شناسه خبر:60216
1401/6/27 09:41:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 270 هزار تن گندم در سال زراعی جاری در این استان تولید شد.

علیرضا کیشانی روز پنجشنبه افزود: این میزان گندم در سطح 180 هزار هکتار از اراضی دیم و 45 هزار هکتار از اراضی آبی استان مرکزی تولید شده‌ است.

وی با یادآوری کاهش بارندگی‌ها در سال جاری گفت: خشک‌سالی امسال بین 50 تا 100 درصد به اراضی زراعی گندم دیم استان خسارت وارد کرده‌ است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با وجود خشک‌سالی با همکاری زارعان و اعلام به‌موقع خرید تضمینی گندم توسط دولت امسال 190 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی از گندمکاران استان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود 86 هزار تن بود بیش از دو برابر افزایش یافته‌ است.

کیشانی افزود: بخشی از تولید گندم استان به بذر و خودمصرفی کشاورزان اختصاص شده‌ است.

وی از پیش‌بینی کشت 60 هزار هکتار محصول جو آبی و دیم در سال زراعی آینده در استان مرکزی خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان استان توسط سازمان جهاد کشاورزی اندیشیده شده‌ است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: یک هزار و 200 تن ارقام مختلف بذر جو توسط شرکت‌های استان تولید و توزیع آن بین کشاورزان استان آغاز شده‌ است.

کیشانی خاطرنشان کرد: کشت سه هزار هکتار کلزا در سال زراعی آینده در استان مرکزی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار گرفته و تلاش می‌شود کشاورزان بخشی از زمین‌های زراعی خود را به کشت این محصول اختصاص دهند.

وی ادامه داد: کلزا ازجمله گیاهانی است که نقش مهمی در افزایش حاصلخیزی و احیای خاک داشته و به بهبود حاصل خیزی خاک مزارع کمک بسیاری می‌کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عملکرد تولید دانه‌های روغنی کلزا در مزارع استان را دو تن در هکتار عنوان کرد و گفت: بذر و کود مورد نیاز کشاورزان برای کاشت کلزا در استان تامین شده و در مراکز این سازمان در حال توزیع است.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

شناسه خبر 60216