شناسه خبر:56607
1401/3/26 08:13:27

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با اشاره به راه‌اندازی دهکده فناوری کشاورزی در استان، گفت: این مهم فصل جدیدی در شکل‌گیری کشاورزی نوین با استفاده از روش‌های علمی را رقم خواهد زد؛ برای توسعه و رونق تولید چاره‌ای به غیر از حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان نداریم.

روز گذشته آیین امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی «دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی» استان و تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید پارک علم و فناوری با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار همدان و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد.

   ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان همدان در ردیف نخستین ستادهای کشوری است

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور استان همدان را رنگین‌کمانی از پتانسیل‌های گوناگون از سفال و گردشگری تا نیروی انسانی و قشر فرهیخته با داشتن دو دانشگاه بزرگ بوعلی‌سینا و صنعتی خواند و تصریح کرد: آغاز فعالیت رسمی مجموعه‌های پارک علم و فناوری به سال 1388 بازمی گردد و مفتخریم که این مراکز زمینه مناسبی برای رشد و توسعه علمی براساس دانش و فناوری‌های نوین در سطح استان‌ها فراهم کرده است.

علی خیرالدین خاطرنشان کرد: همدان در ردیف نخستین استان‌های کشور است که ستاد اقتصاد دانش‌بنیان را تشکیل داده و جلسات آن مرتباً تشکیل می‌شود که امیدواریم در این ستاد مشکلات حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خوبی بررسی شده و اقدامات مؤثر برای رفع آن‌ها انجام شود.

وی شکل گیری ستاد دانش‌بنیان را ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه علم و فناوری در استان همدان خواند و اعلام کرد: خوشبختانه 280 واحد فناوری و 54 واحد دانش‌بنیان در مجموعه پارک علم و فناوری استان همدان فعال است که نگاهی به نیروی انسانی غنی این استان نشان می‌دهد این تعداد می‌تواند افزایش هم پیدا کند.

این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری یک نوع شهرک صنعتی مبتنی بر دانش و فناوری است، اظهار کرد: باید برای توسعه و رونق فعالیت‌های این شهرک در راستای تحقق شعار سال و توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی مبتنی بر فناوری تلاش کرد؛ به‌عبارتی کارآفرینی در بخش اشتغال و صنعت نیاز به آموزش دارد و زمینه برای این امر مهیا است.

   دستیابی به بهره‌وری بیشتر، مستلزم اجرای شیوه‌های نوین دانش‌بنیان

استاندار همدان نیز انتصاب کزازی به ریاست پارک علم و فناوری استان را مؤثر خواند و ابراز امیدواری کرد: با توجه به تجربه وی اقدامات سازنده‌ای در حوزه فناوری و دانش‌بنیان در استان انجام خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شیوه‌های تولید سنتی هزینه‌بر و با بهره‌وری پایین دیگر اثرگذار نیست، تصریح کرد: درحال حاضر همان‌گونه که رهبر انقلاب نیز تأکید دارند، دستیابی به بهره‌وری بیشتر، رونق و توسعه اقتصادی و فرآیند تولید محصولات در استان مستلزم اجرای شیوه‌های نوین دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری است.

وی ادامه داد: اینکه رهبر انقلاب (دام ظله) در سال‌های اخیر همواره بر تولید تأکید کرده و امسال نیز تولید مبتنی بر فناوری، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را مورد توجه و تأکید قرار دادند، به معنای نام‌گذاری یک سال نیست، بلکه در سال نام‌گذاری کلید کار خورده شده و باید همواره طی سال‌های آتی مورد توجه باشد و در مدار حرکت ما قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان همدان اثرگذار بودن تولید را مرهون شیوه‌های نوین فناوری و دانش‌بنیان و روند و هدایت ساختارهای سنتی خواند و افزود: البته ما نمی‌خواهیم با ایجاد ساختارهای جدید، ساختارهای قدیمی‌ها را از بین ببریم، بلکه تلاش خواهیم کرد تولید را به سمت شیوه‌های جدید و دانش‌بنیان سوق دهیم.

   پارک علم و فناوری یک محیط آزمایشگاهی برای تبدیل ‌ دانش به کالا است

قاسمی‌فرزاد متذکر شد: پارک علم و فناوری یک محیط آزمایشگاهی است که دانش را به کالا تبدیل ‌کند، به‌عبارتی رسالت پارک در این بخش مشخص می‌شود که با استفاده از دانش، بهره‌وری در تولید کالا را افزایش دهد.

این مقام مسئول با اشاره به راه‌اندازی دهکده فناوری کشاورزی در استان، توضیح داد: این مهم فصل جدیدی در شکل‌گیری کشاورزی نوین با استفاده از روش‌های علمی را رقم خواهد زد، چراکه برای توسعه و رونق تولید چاره‌ای به غیر از حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز در برخی از نقاط کشور شاهد این هستیم که با استفاده از دانش محققان و روش‌های نوین آبیاری کشاورزی، میزان مصرف آب برای تولید برخی محصولات کشاورزی کاهش چشمگیر داشته؛ به‌طوری که آب مصرفی گوجه فرنگی از 254 لیتر به حدود 3.5 لیتر کاهش یافته است.

   ما به دنبال عمل سیاسی و گزارش‌های کاغذی نیستیم

استاندار همدان با استناد به نگاه ویژه دولت سیزدهم و مدیران اجرایی استان به تولید دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری‌های نوین، افزود: تلاش خواهیم کرد تا در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان اعتبار خوبی در این حوزه و حوزه‌های مشابه برای تحقق اهداف مورد نظر جذب کنیم؛ ضمن اینکه باید تأکید کنم ما به دنبال عمل سیاسی و گزارش‌های کاغذی نیستیم.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای تحقق تولید دانش‌بنیان در دستور کار ما قرار دارد و سعی بر این است که فضای فیزیکی مورد نیاز شرکت‌های فناوری تکنو را از 50 هکتار به 500 هکتار افزایش دهیم تا شاهد کاهش مشکلات و پیشرفت انجام کارها باشیم.

وی در پایان سخنان خود از راه‌اندازی دهکده کشاورزی همدان ابراز خرسندی کرد و گفت: ما درحال حاضر در حوزه کشاورزی با بحران آب مواجهیم که همین مسئله امنیت غذایی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ بنابراین نگاه ویژه‌ای به دانش‌بنیان داشته و همه دانشگاه‌ها، بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری را به‌عنوان محور تولید و توسعه قرار داده‌ایم تا کار با قدرت و قوت بیشتری پیش برود.

گفتنی است؛ در این مراسم از خدمات «محمدحسین مرادی» تقدیر و حکم انتصاب «مجید کزازی» به‌عنوان رئیس جدید پارک علم و فناوری استان به وی اهدا شد و تفاهم‌نامه راه‌اندازی دهکده فناوری کشاورزی استان همدان نیز با حضور استاندار همدان و توسط معاون وزیر علوم و معاون اقتصادی استاندار همدان امضا شد.

شناسه خبر 56607