شناسه خبر:56477
1401/3/23 08:21:25

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: دبیر برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان همدان ابراز کرد: شهدا چه در زمان حیاتشان و چه امروز نام و یادشان برای مردم مایه برکت است. در این کنگره خدماتی مانند ساخت مسکن، اشتغال و درمان به مردم استان همدان ارائه خواهد شد که باعث جان‌بخشی دوباره به جامعه است.

سردار مهدی فرجی با اشاره به اینکه موضوعی که بعد از دفاع مقدس برای رزمندگان و به‌خصوص شهید همدانی بسیار مهم بود چگونگی انتقال این مهم به نسل‌های بعدی است، گفت: شکل‌های مختلفی برای این موضوع درنظر گرفته شده بود و یک سال بعد از جنگ این رویداد با مراسم‌های میثاق با شهدا و یادواره‌ها و سرکشی به خانواده شهدا شروع شد.

وی افزود: پس از کار پدر شهید زین‌الدین که در قم درخصوص یادواره شهدا انجام داد، قرار بر آن شد که هر استان این موضوع را پیگیری کند و یک برنامه متمرکز به‌عنوان کنکره شهدای استانی برگزار شود؛ همدان هم یکی از استان‌هایی بود که مدت بیش از 10 سال به جمع‌آوری آثار شهدا پرداخت و نخستین کنگره در سال 89 به سامان رسید.

فرجی تصریح کرد: شهید همدانی با آنکه مسئولیت‌های مهم و سنگینی را در آن زمان به‌عهده داشت، اما می‌خواست کنگره را در استان خود راه‌اندازی کند؛ بنابراین فرماندهان وقت استان را تشویق و ترغیب می‌کرد تا کنگره استانی (که یکی از بهترین کنگره‌های استانی بود) رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه در آن کنگره حداقل پنج شب برنامه شب‌های آفتاب برگزار شد، افزود: همچنین در حوزه نشر و تألیف کتاب و جمع‌آوری آثار شهدا و نیز برای مدارس و دانشگاه‌ها و خواهران برنامه‌های متنوعی در کنگره نخست برگزار شد که آن کنگره به نام امیران سرداران و هشت هزار شهید مطرح و به الگویی برای سایر استان‌ها بدل شد.

   سردار همدانی یکی از بانیان خستگی‌ناپذیر نخستین کنگره استان همدان

وی درخصوص بانیان این کنگره ادامه داد: سردار همدانی یکی از بانیان خستگی‌ناپذیر این کنگره بود که اعتقاد داشت هر مقدار برای این کنگره هزینه شود، سرمایه‌گذاری برای نسل آینده و جوانان است؛ جالب است بدانید خیلی از بانیان کنگره نخست مثل شهید مجتبی کرمی، شهید صانعی و شهید سیدمیلاد و شهید زارع الوانی که جزء نیروهای مردمی بودند، در زمان کنگره دوم شهید شده بودند. شهید مجتبی کرمی برای برپایی کنگره به مدت 33 روز با ما همکاری داشت و همان‌طور که شهید همدانی معتقد بود، این کنگره هر مقدار که هزینه داشت، یک سرمایه‌گذاری برای نسل آینده بود.

سردار فرجی خروجی‌ها و ثمرات کنگره نخست را باغ‌موزه دفاع مقدس،‌ کانون بسیج، هیئت رزمندگان و هیئت پیش‌کسوتان برشمرد و اذعان کرد: همچنین سالن ورزشی 6 هزار نفری شهید سلیمانی که نیمه‌کاره مانده بود به‌دلیل پیگیری‌های خوب شهید همدانی و مرکز، مبالغی را به‌عنوان کنگره دریافت کرد و موجب شد سالن انقلاب و شهید سلیمانی که برای فعالیت‌های ورزشی است، تکمیل شوند.

وی افزود: کنگره پیش رو مهم‌ترین هدفش همان‌طور که رهبری فرمودند، این است که سعی شود با مضرب شهدای هر شهر بحث خدمت‌رسانی به مردم را دنبال کند؛ ما نیز سعی داریم با مضربی از شهدای استان خدماتی در حوزه مسکن، اشتغال، آزادسازی زندانیان، سلامت، فزرندآوری و سایر مواردی که نیاز مردم است، به‌نام شهدا ارائه دهیم.

فرجی با بیان اینکه برخی کارها مثل مسکن، مباحث درمانی و بسته‌های معیشتی با نام هشت هزار شهید همدانی آغاز شده است، گفت: خیلی از سازمان‌ها و نهادها که در کنگره نخست نقش داشتند و بیشتر ادارات، خیلی از خدمات خود که دیده نمی‌شود را به نام و نیت شهدا ارائه خواهند داد و هر اداره در راستای حوزه فعالیتش در کنگره سهیم است.

وی تصریح کرد: برای کنگره نخست زمان بیشتری در اختیار بود که در این کنگره با توجه به محدودیت زمانی نیاز به تلاش بیشتری است که با نام شهدا خدمات زیادی ارائه شود تا روش و منش شهدا در زندگی مردم پیاده شده و سال‌ها آثار آن را در زندگی و تربیت فرزندانشان ببینند.

دبیر برگزاری کنگره 1402 با اشاره به اینکه امسال تهیه بسته‌های معیشتی در دوران کرونا را داشتیم، ابراز کرد: همچنین مرکز فعالی در ترک اعتیاد داریم که فعالیت شایانی دارد.

وی اذعان کرد: نام و یاد شهدا مایه برکت برای مردم است. در یکی از روستاهای تویسرکان مسکن‌هایی درحال ساخت بوده که در آینده در مناسبت‌ها افتتاح خواهند شد.

این مقام مسئول درخصوص کمیته‌های حاضر در این کنگره گفت: 22 کمیته درحال حاضر مشغول به فعالیت در این حوزه هستند که افزایش نیز خواهند یافت و بخشی از آن‌ها مثل جمع‌آوری، ورزش و جوانان، آموزش‌وپرورش، فرهنگیان، بنیاد شهید و نیروهای مسلح هم‌اکنون نیز فعال هستند.

فرجی بیان کرد: در کمیته جمع‌آوری سعی شده است تا از پدران و مادران شهدا که در قید حیات هستند، اطلاعات شهدا به‌خوبی جمع‌آوری شود؛ بعضی کمیته‌ها اجرایی و برخی درخصوص نشر کتاب (دانشگاه‌ها) هستند. در مجموعه معاونت اجتماعی استانداری نیز سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کنگره را تألیف کتاب خواند و گفت: ما به دنبال کتاب‌هایی هستیم که نویسنده‌هایی متخصص و با اطلاعات آن‌ها را تولید کنند که در این حوزه از افراد صاحب قلم مانند حمید حسام و خانم ضرابی‌زاده استفاده می‌کنیم. از دیگر ارگان‌هایی که به ما کمک می‌کنند می‌توان به حفظ آثار اشاره کرد که از اطلاعات و امکانات آن‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: این کنگره مردم‌نهاد است و با فراخوانی که داده شد، مردم و خیرین (خیرین مدرسه‌ساز و سلامت) با نام شهدا پای کار آمدند؛ درواقع بعد از فراخوان و اعلام موضوعات، افراد زیادی با حرفه‌های مختلف مانند آی‌تی و یا حتی در مباحث یدی به کمک ما آمدند. همچنین افرادی با گرفتن مرخصی اعلام آمادگی کردند و به‌لحاظ پشیبانی‌های سایتی و فضای مجازی نیز افراد اعلام آمادگی کرده‌اند.

فرجی با اشاره به جلساتی که با فرمانداران برگزار شده، گفت: فرمانداران به‌عنوان ستاد استانی و مسئولین سیاست‌گذاری هستند که در شهرستان‌ها طی سال 1401 یک کنگره شهرستانی تا کنگره اصلی داشته باشند و یکبار به‌صورت ارزشمند به تمام خانواده شهدا یک سرکشی خوب داشته باشند و با بررسی مشکلات آن‌ها، به دنبال رفع مسائل این عزیزان باشند.

   کنگره‌های شهرستانی از تویسرکان با سالروز عملیات مرصاد آغاز می‌شود

وی تصریح کرد: خانواده‌های شهدا هیچ‌گونه انتظاری از ما ندارند و ما با تهیه پرسشنامه و جویا شدن حال آن‌ها پیگیر مشکلاتشان خواهیم بود؛ کنگره‌های شهرستانی از تویسرکان با سالروز عملیات مرصاد آغاز خواهد شد که بعد در سایر شهرستان‌های استان با همراه شدن نوجوانان و جوانان این کنگره‌ها برگزار خواهد شد.

فرجی همچنین درخصوص نقش خواهران در کنگره افزود: با کمک بسیج جامعه زنان و مسئول امور زنان استانداری مجموعه‌ای ارزشمند را خواهران درحال پیگیری هستند؛ همچنین یک یادواره برای خواهران شهید نماز جمعه دنبال می‌شود که یکبار با محوریت شهید مرضیه حدیدچی و دفعه‌های بعد با محوریت دیگر شهدای زن انجام خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: ما بیش از یک‌هزار آبروی محله در محلات داشته‌ایم؛ هر پایگاه مقاومت و هر مدرسه یک یادواره خواهد داشت که آموزش‌وپرورش هم موظف به اجرای آن شده است تا همه نوجوانان در سراسر استان با شهدا آشنا شوند.

شناسه خبر 56477