شناسه خبر:57441
1401/4/15 08:49:56

سپهرغرب، گروه خانواده: دنیای پدر- دختری خیلی می‌تواند جذاب و رنگی باشد؛ به شرطی که پدران از همان لحظه تولد نقش پدرانه خود را فراموش نکنند، دخترانشان را تحت حمایت مهربانانه خود قرار دهند و ارتباط مؤثری با آن‌ها برقرار کنند. اما چطور؟ این گزارش را بخوانید.

«از روزی که به دنیا اومدی، مجبورت نکردم کاری که دوست نداری رو انجام بدی، لباسی که دوس نداری تنت نکردم، موهاتو به‌زور نبستم، کلاس‌های جور واجور نفرستادمت که اونجا چرت بزنی و خسته بشی و نهایتاً همه‌چی از یادت بره، تلاش کردم آنقدر نوازشت کنم و دوست داشته باشم که عزت نفست بالا بره؛ تا وقتی که جوون شدی با اولین مردی که دیدی، دلت نلرزه! یادت دادم تا آروم و مؤدب باشی و همیشه توکلت به خدا باشه. امیدم این بود که یاد بگیری برای زیبا بودن، خودت بودن کافیه، نیازی به بزک دوزک نداری. سعی کردم یاد بگیری برای حرف و خوشایند هر آدمی زندگی نکنی و خوشبختی رو خودت به‌دست بیاری.

آرزوم فقط دیدنت تو لباس عروسی نیست. برات آرزوهای دیگه‌ای هم دارم. آرزوی نشاط قلبی داشتن، مؤمن بودن، موفق بودن تو درس و زندگی و کار. آرزو دارم بدونی که ارزشت به زیبایی ظاهریت نیست. زیبایی واقعی مؤمن بودنته نه زیبایی چشم و ابرو و شکل و شمایلت. این خودت هستی که ارزشمندی.». این‌ها واگویه‌های یک پدر به دخترش است که هر از گاهی برای دخترش می‌نویسد.

دنیای پدر دختری می‌تواند خیلی رنگی و جذاب باشد. چقدر خوب است که پدران آنقدر با دخترانشان صمیمی باشند که درباره هر چیزی که لازم است با آن‌ها صحبت کنند؛ به نوعی اولین الگو و عشق جنس مخالف دخترانشان باشند. چند نکته مهارتی درباره نحوه قهرمان بودن پدران در زندگی دخترانشان را با هم مرور می‌کنیم. بخشی از این نکات را «سارا رحیم‌زاده، روان‌شناس کودک» برایمان می‌گوید.

  اهمیت کیفیت ارتباط پدر و دختر

پدر و مادر یک کودک هر دو با هم تصمیم می‌گیرند که به یک انسان زندگی ببخشند اما گاهی بعد از تولدِ کودک نقش‌های اجتماعی باعث می‌شود حضور و مشارکت پدرها در فرزندپروری به‌عنوان یک نقش اصلی فراموش شود، در حالی که کودک هم به پدر و هم به مادر برای فرایندهای مختلف رشد شخصیتش نیاز دارد.

این روان‌شناس کودک در این باره می‌گوید: در جریان فرزندپروری، حضور فیزیکی پدر به تنهایی کافی نیست. پدر هم باید یک رابطه شخصی دلبستگی‌محور با فرزندش داشته باشد، خصوصاً اگر فرزندشان دختر است قطعاً نیاز به حمایت و همراهی پدر دارد.

پدرها نقش اساسی در تشکیل و پرورش عزت نفس دخترانشان دارند. بنابراین پدر نباید از دخترش فاصله بگیرد و نسبت به فرزندش، علایق، مهارت‌ها، خصوصیات، تلاش‌ها و دستاوردهایش بی‌تفاوت باشد. هر دختری در مسیر رشدش نیاز به تشویق و حمایت پدرش دارد.

حتی در قرآن نیز به اهمیت دختردار شدن اشاره می‌کند، در آیه 49 سوره «شوری» از دختر به‌عنوان هدیه یاد می‌شود و تأکید می‌کند که همه باید از داشتن این هدیه خوشحال باشند و این بهترین تعبیر در حس و حال دختردارها است در حالی که برای پسرها چنین تعبیری نیامده است.

یکی از مسائلی که گاهاً باعث فاصله انداختن بین پدران و دختران می‌شود، ترس است. گاه پیش می‌آید که مادران باعث ترس دخترانشان از پدر می‌شوند، در حالی که تصور می‌کند اقتدر پدرانه را حفظ کرده باعث ترس فرزندش از پدر می‌شود. پدر باید در زندگی دختر یک نقش حامی و مهربان ایفا کند نه یک فرد ترسناک که دخترش از او بترسد. مادران هوشیار باشند که عامل ترس کودکان از پدران نباشند.

رحیم‌زاده به روایت‌هایی که از دختردوستی حضرت رسول (ص) نقل شده اشاره می‌کند و می‌گوید:«شاهدان وقتی ارتباط حضرت رسول (ص) و دخترش فاطمه (س) را می‌دیدند حیرت می‌کردند.حضرت دست دخترش فاطمه (س) را می‌بوسید و می‌فرمود: «پدرش فدای او باد.» وقتی حضرت عازم سفر می‌شد از فرط محبتی که به دخترش داشت آخرین نفر با دخترش خداحافظی می‌کرد و به محض بازگشت اولین نفری را که ملاقات می‌کرد فاطمه (س) بود ومی­‌فرمود: «بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام می‌کنم».

وی می‌گوید: کافی است این روایت‌ها را بخوانیم تا بدانیم پیامبر ما چطور در جذب محبت دختر و نوازش او به دیگران درس می‌داد. کودک باید بداند که همیشه در مواقع نیاز می‌تواند روی حمایت و مراقبت پدرش حساب کند، البته این فقط مخصوص دختران نیست بلکه چه دختر و چه پسر باید روی حمایت پدرشان حساب کنند.

در کتاب‌های علمی نتایج پژوهش‌ها (مؤسسه فادرهود، 2010) آمده است که فرزندانِ پدرهایی که ارتباط مؤثر و فعالی با هم داشتند، عملکرد بهتری در مدرسه دارند. کمتر به مشکلات سلامت روان دچار می‌شوند، در دوران نوجوانی و کودکی دردسرهای کمتری در ارتباط با جامعه تجربه می‌کنند و در آینده تحصیلی، شغلی و مالی هم دستاوردهای بهتری کسب می‌کنند. همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت دخترها در تحصیلات، به میزان باور و اعتماد پدرانشان بستگی دارد.

در پژوهش دیگری (برد کریون و همکاران، 2012)، فعالیت مغزی نوجوانان دختر که ارتباط خوبی با پدرانشان دارند و نوجوانانی که پدرشان در زندگی آن‌ها حضور ندارد یا رابطه گرمی نداشتند، بررسی شده و افراد با ارتباط ناامن با پدرشان، هورمون کورتیزول (استرس) بیشتری ترشح می‌کنند و نسبت به موقعیت‌های هیجانی هم حساس‌تر بودند، در نتیجه رابطه نامناسب با پدر می‌تواند کودکان را مستعد اختلالات اضطرابی کند.

  پدرهاچطور قهرمان زندگی دخترانشان می‌شوند؟

بخشی از روابط صمیمانه بین والدین و فرزندان از کودکی در قالب بازی‌ها شکل می‌گیرد. پدران می‌توانند در این بازی‌ها قهرمان زندگی دخترانشان شوند. یکی از بازی‌های مهم و مورد علاقه دخترها از کودکی خاله بازی است. در این بازی پدرها هم می‌توانند نقش داشته باشند و مشارکت کنند. مثلاً اجازه بدهند که دختر کوچکشان آن‌ها را به مهمانی تخیلی با عروسک هایش دعوت کند و در کنارش در استکان‌های پلاستیکی و کوچک چای بنوشند و غذا درست کند.

نمونه دیگر از این دست بازی‌ها، وقتی شما به‌عنوان پدر خانه مشغول تعمیر وسایل هستید، می‌توانید فرزندتان را هم شریک کنید. حتماً نباید پسر داشته باشید تا او را برای کارهای فنی مشارکت دهید دخترتان هم می‌تواند مسئولیت‌های کوچکی در کنار شما قبول کند تا از بودن در کنار شما لذت ببرد. حتی گاهی می‌توانید در کنار دخترتان کارتون تماشا کنید، با او بخندید و درباره داستان‌های آن صحبت کنید.

نکته دیگر اگر فرزند شما در کارهای تیمی یا هنری مشغول است یا بدان علاقه دارد، می‌توانید گاهی به دیدن کارها یا مسابقاتش بروید و او را تشویق کنید. این کار باعث می‌شود که بداند همیشه در کنارش هستید و او را حمایت می‌کنید. دخترها خیلی به حمایت پدرانشان نیاز دارند و همیشه نباید کنار مادر باشند تا فقط احساس صمیمیت را تجربه کنند، پدرها مشوق و حامی بزرگی برای دخترانشان محسوب می‌شوند. خلاصه اینکه هر دقیقه‌ای که با دخترتان می‌گذرانید، باید یک تجربه باشد و باعث می‌شود تا شخصیت دختر شما به‌خوبی شکل بگیرد.

در نهایت اینکه پدر برای اینکه همیشه عشق دخترش را داشته باشد و مراقب باشد تا انتخاب نادرستی برای ازدواجش نداشته باشد، به او یاد دهد که چطور انسان‌ها را دوست داشته باشد، خودش را دوست داشته باشد و بر اساس ظاهر انسان‌ها را قضاوت نکند و همینطور خودش نیز متعهد باشد. بنابراین یک پدر خوب هیچوقت دخترش را بر اساس قد و وزن و چهره قضاوت نمی‌کند. مثلاً هیچوقت به فرزندش نمی‌گوید که چاق شدی یا زیاد نخور، چاق می‌شی بلکه زمینه را برای ورزش کردن دخترش فراهم می‌کند تا از بدنش مراقبت کند. همچنین به او استقلال مالی می‌دهد یعنی اگر پول توجیبی به دخترش می‌دهد به او نوع خرج و ذخیره کردن را یاد می‌دهد و بقیه را به خود او می‌سپارد.

شما به‌عنوان یک پدر کمی فکر کنید؛ چقدر این موارد را رعایت می‌کنید؟ چقدر با دخترانتان دوست هستید؟ هر چقدر این رابطه پررنگ تر باشد، انتخاب‌ها و روش زندگی دخترانتان بهتر و کم‌خطرتر خواهد بود، مطمئن باشید.

شناسه خبر 57441