شناسه خبر:57438
1401/4/15 08:42:10

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه توسعه کشت دانه‌های روغنی در راستای حرکت برای تأمین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن از برنامه‌ها و اولویت این وزراتخانه است، از کشت این محصول در چهار هزار و 603 هکتار از اراضی استان خبر داد.

«علی بایگانه» روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه از این سطح زیر کشت یک‌هزار و 250 هکتار به کشت کلزا اختصاص دارد، اظهار کرد: از ابتدای تیرماه برداشت کلزا در اراضی زراعی استان همدان آغاز شده و تاکنون 520 تُن خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان تیرماه حدود دو هزار تُن محصول کلزا خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت خرید محصول کلزا 23 هزار و 500 تومان بوده که در استان همدان کارخانه روغن‌کشی خزل نهاوند درحال خریداری محصول است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به دیگر دانه‌های روغنی کشت‌شده در استان، گفت: در سال زراعی جاری 178 هکتار کاملینا در استان کشت شده و با وجود مشکلات خشک‌سالی، تاکنون 11 تُن دانه تحویل مراکز خرید شده است.

بایگانه با بیان اینکه سه هزار و 175 هکتار نیز محصول گلرنگ در استان همدان کشت شده است، افزود: کشت این محصول در تناوب اراضی دیم یکی از اهداف مهم در زمینه افزایش خوداتکایی در دانه‌های روغنی است و همدان از استان‌های پیشرو در کشت گلرنگ و دارای بیشترین سطح زیر کشت دیم این محصول در کشور است.

وی شروع برداشت گلرنگ را از اواخر تیرماه عنوان کرد و گفت که از سطح زیر کشت این محصول در استان همدان حدود 900 تُن برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به برداشت حدود هفت هزار تُن آلبالو از باغ‌های استان، اذعان کرد: کار برداشت آلبالو از باغ‌های استان آغاز شده است.

«حجت‌الله شهبازی» اظهار کرد: میانگین برداشت آلبالو از هر هکتار باغ در استان همدان 6 هزار کیلوگرم است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید آلبالوی استان همدان به بیش از هفت هزار تُن برسد.

وی سطح باغات آلبالو در استان همدان را یک‌هزار و 304 هکتار عنوان کرد و افزود: از این مقدار باغ آلبالو در استان همدان، یک‌هزار و 123 هکتار باغات بارور و 172 هکتار غیر بارور است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز از پیش‌بینی برداشت 450 تُن زردآلو از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: برداشت این محصول از 70 هکتار باغات بارور این شهرستان آغاز شده است.

«عبدالحسین اکبری» با بیان اینکه از پنج هزار و 700 هکتار باغات این شهرستان حدود 77 هکتار به کشت زردآلو اختصاص دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 450 تُن زردآلو در شهرستان بهار برداشت شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد ارقام زردآلوی شهرستان بهار از نوع محلی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال زردآلوکاران با سرمازدگی زیادی مواجه نشدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه 40 درصد محصول زردآلوی بهار به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود، گفت: فقدان صنایع تبدیلی در این شهرستان موجب شده محصولات به‌طور تازه‌خوری به بازار عرضه شده و فرآوری به شکل سنتی انجام می‌شود؛ بنابراین کاشت ارقام مقاوم به آفات و بیماری‌ها منجر به افزایش عملکرد این محصول می‌شود.

 

شناسه خبر 57438