شناسه خبر:58632
1401/5/19 10:12:47
اولویت مدیر جدید شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان؛

تعیین تکلیف واگذاری شهرک‌های لالجین دو و بوعلی دو

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه تعیین تکلیف واگذاری این دو منطقه جزو اولویت سه‌ماهه کاری ماست گفت: درواقع به‌دنبال آن هستیم که این دو موضوع را به یک سرانجام مطلوب برسانیم.

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی مهوش : استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب نظیر آب، فاضلاب و تأمین انرژی در قالبی ساختار‌یافته با هزینه اجرایی پایین‌تر، امکان حضور صنایع مرتبط در کنار هم را نیز میسر می‌کند، به دیگر بیان، نحوه چیدمان و استقرار واحدهای صنعتی به‌مراتب از هزینه‌های واسطه‌ای و مبادله‌ای فعالان حوزه صنعت کاسته و به‌تبع قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.از طرفی تهیه زمین مناسب برای اجرای طرح‌های صنعتی در موقعیت ممتاز با توجه به مکان‌یابی و طراحی انجام‌شده مطابق اصول فنی و مهندسی و آخرین روش‌های شهرک‌سازی، عدم نیاز به کسب مجوز جداگانه از ادارات و سازمان‌های متعدد از قبیل منابع طبیعی، کشاورزی، آب، برق، گاز، امور اراضی، میراث فرهنگی، خاک‌شناسی، ثبت اسناد، راه و ترابری، مستثنی بودن از قانون شهرداری‌ها و صدور رایگان مجوز‌های احداث ساختمان و پایان کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، واگذاری اداره شهرک‌ها و نواحی صنعتی پس از بهره‌برداری به هیئت امنا متشکل از صاحبان صنایع مستقر، بهره‌برداری از امکانات و تأسیساتی که ایجاد شده و یا در آینده ایجاد می‌شوند از قبیل معابر آسفالت، فضای سبز گسترده و زیبا، شبکه‌های گسترده آب، شبکه روشنایی معابر، مرکز فوریت‌های پزشکی، آتش‌نشانی، مرکز اینترنت، مراکز مشاوره شعب بانک‌ها، دفتر بیمه و غیره سایر امکانات رفاهی متناسب با پیشرفت فیزیکی شهرک‌ها، ازجمله مزایای حضور در شهرک صنعتی برای علاقه‌مندان به ورود در عرصه تولید کشور است.

از سوی دیگر شهرک‌های صنعتی بستر مناسب برای ایجاد خوشه‌های صنعتی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد می‌کنند. وقتی صنایع همگن و مرتبط در کنار یکدیگر شروع به فعالیت می‌کنند فاصله بین اجزای تولید بسیار کم شده و زنجیره تولید در بهترین فرم با کمترین هزینه شکل خواهد گرفت. بدون شک، کسب مزیت رقابتی و سهم بیشتر از بازارها از اهداف اصلی همه سازمان‌هاست بنابراین وجود هماهنگی و همکاری بین اعضای زنجیره تأمین همواره از عواملی بوده که مدیران زنجیره تأمین در جهت آن گام برداشته‌اند زیرا تعامل مستمر موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت تصمیم‌گیری، تغییر محصول طبق نظر مشتریان، افزایش توان رقابتی در مقابل تغییرات سریع و ناگهانی خواهد شد؛ این موضوع از طریق شبکه خوشه‌های صنعتی و کنسرسیوم‌های صادراتی قابل انجام است که در دستور کار شهرک‌های صنعتی قرار دارد.

پس دراین‌بین جایگاه شرکت شهرک‌های صنعتی در به سامان نگه‌داشتن این شهرک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و یقیناً فردی می‌بایست این مسند را در استان‌ها برعهده بگیرید که از تخصص و تعهد لازم در این زمینه برخوردار باشد.

طی ماه‌های اخیر شاهد تغییر تحول در مدیریت شرکت شهرک صنعتی همدان بودیم بنابراین برآن شدیم تا با مدیر عامل جدید این شرکت گفت‌و‌گویی را ترتیب داده و از برنامه‌ها و مشکلاتی پیش روی صنایع همدان در قالب شهرک‌ها اطلاعاتی را کسب کنیم که در ادامه می‌خوانید:

مصطفی حقیقی با بیان اینکه قطعاً وظیفه ذاتی شرکت شهرک‌ها توسعه صنعتی استان است که این مهم خود معلول تأمین عرصه صنعتی و تأمین امکانات زیربنایی در این عرصه‌ها است، گفت: خوشبختانه در این زمینه در سنوات گذشته بسیار کار شده و نمی‌توان تلاش‌‌ها را نادیده گرفت اما یقیناً یکسری کمبودها نیز وجود دارد که بخشی از آن طبیعی است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه بنده به‌عنوان مدیر جدید مجموعه نیز تلاش برای تحقق این موضوع است گفت: با توجه به اینکه در استان همدان عرصه صنعتی برای واگذاری اگر نگویم صفر است بسیار محدود است پس تلاش برای تأمین این عرصه جز اولویت ماست.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر نبود عرصه صنعتی به سرمایه‌گذار به‌عنوان نخستین خواسته معقول او در استان به معنای واقعی باعث شرمندگی است افزود: شناسایی عرصه‌های با قابلیت صنعتی، تملک آن‌ها و تغییر این کاربری‌ها به صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه به‌دنبال آن هستیم تا این مهم را طی سه ماه آینده به نتیجه برسانیم، خاطرنشان کرد: درواقع به‌عنوان یک ذخیره مالی هم برای سرمایه‌گذار‌ها و هم شهرک‌های صنعتی است.

حقیقی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی یک شرکت هزینه– درآمدی است بنابراین نمی‌توانیم از بودجه‌های جاری که از طریق استان در اختیارمان قرار می‌دهند به رسالت و وظیفه ذاتی خود (تملک عرصه صنعتی و تأمین زیرساخت‌های آن) جامه عمل بپوشانیم تشریح کرد: درواقع ما باید از طریق تملک عرصه و تغییر ماهیت آن و در اختیار سرمایه‌گذار گذاشتن این اراضی و منفعت مالی کسب شده از آن، برای تملک عرصه‌های جدید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حال آنکه متأسفانه در عرصه واگذاری‌ها واضح و روشن است که در استان شاهد بروز موضوعات حادی بودیم که شاید برخواسته از تعاملاتی بوده که در آن بازه زمانی توجیهات خاص خود را دارا بوده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر به‌دنبال آن هستیم که واگذاری‌ها در این موضوعات حاد را به جد تعیین تکلیف کنیم، اظهار کرد: در این زمینه چند مورد خاص جهت تعیین تکلیف مناطق صنعتی لالجین دو و شهرک صنعتی بوعلی دو مد نظر ماست.

حقیقی ادامه داد: تعیین تکلیف واگذاری این دو منطقه جزو اولویت سه‌ماهه کاری ماست و درواقع به‌دنبال آن هستیم که این دو موضوع را به یک سرانجام مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه در واگذاری‌ها سعی‌مان بر این است که با شیوه‌ای درست واحدهای صنعتی را به دست صنعتگر واقعی برسانیم، اظهار کرد: از طرفی این مهم را دنبال می‌کنیم تا از طریق این منابع مالی حاصل از واگذاری برای شرکت، تأمین مالی لازم را به جهت تملک عرصه‌های جدید انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه بحث واگذاری بسیار سنگین است زیرا علاوه بر الزامات قانونی می‌بایست همه ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را نیز در نظر گرفت، تشریح کرد: از طرفی تملک یک عرصه نیز موضوع پیچیده‌ای ‌است زیرا برای آن باید کلیه قواعد، مستثنیات، عرصه‌های ملی و توجیهات فنی، اقتصادی و مباحثی همچون معارضان را مورد توجه قرار داد.

حقیقی در پاسخ به این سؤال که ورود صنایع بزرگ به استان در سال‌های اخیر مطرح شده، آیا در این زمینه برنامه‌ای دارید؟ گفت: با توجه به اینکه راهبرد قالب صنعتی کشور بر تقویت صنایع کوچک بوده و استان همدان از این قاعده مستثنا نیست و فعالیت قالبش تا سال‌ها کشاورزی بوده و طبق آمایش سرزمینی و موضوعاتی همچون مباحث زیست محیطی و تأمین آب رویکرد ما نیز تقویت صنایع کوچک‌مقیاس است که البته این بدان معنا نیست که مدیران استان میل به اجرای صنایع بزرگ در استان نباشد بلکه تجربه‌هایی که در حال حاضر در استان (صنایع بزرگ و نیز فروسیلیس‌ها) وجود دارد نیز به لحاظ آب و مباحثی همچون آلودگی مؤید این موضوع است.

وی با تأکید بر اینکه تحرک در صنایع کوچک بیشتر است، افزود: از سوی دیگر در عرصه صنعت اگر بخواهیم سیر توسعه صنایع را درست پیش ببریم بهتر است از سطح صنایع کوچک‌مقیاس به سمت صنایع بزرگ حرکت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی در بحث خوشه‌ها، گفت: بعد از بررسی و مطالعه داشته‌ای از استان در این زمینه 30 ظرفیت خاص در این زمینه احصا شده است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان افزود: در حال حاضر در این حوزه سه خوشه جاری چرم، فرش و پوشاک ازندریان در دستور کار قرار دارد.

حقیقی با بیان اینکه در این زمینه ما با محدودیتی همچون منابع مالی و مطالعاتی مواجهیم اظهار کرد: علاوه بر تأمین منابع مالی موضوع ظرفیت‌سازی برای این خوشه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برای برخی از این پروژه‌ها در کمترین حالت باید سه سال صبر کرد تا به نتیجه برسد، افزود: حتماً باید امکان‌سنجی انجام شود؛ این ادعا که فلان منطقه ظرفیت خوشه شدن را دارد کافی نیست بلکه باید برای هریک از خوشه‌ها طرح مطالعاتی لازم انجام شود که اگر این مطالعات به نتیجه برسد در صف برنامه توسعه خوشه‌ها قرار می‌گیرد.

این مدیر صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه کار تعریف خوشه‌های صنعتی یک کار علمی است، تشریح کرد: علاوه بر تعریف خوشه به‌دنبال آن هستیم که زنجیره تأمین در این خوشه‌ها را تعریف کنیم و سعی ما بر این است که طرح‌های مطالعات آن‌ها را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

حقیقی با اشاره به اینکه وزارت‌خانه برنامه‌های خاصی برای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت برخی صنایع پیش‌بینی کرده است تشریح کرد: مدیریت ارشد استان نیز به‌طور جدی این مباحث را پیگیری می‌کند بنابراین انتظار می‌رود این مهم از طریق رسانه‌ها با ظرافت خاصی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای راکد صنعتی استان در چند مرحله احصا شده افزود: مسئله این است که مشکلات برخی از این واحدها با رایزنی و مذاکره با سرمایه‌گذاری که سرمایه صنعتی را در استان قفل کرده است قابل حل است اما برخی نیاز به کار علمی و مطالعه دارد پس رفع موانع پیش روی واحدهای راکد یک کار مشترک علمی، اقتصادی و اجتماعی است با این وجود در آینده نزدیک در این بخش نیز شاهد اتفاقات و خبرهای خوبی خواهیم بود.

شناسه خبر 58632