شناسه خبر:57185
1401/4/8 11:19:54

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: به‌دنبال جنگ اوکراین و کاهش صادرات گاز از روسیه به قاره سبز, بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان, ایتالیا, اتریش و هلند بار دیگر مشعل‌های نیروگاه زغال سنگ که بالاترین میزان «ردپای کربن» را دارد, روشن کرده‌اند.

بحران انرژی در قاره سبز که به‌دنبال جنگ روسیه و اوکراین به‌وجود آمده, باعث شده تا کشورهای اروپایی برخلاف شعارهای همیشگی خود مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای, رسیدن به کربن صفر و پایبندی به معاهده پاریس پشت کنند و برای تأمین انرژی شهروندان خود بار دیگر مشعل‌های نیروگاه زغال سنگ که بالاترین میزان «ردپای کربن» را دارد, روشن کنند.

این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که اروپایی‌ها همواره از کشورهای در حال توسعه به دلیل استفاده از زغال سنگ انتقاد کرده و این کشورها را عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا و افزایش گرمایش جهانی ناشی از آن می‌دانند. روی آوردن کشورهای اروپایی به سوزاندن زغال سنگ کاملاً در تضاد با ممنوعیت کامل استفاده از زغال سنگ تا سال 2038 و همچنین برنامه رسیدن به کربن صفر تا سال 2050 است.

پیش‌بینی می‌شود که با این اقدام اروپایی‌ها در سال 2022, رکورد جدید از افزایش گازهای گلخانه‌ای و انتشار دی‌اکسید کربن در جهان ثبت شود. نیروگاه‌های زغال سنگ علاوه بر اینکه بیشترین رد پای کربن را به جای می‌گذارند و از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند, بسیار نیز هزینه‌بر هستند.

شناسه خبر 57185