شناسه خبر:57444
1401/4/15 09:02:58
یک گام تا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام؛

تلاش دولت برای باز کردن بخت آناهیتا در کرمانشاه

سپهرغرب، گروه خبر: بخت پالایشگاه نفت «آناهیتا» کرمانشاه پس از حدود 16 سال سرگردانی قرار است با حمایت‌های دولت سیزدهم باز شود و فعالیت آن به رفع بیکاری، ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه اقتصادی استان کمک کند.

طرح احداث پالایشگاه آناهیتا دی‌ماه سال 1385 در نخستین سفر استانی هیئت دولت نهم به کرمانشاه تصویب شد و موجی از شادی را به این استان بیکار آورد.

قرار شد در چهار سال با 67 درصد سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون و 33 درصد وزارت نفت از دل بیابان 571 هکتاری در کیلومتر 15 بزرگراه کرمانشاه– همدان پالایشگاه مدرن 150 هزار بشکه‌ای بیرون بیاید؛ در عمل اما کار از مکان‌یابی طرح، خریداری زمین و فنس‌کشی نیمه‌کاره فراتر نرفت.

تا سال 94 جز در سخنرانی‌ها هیچ حرفی از آناهیتا نبود، تا اینکه وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهم شهریورماه همین سال در سفر به کرمانشاه پشت لودر نشست و خواب 9 ساله بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری تاریخ کرمانشاه را پاره کرد.

قرار شد این پالایشگاه بین 30 تا 36 ماه بعد به بهره‌برداری برسد، اما این وعده ثمر نداد و پروژه بار دیگر به خواب رفت.

تا اینکه درنهایت آبان‌ماه 99 پس از دو سال پیگیری مقامات استانی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه قبول کرد که با در اختیار گرفتن سهام وزارت تعاون وارد پروژه پالایشگاه آناهیتا شود و رسماً روند احداث آن را پیگیری کند.

مقامات وقت استانی چند ماه پس از ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به پروژه به‌صورت رسمی اعلام کردند که عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا آغاز شده است و این قرارگاه مراحل تجهیز کارگاه را طی می‌کند.

بااین‌حال آن‌طور که از صحبت‌های استاندار کنونی کرمانشاه پیدا است، موضوع بیدار شدن آناهیتا از خواب تنها در حد حرف بوده و هیچ اقدام عملی در رابطه با این پروژه انجام نشده است.

«بهمن امیری‌مقدم» در آخرین اظهار نظر خود در رابطه پالایشگاه آناهیتا گفت: این پروژه با وجودی که در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه تصویب شده، تنها در حد حرف باقی مانده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت به دنبال احیای پروژه‌های خاک‌خورده در استان کرمانشاه است، ابراز کرد: براساس نشستی که با سهام‌داران پروژه پالایشگاه آناهیتا برگزار کردیم، قرار شد که قرارگاه خاتم به‌عنوان سهام‌دار عمده پروژه روند احداث را آغاز کند و پس از رسیدن به 30 درصد پیشرفت فیزیکی وزارت نفت برای ایجاد خط انتقال نفت دست به کار شود.

استاندار کرمانشاه همچنین عنوان کرد که در سفر آینده رئیس‌جمهوری به کرمانشاه برای تأمین اعتبار‌های لازم از سوی دولت مصوبات لازم را خواهیم گرفت.

پیش از این تنها قرارگاه خاتم‌الانبیا و وزارت نفت صاحب‌اختیاران آناهیتا بودند؛ وزارت نفت نیز در اواخر دولت دوازدهم تمایل چندانی به ماندن در این پروژه نداشت و با دستور معاون اول وقت رئیس‌جمهور به حضور در پروژه رضایت داده بود.

حال آن‌طور که استاندار کرمانشاه گفته، پای سرمایه‌گذار سومی نیز تحت عنوان «هلدینگ اهداف» به پروژه آناهیتا باز شده است.

اطلاعات دقیقی در رابطه با سهم این هلدینگ در اجرای پروژه و اینکه قرار است سهم کدام‌یک از سرمایه‌گذاران اصلی را خریداری کند، در دسترس نیست؛ اما با توجه به اظهار نظرهای مقامات وزارت نفت در اواخر دولت قبل، تعامل هلدینگ اهداف در سهم این وزارتخانه دور از تصور نیست.

مدیران هلدینگ اهداف که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت محسوب می‌شود، آن را دولتی نمی‌دانند و در زمینه توسعه، اکتشاف و بهره‌برداری در حوزه نفت و گاز با وزارت نفت قراردادهای بسیاری دارند.

این شرکت همچنین در روزهای گذشته در دیداری که با استاندار کرمانشاه و تیم اقتصادی او داشت، برای سرمایه‌گذاری میلیون دلاری در صنایع پایین‌دست پتروشیمی استان اعلام آمادگی کرد.

   تبدیل آناهیتا به پتروپالایش

آناهیتا که تا اواخر سال 99 قرار بود پالایشگاه باشد، آن‌طور که از صحبت‌های تیم اقتصادی استانداری کرمانشاه پیدا بوده، تبدیل به پتروپالایش شده و قرار است علاوه‌بر انجام فعالیت‌های پالایشی، صنایع پایین‌دست مبتنی بر پتروشیمی را نیز تقویت کند که با این اقدام دیگر ما شاهد خام‌فروشی نخواهیم بود.

براساس آنچه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه اعلام کرده است، شهرک تخصصی شیمی این استان برای به بهره‌برداری رسیدن چشم‌انتظار آناهیتا است.

به گفته «بیژن کردستانی»، این شهرک صنعتی جدید در کنار مجموعه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه احداث خواهد شد.

وی چندی پیش اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده این شهرک صنعتی به‌منظور ایجاد واحدهای صنعتی زیرشاخه نفت و شیمی احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه از پالایشگاه به‌عنوان فرصتی برای رونق صنایع پایین‌دست نام برد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که با حضور بخش خصوصی در این صنعت زمینه اشتغال بسیاری از افراد فراهم شود.

   چشم امید آناهیتا به برنامه‌های دولت

دولت سیزدهم از زمان به روی کار آمدن با اعلام برنامه‌های جدی خود در زمینه افزایش توان پالایشگاهی کشور امیدها برای باز شدن بخت آناهیتا را بیشتر کرده است.

براساس اعلام وزارت نفت، ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی باید افزایش پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت پالایشی کشور در چهار سال آینده حدود یک‌ونیم برابر افزایش پیدا کند و تولید فعلی 2.2 میلیون بشکه در روز به سه‌ونیم میلیون بشکه در روز برسد.

«جواد اوجی» که سکان این وزارتخانه را در دست دارد، چندی پیش در اظهار نظری با اشاره به اینکه هشت سرمایه‌گذار آمادگی ساخت پتروپالایشگاه‌ها را دارند، گفت که مجوز اعطای تنفس خوراک برای حدود یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600 هزار بشکه صادر شده و علاوه‌بر برنامه ساخت پتروپالایشگاه‌ها، ساخت پالایشگاه‌های سیراف با خوراک میعانات گازی نیز در جریان است.

دولت سیزدهم از زمان به روی کار آمدن با اعلام برنامه‌های جدی خود در زمینه افزایش توان پالایشگاهی کشور، امیدها برای باز شدن بخت آناهیتا را بیشتر کرده است.

همچنین علاوه‌بر آناهیتا طرح‌های دیگری همچون پالایشگاه قشم نیز در کشور سال‌ها است که تعریف شده و با اجرای همه آن‌ها ظرفیت پالایشی کشور به 3.5 میلیون بشکه در روز می‌رسد. ظرفیتی که علاوه‌بر افزایش توان ایران در تولید نفت و میعانات گازی، امکان گسترش بازارهای صادراتی را نیز فراهم خواهد کرد.

براساس آنچه آمارها نشان می‌دهند، هم‌زمان با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران و به دنبال آن درآمدهای ارزی با کاهش روبه‌رو شده بود، اما صادرات فرآورده‌های نفتی توانست تا حد زیادی از این کاهش درآمد را جبران کند؛ ازاین‌رو توسعه پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی فرصتی است که می‌تواند علاوه‌بر افزایش درآمدهای ارزی، امکان حضور فعال ایران در مناسبات منطقه‌ای را فراهم کند.

   آغاز عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه آناهیتا با حضور وزیر وقت کار

از سوی دیگر کرمانشاه به‌عنوان خانه آینده آناهیتا، با مشکل عمده بیکاری روبه‌رو است و این پروژه در زمان احداث و بهره‌برداری می‌تواند بخشی از جوانان استان را مشغول به کار کند.

با وجود بیش از یک‌هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی برای بیش از 30 هزار نفر، کرمانشاه همچنان با نرخ بیکاری 14.9 درصد دومین استان بیکار کشور محسوب می‌شود.

آمار دقیقی از میزان اشتغال‌زایی پروژه پالایشگاه آناهیتا و صنایع زیردستی آن تاکنون اعلام نشده، اما آنچنان که از دیگر طرح‌های پالایشگاهی کشور و صنایع وابسته به آن‌ها معلوم است، آناهیتا می‌تواند آمار قابل توجهی از جوانان کرمانشاهی را مشغول به کار کند.

   پیگیری جدی استاندار کرمانشاه برای احیای پروژه‌های نیمه‌تمام

استاندار کرمانشاه نیز در ارتباط با پروژه پالایشگاه آناهیتا گفت: یکی از مگاپروژه‌هایی که واقعاً برای استان کرمانشاه ضروری است و در سفر مقام معظم رهبری هم تصویب شده، احداث پالایشگاه آناهیتا است که متأسفانه با رصدهایی که کردیم در چندسال گذشته تنها اسمی از پالایشگاه بوده و کاری انجام نشده و در این ارتباط خسارت‌های سنگینی به مردم استان وارد شده است.

«بهمن امیری‌مقدم» احیای پروژه‌های نیمه‌تمام را در دستور کار خود دانست و افزود: برای احیای پروژه پالایشگاه آناهیتا نشست‌هایی در مدت اخیر برگزار کردیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و به‌زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در ابتدا نشستی با سهام‌داران پروژه شامل قرارگاه خاتم‌الانبیا، هلدینگ اهداف و مجموعه وزارت نفت داشتیم و اول نظرات آن‌ها را جمع‌بندی کردیم و با نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز با وزیر نفت دیدار کردیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین سهم پالایشگاه آناهیتا با 67 درصد مربوط به قرارگاه خاتم‌الانبیا است، گفت: براساس تفاهمی که با قرارگاه داشتیم، قرار است آن‌ها عملیات اجرایی پروژه را شروع کنند و زمانی که به 30 درصد پیشرفت فیزیکی رسید، سریعاً وزارت نفت اقدام به لوله‌کشی کرده و خوراک پالایشگاه را تأمین کند.

امیری‌مقدم با بیان اینکه برای فعال کردن پروژه استان مصمم است، گفت: دولت نیز برای ساخت این پروژه جدیت دارد و امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از این پروژه بزرگ باشیم.

وی در مورد اعتبارات این پروژه نیز توضیح داد: قرار است اعتبارات از محل آورده سهام‌داران تأمین شود و در سفر رئیس‌جمهور به استان نیز در مورد تأمین اعتبارات این پروژه بحث و جزء مطالبات مردم استان مطرح خواهد شد.

شناسه خبر 57444