته و از اهالی کساء است، ایشان در راه خدا هجرت کرده و در شأنشان آیه تطهیر نازل شده؛ قبول داریم که برای مظلومیت حضرت زهرا (س) باید گریست، اما باید دلیل قیام ایشان نیز به‌درستی بازگو و وظیفه ما در جامعه شیعی مشخص شود.

وی بیان کرد: درواقع به‌واسطه شرایط زمانی و حاکمیت، قیام ایشان به قیمت جانشان تمام شد؛ حال سؤال این است اگر مسئله شرایط زمانی و حاکمیت ظالم آن دوران مهم بود، چرا مابقی مردم سکوت کردند؟ باید دید چه حقی تضییع شده بود که حضرت زهرا (س) در آن شرایط که داغدار پدر و باردار نیز بودند، با وجود سکوت حضرت علی (ع)، قیام کردند؟! ما چون شناخت و فهم دقیقی نداریم، عمق فاجعه را درک نمی‌کنیم و چون نمی‌توانیم فهم درستی داشته باشیم، بالطبع نمی‌توانیم الگوپذیری صحیح نیز داشته باشیم.

حجت‌الاسلام عادلی ادامه داد: فلسفه قیام حضرت زهرا (س) پس از رحلت حضرت رسول و واقعه فدک و اینکه ما ایشان را به‌خوبی بشناسیم، مهم هستند. باید بدانیم آن حضرت عمق فاجعه را درک کرده و می‌دانستند پیامبر (ص) چه کسی است و برای چه قیام می‌کند و حتی برای دفاع از حق و ادا کردن سهم خود از فرزند گذشته و بین دیوار و در قرار می‌گیرند؛ حال ما بانوان از خود بپرسیم برای اِدای حق دین در زندگی، جامعه، کار و غیره چه کردیم؟ متأسفانه سهم خود را از دین گم کرده‌ایم، اگر بتوانیم در زندگی حضرت زهرا (س) متوجه این مباحث شویم، حاضریم برای زندگی، فرهنگ، ملت و ناموس از همه دارایی خود بگذریم.

وی با تأکید بر اینکه دوری جامعه امروز از زندگی فاطمی حضرت زهرا (س) ما را به فساد نزدیک‌تر می‌کند و شرایط فعلی جامعه نیز متأثر از این رویکرد غلط است، خاطرنشان کرد: بنده به بانوان توصیه می‌کنم که وظیفه زنان ما در زندگی کارهای سطحی اجتماعی نیست، چراکه این اقدامات و خدمات را هر فردی می‌تواند انجام دهد، شما تکلیف دارید از زندگی ناب و شیرین آن حضرت الگوبرداری کرده و به‌موقع از حق دفاع کنید؛ زیرا اگر حق را بشناسیم، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروزه ما فقط از بانوان سهم همسرداری، مادری، تربیت فرزندان، خانه‌داری و حضور در اجتماع را مطالبه می‌کنیم اما چارچوبی که برگرفته شده از فرمایشات حضرت زهرا (س) است را آموزش ندادیم، ابراز کرد: ایشان زمانی جان خود را به خطر می‌اندازد که همه دچار انحراف و از مسیر خارج شده‌اند، بنابراین در دنیای امروز نیز می‌بایست زنان در جامعه حضور فعال داشته و به‌موقع با تأسی از منش این بانوی بزرگوار، از خود عکس‌العمل نشان دهند.

حجت‌الاسلام عادلی ادامه داد: به دیگر سخن حضور تنها به‌منزله پرداختن به موضوعات نماز، روزه، حجاب، صداقت و غیره نیست؛ البته باید این فرائض در جامعه و زندگی فردی و اجتماعی حاکم باشد، اما بیشترین اهمیت متوجه حکومت است، چراکه حکومت بااهمیت‌ترین و ریشه‌ای‌ترین مبانی دینی بوده و هر زمان که مسئله دینی از سوی بانوان و آقایان در هر جامعه کوچک شمرده شود، حکومت اسلامی آن جامعه مورد هجمه دشمنان قرار می‌گیرد و حق از انسان روی‌گردان خواهد شد. حال آنکه این بانوی بزرگوار تا آخرین لحظه برای جلوگیری از گمراهی امت پیامبر (ص) دفاع می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آموزش آداب زهرایی در جامعه باید به چه صورت باشد؟ یادآور شد: صرف پرداختن به بُعد احساسی مورد توجه نیست، باید بدانیم چه کنیم تا آداب فاطمی و زهرایی را در زندگی پیاده کنیم؛ متأسفانه درحال حاضر در ظاهر اسمی از حضرت زهرا را یدک می‌کشیم، اگر می‌خواهیم آداب زهرایی را رعایت کنیم، باید سیره ایشان را در همه حال مورد توجه قرار دهیم. درواقع نباید اجازه دهیم بحث آرمانی و نورانیت زندگی ایشان در ابعاد مختلف به فراموشی سپرده شود.

شناسه خبر 51529