شناسه خبر:53848
1401/1/18 08:50:19
در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان همدان:

کمبود وقت مجال سخن را گرفت

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان همدان با حضور استاندار همدان، رؤسای دانشگاه‌های استان، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن جلسات شهدای استانداری تشکیل شد، اما به‌دلیل کمبود وقت و تعداد زیاد حاضران، صحبت بسیاری از اعضای جلسه ناقص ماند!

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در این جلسه با بیان اینکه انتخاب شعار سال از سوی رهبر انقلاب طی سال‌های اخیر همواره با توجه به تولید بوده است، عنوان کرد: شعار امسال به احسن وجه به دانش‌بنیان مزین شد که یک ویژگی ظریف و درعین‌حال پیچیده بوده و بر اشتغال‌آفرینی تأکید دارد.

وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی نباید از چرخه تولید خارج شود؛ یکی از اهم مسائلی است که در تحقق شعار سال و در بحث تولید و اشتغال دانش‌بنیان باید به آن توجه ویژه داشت.

استاندار همدان با تأکید بر شکل‌گیری ستاد تخصصی دانش‌بنیان، به پیگیری نقشه راه آن تأکید کرده و از کمیته‌های تخصصی ذیل این ستاد برای بررسی طرح‌ها و برنامه‌ها خبر داد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره بر اینکه ستاد مذکور با حضور همه نهادهای ذی‌مدخل تشکیل شده، تصریح کرد: کلیه بخش‌های اجرایی، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در این ستاد حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه به‌عنوان مرکز اصلی تولید علم و دانش باید با محیط بیرونی خود ارتباط بگیرد، گفت: مرکز تحقیقات نیز موظف است در حوزه کشاورزی که یکی از ارکان مهم تولید است، در راستای تبلیغ و ترویج گام بردارد.

استاندار همدان ابراز کرد: نیاز است که مراکز علمی و تحقیقاتی به‌ویژه بنیاد و پارک علم و فناوری از زینت‌المجالس بودن و تحقیق صرف خارج شوند و برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند تا در جهت توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود برای تحقق شعار سال باشند.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه نیاز است دانشگاه در کنار تولید قرار گیرد، اذعان کرد: ما نباید دنبال مسئله باشیم که حلش کنیم؛ مجموعه‌های دانش‌بنیان ما باید به دنبال نوآوری باشند تا با کاهش هزینه‌ها و بالا بردن بهره‌وری، شاهد اشتغال‌آفرینی و تولید باشیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف استان از دانش‌آموختگان برجسته دانشگاه‌ها بوده و توان اجرایی مصوبات ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان را دارند، باید از این ظرفیت استفاده کرد.

   تولید خدمات و نوآوری اصول مهم دانش‌بنیان

رئیس پارک علم و فناوری همدان نیز با اشاره به اهمیت تبدیل دانش به فناوری و عرضه فناوری به بازار، گفت: در مسئله دانش‌بنیان توجه به «تولید خدمات» مهم است؛ مسئله‌ای که شاید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

محمدحسن مرادی افزود: نوآوری نکته دیگری است که باید به آن توجه داشت؛ بر این اساس می‌گوییم شرکت‌های دانش‌بنیان طول مدت دارند و بعد از دو سال که نوآوری آن‌ها از بین می‌رود، یا باید ایده جدید طرح کنند و یا اینکه از دور خارج می‌شوند.

وی هدف پارک علم و فناوری را تسهیل این فرآیند برای شرکت‌های دانش‌بنیان خواند و تصریح کرد: ما رکن نیستیم؛ تسهیل‌گر هستیم و بر این اساس است که فرد پرورش نمی‌دهیم، بلکه سروکار ما با شرکت‌هایی است که متشکل از مجموع افراد است.

رئیس پارک علم و فناوری همدان متذکر شد:243 شرکت فناور و 59 شرکت دانش‌بنیان در استان وجود دارد و تفاوت آن‌ها در این است که شرکت‌های فناور توسط متخصصان پارک علم و فناوری در استان‌ها تأیید می‌شوند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت ریاست‌جمهوری تأیید می‌شوند.

مرادی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان به 110 عدد افزایش یابند، توسعه مراکز رشد شهرستانی را که عمدتاً با کمبود مکان مواجه هستند را یکی از اهداف پیش روی پارک در سال جاری توصیف کرد.

   تحقق شعار سال در دستور کار

رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز با دقیق خواندن شعار سال، گفت: تشکیل کارگروه‌های مسئله‌محور در سه بخش اقتصادی، کشاورزی و صنعت و خدمات ازجمله مسائلی است که نسبت به آن اهتمام ویژه داریم.

موسی اعظمی ادامه داد: شناسایی مستعدین مراکز علمی و بازار، برنامه‌ریزی هدفمند برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و جهت‌دهی به طرح‌های پیشین بنیاد نخبگان نظیر طرح شهید احمدی‌روشن و شهید فخری‌زاده از دیگر مسائلی است که پیگیر آن‌ها هستیم.

وی تصرح کرد: مسئله مهم و پایانی که نسبت به آن اهتمام ویژه داریم، ارتباط بین صنایع کوچک و سنگین است که امیدوارم با پیگیری این مسائل به نتایج مثبت و قابل قبولی در راستای تحقق شعار سال دست یابیم.

   شرکت‌هایی در مرکز رشد هستند که 6 ماه تا 1 سال برای مجوز دوندگی می‌کنند

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز با اشاره به جهت‌دهی فعالیت‌های دانشگاهی به سمت و سوی شعار سال، گفت: با ارتباط بین مرکز شتاب‌دهی و مرکز رشد گام بلندی در جهت فناوری برداشته خواهد شد که معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری نیز بر آن تأکید و توجه ویژه دارد.

حسین رضوان افزود: برقراری پُل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت، تسهیل گرفتن مجوز شرکت‌ها (شرکت‌هایی در مرکز رشد هستند که 6 ماه تا 1 سال برای گرفتن مجوز دوندگی می‌کنند) و ارتباط بین مراکزی که عمل‌کننده و مؤثر هستند ازجمله کارهایی است که در سال جاری انجام خواهیم داد.

   دستیابی به شعار سال انتزاعی نیست

رئیس دانشگاه ملایر نیز با اشاره به اینکه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین شعار نبوده و فرمان فرمانده است و باید برای تحقق این فرمان همه تلاش خود را به‌کار بگیریم، گفت: عمل به این فرمان یعنی اشتغال و دانش‌بنیان شدنی است و این‌طور نیست که انتزاعی باشد.

ابراهیم محمدی‌منش به بازدید از مراکز و استحصال مشکلات از نزدیک اشاره کرد و افزود: دانش باید تبدیل به کار شود و این رسالت ماست که شناخت پیدا کرده و تولید را بشناسیم و دانش را در خدمت آن قرار دهیم.

   دانشگاه تأمین‌کننده نرم‌افزار و به‌طور مشخص نیروی انسانی است

رئیس دانشگاه صنعتی همدان نیز با بیان اینکه دانشگاه تأمین‌کننده نرم‌افزار و به‌طور مشخص نیروی انسانی است، به بازدید دانشگاهیان از دستگاه‌های اجرایی اشاره کرده و این پیشنهاد را مطرح کرد تا ارتباط بین دانشگاه و صنعت تسهیل و تقویت شود.

امیر مؤمنی اظهار کرد: برای تقویت اشتغال باید ارتباط پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان با دانشگاه تقویت شود؛ چراکه دانش‌بنیان برای دانشگاه مسئله جدیدی نیست، از قبل وجود داشته و باید آن را تقویت کرد.

وی اضافه کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که هنوز بسیاری از دانشگاهیان چه اعضای هیئت‌علمی و چه دانشجویان ایده شفاف و روشنی در این بخش ندارند که باید در این راستا نیز تلاش کرد.

شناسه خبر 53848