شناسه خبر:56484
1401/3/23 08:30:32

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: با نوسازی اتوبوس‌ها و همچنین پرداخت تسهیلات به تاکسی‌ها، تجدید قوای جدیدی در حمل‌ونقل شهری رخ داده است.

22 خردادماه مراسم رونمایی از 11 دستگاه اتوبوس و 89 دستگاه تاکسی در محل همایش‌های قرآنی استان همدان با حضور شهردار و برخی اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان در این مراسم با اشاره به اینکه متولی بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های درون‌شهری، تاکسیرانی و پایانه‌ها حمل‌ونقل درون‌شهری است، گفت: به غیر از خودرو‌های شخصی، همه خودرو‌های موجود در شهر جزء حمل‌ونقل شهری هستند.

محمدرضا بیاناتی با اشاره به آمار، ابراز کرد: خانواده حمل‌ونقل استان همدان 16 هزار نفری است و گستردگی فعالیت در حمل‌ونقل شهری بسیار است که روزمرگی باعث شده خیلی به آن توجه نشود؛ درخصوص بازسازی طی سال 99 تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان همدان با صندوق کارآفرینی امید بسته شد.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه مبنی بر این بود که بازسازی وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام شود؛ زیرا از سال 92 به بعد هیچ‌گونه اتوبوسی به مجموعه اتوبوسرانی در کشور تزریق نشده است و راهکار آن بود که چون قیمت اتوبوس دیزلی هم‌اکنون چهار تا پنج میلیارد تومان است و هزینه بالایی برای تأمین آن نیاز است، پس به بازسازی روی آورده شد.

بیاناتی با اشاره به اینکه همدان نخستین شهری است که این بازسازی را شروع کرده است، افزود: پس از همدان این اتفاق در شهر اصفهان رقم خواهد خورد؛ در همدان هم‌اکنون 11 دستگاه بازسازی شده که برای این بازسازی ابتدا قرار بود 375 میلیون تومان هزینه بشود، اما در فاز نخست این رقم 600 میلیون و در فاز دوم بازسازی هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد تومان فاکتور شد. سابق 78 دستگاه اتوبوس را تنها با دو میلیارد و 400 میلیون تومان خریده بودیم، البته این بازسازی معمولی نیست و همه‌جانبه و مطلوب بوده که به‌عبارتی صفر تا صد اتوبوس بازسازی شده است.

وی اذعان کرد: قرارداد این بازسازی با شرکت شهاب‌خودرو که وابسته به آستان قدس رضوی است، بسته شد و 18 دستگاه در شهر همدان وصول شده؛ به‌عبارتی با شروع آن می‌توان گفت نوسازی در شهر همدان اتفاق افتاده است.

بیاناتی گفت: در اصل می‌توانیم بگوییم نوسازی اتوبوس‌ها پنج سال دیگر در همدان تمدید شده است که هشت دستگاه هم تا مردادماه به همدان افزوده خواهد شد و مجموعاً 26 دستگاه را شامل می‌شود که برای این اتوبوس‌ها دو میلیارد و 400 میلیون تومان را دولت پرداخت کرده و رقمی را هم صندوق (حدود دو برابر) گذاشته است که بازپرداختش توسط شهرداری همدان خواهد بود؛ درکل 21 میلیارد تومان شهرداری در بازسازی این 26 دستگاه هزینه کرده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه 116 دستگاه تاکسی فرسوده با همت خود تاکسی‌داران طی سال 1400-1401 بازسازی شده است، ابراز کرد:‌ سه هزار و 437 دستگاه در همدان فعالیت می‌کنند که 200 دستگاه در حد اسقاط است و بالای 67 درصد دچار فرسودگی کامل هستند.

وی افزود: اگر بالای 15 سال کار را برای تاکسی‌ها درنظر بگیریم، بالغ‌بر 27 درصد تاکسی فرسوده در سطح شهر داریم که برخی از مالکان آن‌ها با دریافت وام 50 میلیونی، 9 درصد خودروهای خود را نوسازی کرده‌اند. شهردار همدان ظرفیتی را برای استان درخصوص اتوبوس گرفتند که تعدادی به همدان اختصاص یافته است.

بیاناتی به تعداد سه هزار و 474 دستگاه تاکسی فعال در استان اشاره کرد و گفت: روزانه 258 هزار و 720 سفر توسط تاکسیرانی انجام که 195 هزار نفر را شامل می‌شود. درکل جابه‌جایی تاکسی‌ها در شهر رقمی بالغ‌بر پنج میلیون و هفت هزار نفر است که این آمار مربوط به اردیبهشت‌ماه امسال و 60 میلیون نفر سفر در شهر همدان بوده و 88 خط در همدان فعال است.

وی اذعان کرد: 217 اتوبوس فعال در شهر وجود دارد که هر دستگاه اتوبوس حداقل 500 نفر را جابه‌جا می‌کند که تا 900 نفر هم می‌رسد و روزانه 63 هزار نفر جابه‌جایی را رقم می‌زند که یک میلیون و 638 هزار نفر را در ماه جابه‌جا می‌کند. در سال این رقم بالغ‌بر 19 میلیون و 700 هزار نفر است که 80 میلیون نفر جابه‌جا می‌شوند و باعث کاهش آلودگی و ترافیک است.

این مقام مسئول افزود: عموماً افرادی که درآمد متوسط دارند، از اتوبوس استفاده می‌کنند که این جابه‌جایی برای شهرداری همدان 6 هزار تومان است و یک‌هزار و 400 تومان از مردم دریافت می‌شود که یک‌چهارم هزینه اصلی است. امسال برای نخستین‌بار 40 درصد افزایش نرخ تاکسی داشتیم که به‌دلیل نداشتن افزایش قیمت در گذشته بوده و با نرخ تورم متناسب بود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حمل‌ونقل عمومی یکی از نیاز‌های شهر پُرجمعیت و گردشگرپذیر همدان است، گفت: شاهد حضور افراد از سراسر کشور و حتی خارج از کشور در همدان هستیم که ما را ناگزیر به توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌کند؛ همچنین وقتی محدوده ترافیکی شهر همدان افزایش بیابد، نیاز است حمل‌ونقل عمومی این حوزه را پاسخگو باشد.

محمود مسگریان با اشاره به نامه ارسالی به شورا توسط اهالی خیابان شریعتی در اعتراض به آلودگی‌های صوتی، افزود: نیاز است تا بحث پارک‌سوارها را بیشتر پیگیری کنیم که زیربنای حل این موضوع است.

وی همچنین از رانندگان تشکر کرد و گفت: رانندگان بار اصلی زحمت حمل‌ونقل عمومی را بر دوش می‌کشند. خوشبختانه تاکسیرانی برای بیمه آن‌ها پیگیری‌هایی انجام داده که مسرت‌بخش است.

شهردار همدان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ترافیک جزئی از واقعیت شهر همدان شده است، ابراز کرد: شهر ما بسیار زیبا است، اما به‌لحاظ ترافیکی مشکل‌زا بوده و با شهرهای دیگر متفاوت است که نیاز به اعمال سیاست‌های ترافیکی متفاوت‌تر با سایر شهر‌ها است و به پژوهش نیاز دارد که شورای اسلامی شهر دوره ششم توجه به حوزه مطالعاتی درخصوص حمل‌ونقل شهری دارد و پروژه‌های خوبی نیز توسط مدیران قبلی پیگیری شده است

سیدمسعود حسینی افزود: در اوایل دوره خدمت من در چهارراه بابک قرار به احداث یک زیرگذر بود که تیم مطالعه‌کننده نتیجه گرفت در این چهارراه نیاز به زیرگذر نیست.

وی با اشاره به بحث جامع حمل‌ونقل شهری به‌عنوان محور کارها، گفت: آنچه که در مدیریت شهری به دنبال آن هستیم این است که بحث‌های کارشناسی را به سمت دیدگاه‌های قطبی و غیر کارشناسی نبریم.

حسینی با بیان اینکه مرکز شهر ما جذابیت سفر دارد، افزود: تمام مراکز خرید ما در مرکز شهر است که باعث افزایش حضور افراد در آن می‌شود و جذابیت سفر به مرکز شهر را با جایگزین کردن در سایر قسمت‌ها مثل میدان بار جدید یا مراکز خرید در سایر قسمت‌های شهر، باید تغییر دهیم و باعث عدم تجمع بیشتر در مرکز شهر شویم. باید ناوگان‌های عمومی را افزایش دهیم که استانداردش برای هر یک‌هزار نفر یک اتوبوس است و با آن درحال حاضر فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه سه سال قبل اتوبوس‌ها به قیمت 15 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده بودند، تشریح کرد: امروز در پی افزایش قیمت با بازسازی آن‌ها از هزینه‌های اضافی جلوگیری شد که سه دستگاه از این اتوبوس‌ها در خود همدان بازسازی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پارک‌سواران و پارکینگ‌ها نیاز به پیگیری دارد تا شلوغی‌ها را کم کنیم، گفت: همچنین جهت کاهش آلایندگی‌ها برای محیط‌زیست، استفاده از دوچرخه‌ها و اتوبوس برقی را پیگیری می‌کنیم که در همدان اتوبوس برقی به مدت یک هفته تست خواهد شد که مناسب است یا خیر.

حسینی با اشاره به در دسترس بودن حمل‌ونقل به عنوان امری مهم، اظهار کرد: ارتباط تاکسیرانی و بخش خصوصی مثل اسنپ را داشته و در بحث اتوبوسرانی قصد داریم سهمیه استان را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر نیز گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین وظیفه‌ها و مسئولیت شهری است؛ در این راستا اگر جمهوری اسلامی بنا به فرموده حاج‌قاسم سلیمانی حرم است، نگهداری از آن هم باید متفاوت باشد. اگر در زمان طاغوت مسئولی کم‌کاری و کوتاهی می‌کرد، این باعث می‌شد تا آبروی حکومت ظلم وجور بیشتر برود، اما اگر امروز در سایه نظام جمهوری اسلامی کسی کم‌کاری کند باعث ناکارآمد معرفی کردن نظام ارزشی و ولایی است؛ پس ما موظفیم در هر حوزه‌ای که هستیم نهایت تلاش خود را داشته باشیم.

مهدی حیدری با اشاره به اینکه بعد از کرونا شهر به‌لحاظ ترافیکی قفل می‌شد، ابراز کرد: باید به استقبال حل آن رفت، زیرا با توجه به افزایش تعداد ماشین‌ها، بازهم جوابگو نخواهیم بود و اگر در راستای مدیریت هوشمند پیش نرویم، مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری‌ها به دور از قیمت‌گذاری سیاسی باشد، گفت: اگر ما نوسازی می‌خواهیم، باید معیشت این عزیزان تأمین شود. باید توسعه دانش‌بنیان حمل‌و‌نقل را داشته تا بهبود عملکرد را شاهد باشیم و همچنین اپلیکیشن‌هایی برای اطلاع از اتوبوس‌ها طراحی شود.

شناسه خبر 56484