شناسه خبر:53625
1400/12/26 09:44:03
روزنامه‌ای جوان اما حرفه‌ای؛

با همراهی شما، سپهرغرب شدیم

سپهرغرب؛ گروه استان- سمیرا گمار؛ پیشینه هر روزنامه‌ای را که می‌خوانی، برگی از تاریخ مطبوعات و کشور و اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تورق می‌کنی. سپهرغرب از آن‌دسته روزنامه‌هایی است که با تولدش جایی برای خود در تاریخ مطبوعات باز کرد و چند مشخصه را به خود اختصاص داد. خواندن سرگذشت شکل‌گیری این روزنامه، اهداف و عملکردش برای روزنامه‌نگاران، مخاطبان روزنامه و افراد علاقه‌مند جالب خواهد بود.

تولد روزنامه سپهرغرب

زمزمه‌های مربوط به انتشار روزنامه سپهرغرب از مهرماه 1387 شنیده شد؛ 13 سال پیش قرار بر این شد که یک رسانه نوشتاری در همدان به‌وجود بیاید و بنیان‌گذاران آن با نگاهی پیشرو و آگاه به نظام‌های رسانه‌ای، روزنامه سپهرغرب را بنا کنند. این روزنامه اگرچه در مقایسه با برخی روزنامه‌های معتبر ایران و جهان بسیار جوان است، اما تقریباً از همان روزهای اول در تراز رسانه‌ای قرار گرفت و امروز هم یکی از چند روزنامه اصلی غرب کشور و حتی کشور محسوب می‌شود.

روزنامه‌ای که امتیاز آن محدود و منحصر نبودن به این استان بوده و از فرصت گستره توزیع غرب کشور برخوردار است؛ به این جهت در ابتدا به نظر می‌رسید بتواند نظر مخاطبان بی‌شماری را جلب کند.

به‌هرحال، روزنامه سپهرغرب از آذرماه سال 87 با تیمی کارآزموده و حرفه‌ای شروع به کار کرد. جهت‌گیری این روزنامه واقع‌گرایی و آرمان‌خواهی توأم با اعتدال و تمرکز آن بر موضوعات اجتماعی بود که این رویه را در سال‌های بعد نیز نه‌تنها حفظ کرد، بلکه گسترش داد. به‌طوری که با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در سال 93 جانی تازه در روزنامه دمیده و منجر به تخصصی شدن آن در چند بخش ویژه شد؛ به‌طوری‌ که مدیریت سپهرغرب به دنبال تکمیل رسالت رسانه‌ای خود یک منظومه رسانه‌ای بنا گذاشت و گروه خبری این روزنامه به‌عنوان یک ابتکار ویژه بود که به روزنامه سپهرغرب شکل داد و قوام بخشید.

 این مخاطب‌های نازنین...

سپهرغرب پس از مدت کوتاهی با ایفای نقش در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، توانست خانواده گسترده‌ای از مردم را زیر پوشش قرار دهد و این تنها یکی از دستاوردهایی است که در طول انتشار این رسانه به‌دست آمد و سود آن را هم مخاطبان برده‌اند و هم دست‌اندرکاران این رسانه.

مخاطبان سپهرغرب تنها روشنفکران و فرهیختگان نبوده و بخش مهمی از افراد عادی جامعه که تا پیش از آن مخاطب نشریات نازل بودند، مطالب مورد علاقه خود را در روزنامه سپهرغرب پیدا کردند و به‌مرور به مخاطبانی قابل اطمینان برای این روزنامه تبدیل شدند. مخاطبانی که شاید برای آن‌ها مسائل سیاسی در اولویت نخست نبود، اما خواندن مطالبی درخصوص راه‌های کسب آرامش، چگونگی پخت یک غذای خوشمزه، شیوه‌های مناسب برای چیدن دکور خانه، توجه به سلامتی، حل شدن مشکلات روزمره اقتصادی و معیشیتی برایشان اهمیت زیادی داشت و سپهرغرب را جایی برای پیدا کردن جواب سؤالات و حل مشکلاتشان دانستند.

البته این به معنای فاصله گرفتن سپهرغرب از کنشگری سیاسی نبود! هرجا که لازم بود، سپهرغرب با شفافیت فضا و تکیه بر حق بدون تیترفروشی ایستاد و در بین همه حوادث و آمدوشدها مردم را اصل قرار داد تا جایی که در ایام انتخابات چاپ این نشریه به دو شماره در روز هم رسید.

 نقطه‌ای که ایستاده‌ایم

سپهرغرب خیلی زود توانست با انتشار ویژه‌نامه‌‌هایی با توجه خاص به مسائل فرهنگی و اجتماعی، دوری از سیاست‌زدگی، توزیع حرفه‌ای و گسترده، توجه به حل مشکلات با پیدا کردن آن‌ها و ارائه راهکار در گفت‌وگو با متخصصان امر، راه‌اندازی سایت اینترنتی و غیره، جای خود را در فضای مطبوعات باز کند؛ به‌طوری‌ که امروز مفتخر به ایستادن در رده‌بندی سوم روزنامه‌های کشوری است.

هم‌اکنون روزنامه سپهرغرب در هشت صفحه چاپ می‌شود، کارکنان قراردادی و نیروی حق‌التحریری آن 100 نفر بوده و در چهار استان مرکزی، کردستان، ایلام و کرمانشاه نمایندگی دارد. این روزنامه در کمتر از 10 سال مجهز به اتوماسیون پیشرفته شد و محدودیت حضور خبرنگاران در تحریریه را به صفر رساند، تا جایی که خبرنگاران و هیئت تحریریه در هر جایی می‌توانند به سامانه تخصصی خود دسترسی داشته باشند.

 ویژگی‌های سپهرغرب

سپهرغرب ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر روزنامه‌های محلی متمایز می‌کند و مخاطبان زیادی را به سوی خود می‌کشاند؛ برای مثال:

نخستین روزنامه‌ای است که گستره توزیع آن غرب کشور است.

نخستین روزنامه‌ای است که گروه خبری دارد و هریک از گروه‌ها در حوزه خاص خود، مخاطبان ویژه خود را دارند.

تنها روزنامه‌ای است که هم‌زمان با همدان در نخستین ساعات صبح، به دست مخاطبان خود در سایر شهرها می‌رسد.

سطح علمی تحریریه مقاطع عالی تحصیلی بوده و در بخش‌های ادبیات، اندیشه و سبک زندگی با نخبگان همکاری دارد.

کلیه خبرنگاران این مجموعه از ابتدا تاکنون در همین مجموعه دوره‌های خبرنگاری خود را گذرانده و هم‌زمان مشغول به کار شده‌اند.

 گروه خبری سپهرغرب شامل چند بخش است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  فرایش

پایگاه خبری وابسته به روزنامه، با رویکرد تخصصی حوزه زنان و خانواده 31 شهریورماه 1396 متولد شد و از همان هنگام در کار ارائه اخبار و اطلاعات از حوزه زنان و خانواده به مخاطبان بوده است.

 ویژه الکترونیکی

این بخش با چهار صفحه دیجیتالی می‌کوشد تا روزنامه‌ای برای همه و دریچه‌ای به سوی رویدادهای مختلف ایران و جهان باشد. اطلاع‌رسانی صحیح با تأکید بر ماهیت فرهنگی و اجتماعی روزنامه، گسترش اعتماد و آرامش عمومی و پرهیز از اضطراب‌آفرینی، پرهیز از جنجال‌سازی و هیاهو، تقویت رابطه دوسویه مردم و حاکمیت و پاسخگویی به نیازهای فکری اقشار و طبقات مختلف مردم، ازجمله اهدافی است که این بخش برای خود درنظر گرفته و محصولات گوناگون خبری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد؛ این قسمت علاوه‌بر آنکه در بخش‌های مختلف خود مطالب را به‌صورت دسته‌بندی‌شده در اختیار مخاطبان می‌گذارد، به تناسب اهمیت رویدادها، صفحات جدیدی را برای عرضه بهتر و کامل‌تر تحولات یک رویداد می‌گشاید و البته در بخشی هم به معرفی سرآمدان انقلاب اسلامی در بخش‌های گوناگون می‌پردازد.

 سپهر پیام

هفته‌نامه‌ای است که نشریه تخصصی اجتماعی بوده و سه سال و سه ماه از تولد آن می‌گذرد و هر هفته در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. اگر کسی فرصت خواندن همه مطالب روزنامه را نداشتنه باشد، سپهرپیام این امکان را به او می‌دهد تا بتواند در یک هفته‌نامه مطالب را مشاهده کند.

فضای مجازی

فضای مجازی سپهر با فعالیت بی‌وقفه چهارنفره در سه بخش کانال تلگرامی، اینستاگرام و سایت خبری سه‌زبانه فارسی، عربی و انگلیسی علاوه‌بر تولید محتوا، به ارائه اخبار روز استان، کشور و جهان می‌پردازد. حالا این بخش جای خود را در بین مردم باز کرده و مخاطب بسیاری از سوژه‌های مردمی است، مسئولان نیز به آن توجه ویژه دارند، چراکه از دل همین پیام‌ها و وادار کردن مسئولان به پاسخگویی، بسیاری از مشکلات مردمی حل‌وفصل شده است.

 سرویس‌ها

سرویس گردشگری سه روز در هفته به دست مخاطبان می‌رسد و مطالب آن حاوی دیدنی‌های استان و کشور است و گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. سرویس درهای دری به معرفی نوادر ادبیات استان و کشور می‌پردازد و با بازخوانی تاریخ ادبیات و شعر، نقش عمده‌ای در حفظ و حراست از زبان فارسی و شناساندن ادیبان ایرانی دارد. سرویس‌های ریحانه آفرینش، دین و اندیشه، سلامت، گردشگری، زیست‌بوم، متن زندگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهر و تیک نیز با پرداختن به حوزه‌های اختصاصی و دربرداشتن بیش از 90 درصد مطالب تولیدی- تحلیلی و در گفت‌وگو با کارشناسان استانی، کشوری و بین‌المللی، مخاطبان بسیاری داشته و دریچه‌ای به تخصص‌محوری می‌گشاید؛ بر همین اساس است که ما معتقدیم سپهرغرب یک رسانه اثربخش و جریان‌ساز است.

 حرف آخر

سپهرغرب از ابتدا توجه خود را معطوف به ترمیم و بازسازی مسائل مبتلابه مردم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سبک زندگی کرده و از این منظر روزنامه‌ آبرومندی بوده، چون نه قصد جدل داشته و نه حاضر شده است به میدانی وارد شود که از پیش بازنده است. کار این رسانه بین همه روزهای تلخ و شیرین تا جایی پیش رفت که بدنه‌ در عین چابکی بزرگ‌تر شده و در یک تعامل دوسویه با بخش بازرگانی به تعادل رسید.

یاد مرحوم مهدی کاشی که به‌عنوان یکی از مؤثرین افراد این رسانه در تعیین راهبرد نقش مهمی در وقار و وزانت این روزنامه داشت، هرگز فراموش نخواهد شد. از قِبل تفکر او بود که مرکز نیکوکاری و انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان متولد شد و امروز به جامعه رسانه استان در قالب‌های گوناگون خدمت‌رسانی می‌کند.

نهال‌های سپهر یکی‌یکی رشد کرده و ثمره می‌دهند، گواه این ادعا اخباری است که در سال‌های آتی از اقدامات در دست انجام این روزنامه به اطلاع شما خواهد رسید؛ سال نو مبارک!

شناسه خبر 53625