شناسه خبر:58796
1401/5/24 08:48:45
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان:

شهرک‌سازی صنعتی در کردستان با نگاه پایداری توسعه اجرایی شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان بر نگاه توسعه پایدار در شهرک‌سازی صنعتی در این استان تأکید کرد و گفت: همه ابعاد و جوانب ایجاد شهرک صنعتی در نظرگرفته شود تا در آینده آسیب و مشکلی در نتیجه این اقدام به‌وجود نیاید.

حامد قادرزاده در نشست با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار کرد: وجود شهرک صنعتی برای توسعه استان امری اجتناب‌ناپدیر است ولی باید این مهم با نگاه پایداری توسعه دنبال شود.
وی با تأکید براینکه اجرای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی نباید متوقف شود، افزود: علاوه بر مناسب بودن محدوده ای برای ایجاد شهرک صنعتی از لحاظ کاهش هزینه‌های اولیه و وجودزیرساخت‌ها باید آینده آن و توسعه شهرهای نزدیک به چنین منطقه‌ای هم مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه طراحی و ایجاد شهرک‌های صنعتی باید به گونه‌ای انجام شود که برای نسل‌های آینده هم مطلوب باشد، گفت: زمانی که نگاه تعاملی بین همه دستگاه‌های اجرایی در پیش بردن برنامه‌ها وجود داشته باشد به نتیجه مطلوب و تأثیرگذار دست پیدا می‌کنیم.
این مسئول با بیان اینکه احداث شهرک صنعتی در هر منطقه‌ای گرایش مردم به آن منطقه را به دنبال دارد، ادامه داد: بنابراین در طرح‌های مطالعاتی مربوط به شهرک‌سازی باید نگاه وسیعی داشت و همه ابعاد و جوانب مورد بررسی قرار گیرد.
قادرزاده یادآور شد: با توجه به نیاز و ظرفیت منطقه می‌طلبد در منطقه ویژه اقتصادی بانه شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی بیشتری مستقر شوند.
وی بر حمایت از ظرفیت نیروی انسانی توانمند در استان تأکید کرد و گفت: اگر در برخی از بخش‌های صنعتی توان رقابت با سایر استان‌ها را نداشته باشیم ولی زیرساخت فکری موجود در استان می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند.
وی یادآور شد: با توجه به مزیت موجود در هر شهرستان، شهرک‌های صنعتی با نگاه بلندمدت باید پهنه‌بندی شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان نیز با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان چندین برنامه شاخص در راستای توسعه صنعتی استان دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه، شهرک‌های کردستان سه سال است در موضوع اعتبارات عمرانی دارای تخصیص در حد صفر بوده ولی خوشبختانه در زمینه شهرک‌سازی جزو استان‌های برتر کشور است، وبا وجود همه این مشکلات و کمبود تخصیص، این شرکت توانسته یک هزار و 580 میلیارد ریال طی سال‌های 1398، 1399 و 1400 در استان پروژه زیرساختی اجرا نماید و در سال جاری هم 33 پروژه را در دست اجرا داریم.
احمد خسروی خاطرنشان کرد: تنها مشکل پیش‌ روی شرکت شهرک‌های صنعتی استان مشکلات اعتباری نیست و بعضاً عدم هماهنگی و همکاری مناسب بدنه کارشناسی بعضی از ادارات منجر به مشکلات و کندی کار برای ما شده است.
وی با اشاره به اینکه شاخص میانگین سرانه زمین صنعتی در کشور 18 مترمربع و در کردستان حدود 9 مترمربع است، یادآور شد: یکی از گلایه‌مندی‌ها، که مشکل اساسی استان در توسعه صنعتی نیزمحسوب می‌شود؛ کمبود زمین آن هم به دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و هزینه‌بردار بودن آماده‌سازی زمین برمی‌گردد و از طرفی سال‌های قبل نیز تعیین و توسعه مساحت شهرک‌ها با دیدگاه به یک استان صنعتی وسیع و متناسب تقاضای امروزی دیده نشده است.
*ایجاد زون دانش‌بنیان در شهرک صنعتی چهار سنندج
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان یکی از پروژه‌های شاخص این شرکت در استان را شهرک سنندج4 (سرنجیانه) خواند و گفت: این شهرک در دو فاز تعریف شده که یک فاز آن با مساحت 70 هکتار به بهره‌برداری رسیده و اراضی آن هم به متقاضیان واگذار شده است.
خسروی با اشاره به اینکه در فاز نخست شهرک رنجیانه 250 واگذاری صورت پذیرفته و 80 واحد هم‌اکنون در حال ساخت و ساز هستند، افزود: طراحی و اجرای فاز دوم این شهرک صنعتی هم جزو برنامه‌های امسال شرکت شهرک‌ها است.
وی با بیان اینکه سند دو فاز این شهرک صنعتی هم به نام شرکت شهرک‌های صنعتی استان انتقال یافته است، یادآور شد: 6.5 هکتار از اراضی این شهرک هم به زون دانش‌بنیان اختصاص پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار کرد: مشکل تأمین آب و جاده دسترسی به این شهرک هم تقریباً تعیین تکلیف شده و از 15 کیلومتر خط انتقال آب به این مجموعه فقط دو کیلومتر آن باقی مانده است.

شناسه خبر 58796