شناسه خبر:63152
1401/9/9 08:31:47

سپهرغرب، گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از مزایای اجرای حساب واحد خزانه، افزایش نظارت است، اگر بر روی حساب واحد خزانه نظارت جدی صورت گیرد می‌تواند نقش مؤثری در کاهش اتلاف منابع، خواهد داشت.

علی سعدوندی اظهار کرد: یکی از مزایای اجرای حساب واحد خزانه، افزایش نظارت است، اگر بر روی حساب واحد خزانه نظارت جدی صورت گیرد می‌تواند نقش مؤثری در کاهش اتلاف منابع، کسری بودجه، فساد و کنترل حقوق‌های نجومی داشته باشد.
وی بیان کرد: باید قانون حساب واحد خزانه اجرا شود و بر آن نظارت جدی صورت گیرد. دستگاه‌های اجرایی در مقابل نظارت ایستادگی دارند و این امر همیشه وجود داشته است؛ از سویی دیگر نقش حاکمیتی دولت تضعیف شده است و دولت در مقابل بخش‌های مختلف خود، توان اعمال قدرت را ندارد لذا با عدم اجرای این قانون مواجه شدیم.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین بازیگر اقتصاد دولت است و اندازه این حساب‌ها بزرگ بوده و اگر بانکی این سپرده‌ها را جذب کند از آن منتفع خواهد شد؛ لذا اگر رانت بزرگی باشد احتمال فساد نیز وجود دارد. بنابراین باید حساب واحد خزانه هر چه سریع‌تر اجرایی شود.
سعدوندی بیان کرد: عزم کافی برای تغییرات در کشور وجود ندارد اگر راه برای فرار قانونی از یک قانون خاص وجود دارد باید بلافاصله بررسی و اصلاحات لازم صورت گیرد؛ حتی قبل از اصلاح، وزیر مربوطه می‌تواند به موضوع ورود کند؛ چون وزیر از سوی مجلس منصوب و از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده است و وضعیت با یک دستور قابل تغییر است اما این دستور داده نمی‌شود و تمام این‌ها ضعف حاکمیت دولت را نشان می‌دهد.
وی مطرح کرد: در عدم اجرای حساب واحد خزانه پای دستگاه‌های دولتی در میان بوده و خود دولت است که قانون‌شکنی و به یک راهی برای فرار قانونی استناد می‌کند. لذا باید جلوی فرار قانونی گرفته شود و از سویی دیگر دولت برای اجرای تصمیمات خود اقتدار داشته باشد.

شناسه خبر 63152