شناسه خبر:62203
1401/8/16 08:52:54

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت: اختصاص اعتبار برای تکمیل اردوگاه تربیت‌محور باید در اولویت بودجه‌ای استان باشد تا بتوان پایان سال جاری دست کم دو اردوگاه را تجهیز و راه‌اندازی کرد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ‌موثقی در جلسه شورای فرهنگ عمومی که با حضور استاندار و جمعی از مدیران و متولیان دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، عنوان کرد: برای رفع مشکل بودجه فرهنگی می‌توان برخی منابع در اختیار بخش خصوصی را در اختیار مؤسسات خیریه قرار داد تا 100 درصد درآمد آن‌ها صرف امور فرهنگی شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: می‌توان دو معدن دولتی استان را به‌جای واگذاری به بخش خصوصی با تأیید و نظارت شورای فرهنگ عمومی به یک مؤسسه خیریه تحویل داد تا درآمد حاصل از آن معدن در بخش فرهنگی هزینه شود و مجبور به پیگیری برای تأمین اعتبار از مرکز نباشیم.
وی با تأکید بر لزوم توجه به هزینه‌کرد بودجه‌ها در جای خودش، اذعان کرد: سابقاً بودجه‌ای به نوسازی اختصاص داده بودند که صرف اردوگاه‌ها شود، اما برحسب نیاز ظاهراً در محل دیگری به‌کار گرفته شده بود. باید به این مسئله توجه کرد و اگر بودجه‌ای برای اردوگاه‌ها درنظر گرفته می‌شود، در همان محل هزینه شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خاطرنشان کرد: مسئله حائز اهمیت دیگر این است که در بحث نرم‌افزاری اردوگاه‌ها می‌توان به کمک مرکز تخصصی تربیت کودک کمیته‌ای شکل داده و نوع برنامه‌های قابل اجرا برای دانش‌آموزان را در آنجا مدون کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه نگاه تبیینی داشتن به مسائل در مواجهه با دانش‌آموزان مهم است، تصریح کرد: 10 نفر از افرادی که توان و مهارت برقراری ارتباط با نوجوانان را دارند، شناسایی و انتخاب و برای آن‌ها دوره‌های آموزشی برگزار کنید تا ازنظر شکلی و محتوایی برای ارتباط برقرار کردن با دانش‌آموزان و رفع شبهات در اردوگاه‌ها تجهیز و تقویت شوند.
وی توضیح داد: کار تربیتی و فرهنگی هزینه می‌خواهد؛ چه در بخش سخت‌افزار و چه نرم‌افزار، قطعاً برگزاری دوره‌ها هزینه‌هایی هم دارد، تقاضای من این است که دستگاه‌های متولی همکاری کنند تا هزینه اردوی بچه‌ها به حداقل‌ترین مبلغ ممکن برسد.
امام‌جمعه شهر همدان ابراز کرد: یک دانش‌آموز برای حضور در اردوی دوروزه باید دست کم 300 تا 500 هزار تومان هزینه پرداخت کند که در توان بسیاری از آنان نیست؛ برای کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب دانش‌آموز، آموزش‌وپرورش می‌تواند از اتوبوس‌های در اختیار شهرداری استفاده کند و در زمینه تغذیه نیز سازمان صمت همکاری لازم را با آموزش‌وپرورش داشته باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه اردوهای طرح معرفت علاوه‌بر دانش‌آموزان باید برای معلمان نیز برگزار شود، متذکر شد: گاهی برخی از معلمان به‌علت داشتن شبهات، مسائلی را در مدارس و کلاس درس مطرح می‌کنند که می‌توان با برگزاری این دوره‌ها، به حل این مسائل نیز کمک کرد.
وی با اشاره به تأخیر در اجرای مصوبات سفرهای استانی، گفت: اختصاص اعتبار برای تکمیل اردوگاه تربیت‌محور باید در اولویت بودجه‌ای استان باشد تا بتوان پایان سال جاری دست کم دو اردوگاه را تجهیز و راه‌اندازی کرد.
امام‌جمعه شهر همدان به هموار کردن مسیر اردوگاه کیوارستان نیز اشاره کرد: این مسئله حتماً با واکنش دوست‌داران محیط‌زیست مواجه خواهد شد و مشکل‌ساز می‌شود؛ باید به قوانین و دغدغه‌های محیط‌زیستی احترام گذاشت تا خدای‌نکرده برای حل یک مشکل با مسائل دیگر مواجه نشویم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در پایان سخنان خود با اشاره به سند فرهنگی استان، تأکید کرد: برخی پیشنهاد دادند این سند رسانه‌ای شود تا کارشناسان با مطالعه دقیق بتوانند آن را نقد کنند و در ادامه از این نظر و ایده‌های کارشناسان استفاده شود. به نظر می‌توان از این پیشنهاد بهره برد و برای تحکیم و تقویت سند آرا و نظرات مختلف را شنید و به آن‌ها ترتیب اثر داد.
   اردوگاه‌ها محمل‌های اثربخش تربیتی
استاندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه اردوگاه‌ها از محمل‌های اثربخش و تأثیرگذار تربیتی هستند، عنوان کرد: باید به مسئله تربیت به‌ویژه در محیط‌هایی که برای این امر درنظر گرفته شده، در کنار تعلیم توجه کرد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: در فصل‌بندی اعتبارات سال 1401 از تعمیر و تجهیز اردوگاه‌ها حمایت کنید تا این برنامه اثرگذار و ارزشمند انجام شده و جریان‌ساز باشد.
وی غنای شکلی و محتوایی برنامه‌های اردوگاه‌ها را یک اصل مهم در برگزاری اردوهای تربیتی توصیف کرد و افزود: در غنی‌سازی این بخش اهل فن دانشگاه بوعلی‌سینا، حوزه علمیه و افراد صاحب‌نظر را دخیل کنید تا شاهد بالندگی و ارتقای کیفیت برگزاری اردوها باشیم.
استاندار همدان در پایان بر لزوم پیگیری اتصال گاز اردوگاه‌ها به گاز شهری تأکید کرد و گفت: همه دستگاه‌ها موظف‌اند تا حد توان امکانات خود را به این منظور به‌کار ببندند.
   اردوهای دانش‌آموزی درحال برگزاری است
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به وجود 10 اردوگاه در استان همدان، اردو را گمشده آموزش‌وپرورش خواند و گفت: با توجه به نگاه و رویکرد تربیتی حاکم، تمام تلاش خود را برای احیا و ارتقای اردوهای دانش‌آموزی به‌کار بسته‌ایم.
محمود نقوی با اشاره به مسائل و مشکلات اردوگاه‌های استان، خاطرنشان کرد: اردوگاه نهاوند دارای زمین و ساختمان بوده که نیاز به تجهیز و تکمیل دارد، اردوگاه رزن به‌نام ملاحسینقلی شوندی اجاره داده شده، اردوگاه باقریه تویسرکان چاه آبش خشک شده، نصر همدان مشکل راه ارتباطی دارد. اما اردوگاه امیرالمؤمنین که برای دانش‌آموزان استثنایی درنظر گرفته شده، 70 درصد پیشرفت دارد، اردوگاه حیدره در همدان و اردوگاه فجر ملایر نیز قابل استفاده و در دسترس هستند.
وی با اشاره به لزوم احیای اردوگاه‌ها از رفع مشکل ثبت در سامانه و بیمه مسئولیت مدیران خبر داد و اعلام کرد: ازجمله اردوهای احیاشده «طرح معرفت» بوده که 500 دانش‌آموز پسر در آن شرکت کرده‌اند و تا پایان سال حضور چهار هزار دانش‌آموز را در این اردوها پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در پایان توضیح داد: اردوهای یک‌روزه نیز آغاز شده و اردوهای معلمان هم در دستور کار قرار دارد؛ به‌طوری که در مرحله نخست 40 نفر از معلمان سامن در باغ‌موزه دفاع مقدس حضور پیدا کرده‌اند، استمرار اردوها منوط به همکاری همه دستگاه‌های اثرگذار و جبران کسری اعتبار در تکمیل و تجهیز ازدوگاه‌های دارای مشکل است.
   اعلام آمادگی حوزه علیمه برای اجرای اردوها
در ادامه حجت‌الاسلام سیدسعید بطحائیان، قائم‌مقام مدیر حوزه‌ علمیه همدان از اعلام آمادگی حوزه علمیه برای تشکیل یک تیم 10 تا 15 نفره برای اجرای اردوها خبر داد و گفت: اگر منتظر باشیم همه کارها انجام شده و بعد اردوها را برگزار کنیم، قطعاً با تأخیر مواجه خواهد شد. ما برای اجرای اردوها با افراد توانمند آمادگی داریم، می‌توان تا جای ممکن کار را آغاز کرد و زیرساخت‌ها نیز هم‌عرض برگزاری اردو آماده شوند.
   مردمی‌سازی و توجه به ارزش‌های دفاع مقدس پُررنگ‌تر شد
عضو مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه از بازبینی برش نقشه مهندسی فرهنگی استان خبر داد و افزود: چندین جلسه به‌منظور اصلاح ایرادهای این سند با نهادها و افراد مختلف برگزار شد و علاوه‌بر اصلاح ایرادات، «مردمی‌سازی» و «توجه به ارزش‌های دفاع مقدس» نیز که از دغدغه‌های جدی بود، مورد توجه قرار گرفت.
سعید شهابی‌نیا ادامه داد: پنج بخش تضعیف بنیان خانوادگی، نابه‌سامانی مدیریت ادارات، ضعف در تولیدات فرهنگی، کاهش مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های فرهنگی و حل آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاحات لازم انجام شده است.
این عضو مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان که از تدوین‌کنندگان سند است، افزود: سند در آینده‌ای نزدیک به تهران ارسال شده و اگر مصوب شود، به استان ابلاغ می‌شود.

شناسه خبر 62203