شناسه خبر:55489
1401/2/29 09:09:46

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان همدان از راه‌اندازی سامانه‌ای برای بررسی و نظارت بر عملکرد قضات در استان خبر داد و گفت: در این سامانه برای نخستین‌بار و بدون هیچ هزینه‌ای، رتبه‌بندی آنلاین قضات نیز انجام می‌شود.

محمدرضا عدالتخواه روز چهارشنبه در گردهمایی اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران افزود: با راه‌اندازی این سامانه روزانه 110 قاضی فعال در دستگاه قضائی استان همدان می‌توانند بازتاب عملکرد خود را مشاهده و بررسی کنند.

وی با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز عدالت ترمیمی، روحی و روانی بین 16 هزار و 133 نفر در طرح معتذر (عذرخواهی)، اظهار کرد: با این وجود اجرای این طرح و مذاکره‌محور شدن پرونده‌ها در دستگاه قضائی نیازمند حمایت وکلا است که تاکنون با مشارکت 200 نفر از وکلا، سه هزار پرونده در استان همدان با مذاکره منجر به صلح و سازش شده است.

به گفته وی، استان همدان در زمینه اتقان و استحکام آرا دارای رتبه برتر کشوری است و کسب رتبه‌های برتر در این زمینه مدیون آموزش‌های مستمر، نظارت بر عملکرد قضات و برگزاری نشست‌های علمی با حضور مؤثر وکلا برای اجرای عدالت است.

رئیس کل دادگستری استان همدان همچنین با اشاره به اینکه سند تحول دستگاه قضائی استان تدوین‌ شده و حول دو محور اساسی درحال پیگیری است، تصریح کرد: «استحکام آرا و نقش وکلا» و «استفاده از شیوه‌های نوین جایگزین دادرسی قضائی» محورهای اصلی تهیه و تدوین این سند تحول بوده که برهمین اساس طرح «مصلحین» و «معتذرین» نیز با تعامل قضات و وکلا در این استان اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: سند تحول دستگاه قضائی در سه بازه زمانی کوتاه، بلند و میان‌مدت تدوین شده که 90 درصد مسائل کوتاه‌مدت و 80 درصدی موارد حوزه بلندمدت اجرا شده و به نتیجه رسیده است.

   نهاد وکالت محلی برای سیاسی‌کاری نیست

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز دراین گردهمایی گفت: نهاد وکالت به هیچ عنوان محلی برای کار سیاسی نیست و کانون وکلا همواره ضمن پذیرش حاکمیت قانون، از آن تبعیت می‌کند.

جعفر کوشا اظهار کرد: قوه قضائیه خواهان نظارت بر نهاد وکالت است که کانون وکلا نیز براساس قانون با این نظارت موافق بوده؛ البته مخالف دخالت در کارها هستیم.

وی تأکید کرد: با وجود نقدهای فراوان، اما امروز زمان اختلاف و مچ‌گیری نیست و باید همه وکلا متحد و منسجم همفکری کنند؛ چراکه اشتباه هریک از افراد به پای نهاد وکلا گذاشته می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌ وکلای دادگستری ایران با تأکید بر اینکه مبتکران طرح جایگزین کردن نمایندگان حقوقی به‌جای وکلا از بیرون خط می‌گیرند، افزود: مرکز پژوهش‌های قوه قضائیه با نظر کانون وکلا موافق است و قوه قضائیه در برابر اظهارات مرکز مشاوران قوه از کانون وکلا حمایت می‌کند.

به گفته وی ایرانی بودن به معنای «تمدن» و اسلامیت به معنای «انسانیت» است و این دو هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.

چهل‌وچهارمیمن گردهمایی اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران با مشارکت وکلای 27 استان کشور به مدت دو روز در استان همدان برگزار می‌شود.

بررسی آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال وکالت، یکنواخت کردن رویه‌های کانون‌های وکلا، پرداختن به مسائل انتظامی، بازرسی و رسیدگی انتظامی، روابط عمومی و روابط بین‌الملل و انفورماتیک و توسعه اتوماسیون اداری ازجمله محورهای برگزاری این گردهمایی است

شناسه خبر 55489