شناسه خبر:57109
1401/4/6 09:30:18

سپهرغرب، گروه متن زندگی: در روزهای بلند تابستان که فاصله میان ناهار و شام طولانی تر از معمول می‌شود، عصرانه به شکل خاصی جای خود را در بین وعده‌های اصلی باز می‌کند و یک میان وعده سبک و تابستانه حسابی می‌چسبد؛ اما اینکه در این وعده چه چیزهایی بخوریم تا هم مناسب هوای گرم تابستان باشد و هم نیاز غذایی خانواده خصوصا بچه‌های کوچک را فراهم کند، بسیار مهم است.

وقتی در یک عصر تابستانی، خسته و بی رمق به خانه برمی‌گردیم، شاید هیچ چیز مثل یک نوشیدنی خنک و عصرانه ای سبک و تابستانی، حال آدم را خوب نکند؛ هرچقدر هم که هوای آتشین این فصل مفرح بی حالتان کرده باشد، نشستن در کنار خانواده و گپ و گفتی صمیمانه بعد از یک روز پرمشغله، حالتان را جامی‌آورد. ترتیب یک عصرانه ساده و مقوی را معمولا مادر خانواده به بهترین نحوممکن مدیریت می‌کند و متناسب با ذائقه اهالی خانه، بهترین‌ها را برای یک دورهمی ساده درنظر می‌گیرد. اصلا اینکه بتوانیم در یک عصر تابستانی، خوراکی مناسب برای همه افراد خانواده آماده کنیم، نه تنها کارکوچکی نیست، بلکه هنری بزرگ است و می‌تواند سلامت تک تک افراد خانواده را تضمین کند.

خداحافظی با کشوی خوراکی‌های مضر

گرچه از نظر بیشتر بچه ها، خوردن تنقلات حتی از جنس چیپس و پفک، بهترین گزینه است اما مادرها با آن روحیه مسئولیت پذیر و منعطف خود می‌توانند این میان وعده غذایی را به اتفاقی جذاب تبدیل کرده و همه را پای سفره ای دلچسب بنشانند؛ پس قبل از هرچیز باید بدانیم که کشوهای کابینت، جایی برای انبار کردن تنقلات ناسالم نیست و اگر فززندانمان از کودکی به چنین تصویری در آشپزخانه عادت نکنند، قطعا ذائقه آن‌ها درآینده نیز به این نوع تغذیه سوق پیدا نمی کند و می‌توان سلامت آن‌ها را تاحدزیادی تضمین کرد. چقدر خوب است که بتوانیم از همین حالا با کشوهای مملو از خوراکی‌های مضر خداحافظی کنیم و برنامه غذایی بهتری را برای میان وعده‌های خانواده از جمله عصرانه‌های تابستانه درنظر بگیریم. اصلا کار سختی نیست؛ فقط کافی است بتوانیم جایگزین‌های خوبی برای بسته‌های خوراکی فروشگاهی آماده کنیم و هرزمان که کودکمان درخواست خوراکی داشت، تغذیه ای جذاب اما مفید را پیش رویش قرار دهیم. میوه‌های تازه و خشک شده رنگارنگ، ذرت‌هایی که به راحتی می‌توان در خانه طبخ کرد، کیک‌های خانگی، خشکبار و نخودچی کشمش و خوراکی‌هایی از این دست، گزینه‌هایی هستند که حتما می‌توانند جای خوراکی‌های صنعتی را بگیرند. البته به شرط آنکه با آن کشوهای ناسالم خداحافظی کرده باشیم و همه افراد خانواده بدانند درصورت گرسنگی، دیگر نمی توانند به سراغ چنین کشویی بروند و با خوردن تغذیه ای ناسالم به یک سیری کاذب برسند.

 عصرانه ای سالم با خوراکی‌های متنوع

وقتی حرف از یک عصرانه تابستانی است، حتما خوراکی‌های رنگارنگ جلوی چشمتان رژه می‌رود. سبزی تازه، هندوانه، طالبی، خربزه، خیار و گوجه و انواع خوراکی‌های خنکی که می‌توانند حرارت بدنتان را حسابی پایین بیاورند و ویتامین‌های یک روزتان را تامین کنند. برای هروعده عصرانه می‌توانید بنا به آنچه در یخچال خانه تان موجود است، یکی از انواع این خوراکی‌ها را انتخاب کنید. البته از نظرسنجی غافل نشوید و حتما میل و سلیقه دیگر اعضای خانواده به خصوص بچه‌ها را درنظر بگیرید. علاوه بر مهیاکردن سوروسات عصرانه، چیدن سفره هم، برای خود فوت و فنی دارد و می‌تواند اشتهای همه را تحریک کند، پس سعی کنید باحوصله و سلیقه هرچه تمام تر سفره عصرانه خود را بچینید. وقتی می‌گوییم باسلیقه، منظورمان به هیچ عنوان تجملات نیست، بلکه حوصله به خرج دادن برای چیدن سفره و تزیین همان چیزهایی است که می‌خواهیم سرسفره بگذاریم. مثلا می‌توانیم خیار و گوجه و حتی هندوانه و طالبی را کمی متفاوت و مدل دار خرد کرده وسرسفره بگذاریم. تزیین سفره همیشه مختص به سفره‌های مهمانی نیست و گاهی لازم است که هوای خودمان را هم داشته باشیم.

 اعتماد به همکاری و سلیقه اعضای خانواده

اگر دوست داشته باشید می‌توانید درهنگام آماده کردن عصرانه و چیدن سفره از بقیه اعضای خانواده کمک بگیرید تا این کار برایتان به یک روتین تکراری و خسته کننده تبدیل نشود و خودتان هم از این عصرانه لذت ببرید. اصلا می‌توانید مسئولیت عصرانه بعضی روزها را به بقیه اعضای خانواده بسپارید و کمی هم شما از سلیقه آن‌ها بهره مند شوید. البته حواستان باشد که در این مواقع به کسانی که عصرانه را آماده می‌کنند، اختیارکامل بدهید. معمولا مادرها به سبب وسواس‌ها و احساس کمال گرایی خود، دلشان می‌خواهد همه چیز به بهترین نحو ممکن انجام شود که نتیجه آن نیز می‌شود تذکرهای مداوم به کسانی که درحال همکاری هستند اما این مساله، منجر به کناره گیری افراد خانواده برای همکاری شده و عملا ذوق آن‌ها و حس مسئولیت پذیریشان را کور می‌کند.

 دور سفره یکبار مصرف را خط بکشید

وقتی همه چیز برای چیدن سفره آماده شد و همه افراد خانواده دور هم جمع شدند، وقت خوردن عصرانه ای دلچسب است اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از سفره‌های یکبارمصرف استفاده نکنید. حتما می‌دانید که سفره‌های یکبارمصرف علاوه بر مضرات زیست محیطی، متشکل از موادشیمیایی بسیار مضر هستند و حتی تصور اینکه نان گرم آلوده شده به مواد شیمیایی را به خرد خانواده بدهیم هم آدم را به وحشت می‌اندازد، پس حتما از همان سفره‌های سنتی به خصوص سفره‌های پارچه ای استفاده کنید و نگران این نباشید و بدانید که خوردن عصرانه یا هر وعده غذایی دیگری پای سفره‌های سنتی، مزه دیگری دارد.

 زیاده روی نکنید

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، تعادل در خوردن است. عصرانه به عنوان یک میان وعده به شمار می‌رود که نباید در آن زیاده روی کرد. به هرحال فاصله این میان وعده با وعده شام، چندان زیاد نیست و خوردن افراطی می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. البته برای کسانی که به فکر تناسب اندام و مهمتر از آن، سلامتی خود هستند، عصرانه یک وعده اصلی به شمار می‌رود. این افراد، عصرانه را در ساعات پایانی روز می‌خورند و شب‌ها بسیار سبک به رختخواب می‌روند.

شناسه خبر 57109