شناسه خبر:65571
1401/11/11 09:34:18
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای همدان:

سد اکباتان همدان چهار درصد آب دارد

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: ورودی سد اکباتان همدان از اول مهرماه امسال تا اوایل بهمن‌ماه 1.6 میلیون متر مکعب بوده و هم‌اینک این سد تنها چهار درصد آب دارد.

«داود شاهسوند» در گزارشی از وضعیت مخازن سدهای استان همدان و ورودی آب آن‌ها از اول مهرماه تا اوایل بهمن‌ماه افزود: در سال گذشته ورودی آب به سد اکباتان در همین مدت 3.7 میلیون متر مکعب بوده است.
وی ادامه داد: خروجی از سد اکباتان از ابتدای مهرماه تاکنون 690 هزار متر مکعب بوده اما در سال گذشته در همین مقطع زمانی هشت میلیون متر مکعب از ذخیره سد اکباتان برداشت شده بود.
شاهسوند یادآور شد: کل آب شربی که در سال جاری تحویل شده، 500 هزار متر مکعب بوده که این میزان در سال گذشته 7.3 میلیون متر مکعب بوده است.
وی درباره سد آبشینه همدان نیز گفت: این سد ورودی نداشته و ذخیره‌ای در سد نداریم و سال گذشته نیز همین وضعیت را داشتیم.
شاهسوند اظهار کرد: سد کلان در ملایر تا انتهای دی‌ماه حدود چهار میلیون متر مکعب ورودی داشته که این میزان در سال گذشته 900 هزار متر مکعب بوده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: خروجی سد کلان با 4.5 میلیون متر مکعب آب تنها برای مصرف شرب شهر ملایر استفاده می‌شود که این میزان آب در سال گذشته 2.5 میلیون متر مکعب بود.
شاهسوند با یادآوری اینکه ورودی سد سرابی تویسرکان نیز در این مدت 460 هزار متر مکعب است که این میزان در سال گذشته 870 هزار متر مکعب بود، اضافه کرد: خروجی این سد هم برای شهر تویسرکان 920 هزار متر مکعب بوده که در سال گذشته 1.4 میلیون متر مکعب بوده است.
   مسدود شدن 667 حلقه چاه آب
شاهسوند با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های اثرگذار طرح احیا و تعادل‌بخشی در استفاده از منابع آبی در زمینه برخورد با چاه‌های غیر مجاز است، گفت: 677 حلقه چاه که 19 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌کردند، امسال مسدود شده است.
به گفته وی از سال 93 تاکنون پنج هزار و 937 حلقه چاه که 327 میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌کردند، مسدود شده است.
وی اظهار کرد: تعیین تکلیف 243 پروانه بهره‌برداری در همدان مقرر شده بود که تاکنون 146 پرونده سیر بررسی کارشناسی و صدور مجوز را طی کرده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: تاکنون 315 فقره چاه در استان اصلاح و تعدیل شده و برداشت آب آن‌ها به میزان 17 میلیون مکعب، کاهش پیدا کرده است.
   نصب 685 دستگاه کنتور بر چاه‌های کشاورزی
وی ادامه داد: نصب 691 دستگاه کنتور روی چاه‌های کشاورزی امسال در اولویت برنامه‌ها بود که تاکنون 685 دستگاه نصب شده است.
شاهسوند با اشاره به اینکه سه نوع کنتور هوشمند، حجمی و الکترومغناطیس برای چاه‌های کشاورزی استفاده می‌شود، افزود: 6 هزار و 360 فقره روی چاه‌های قابل برداشت استان نصب شده است.
وی یادآور شد: در شهرستان همدان نیز دو هزار و 500 حلقه چاه قابل برداشت داریم که یک‌هزار و 17 حلقه به کنتور مجهز شده است.
این مقام مسئول افزود: تاکنون برای 53 درصد از چاه‌های شرب، 29 درصد از چاه‌های صنعت و خدمات و 44 درصد از چاه‌های کشاورزی استان کنتور نصب شده است.
همدان طی سال‌های اخیر همواره در ردیف استان‌های در معرض خشک‌سالی قرار دارد.
سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین‌سو، کلان ملایر و نعمت‌آباد اسدآباد از سدهای مهم استان همدان به حساب می‌آیند.

شناسه خبر 65571